I augusti startade Christine Mannerstråle och Ida Jergell rekryteringsföretaget addPeople i centrala Jönköping. Båda har lång erfarenhet inom rekryteringsbranschen och ville göra något eget, nytt och modernt, därför startade de addPeople. De hänger verkligen med i digitaliseringen, Christine och Ida filmar deras kunder som är arbetsgivarna och i filmklippet berättar arbetsgivaren om sitt företag och tjänsten på ett personligt sätt. Dessutom har Christine och Ida en levande och personlig CV databank, där de har möjlighet att träffa sina kandidater på sitt kontor under en fika.
Aktuella nyheter i veckan var på plats i addPeoples fräscha kontor. Christine och Ida berättar att de redan fått stort genomslag bland kunder och kandidater inom tjänstemanna sidan. Namnet addPeople blev det eftersom de ville ha något digitalt, modernt och internationellt namn. Christine och Ida menar att det är de arbetssökandes marknad men det är få arbetsgivare som gör något nytt för att attrahera kandidater till att söka de lediga tjänsterna. Viktigt idag för arbetsgivarna är att marknadsföra sig och synas i de digitala flödena.
Filmen gör företagens varumärken personliga
Christine och Ida tror inte det räcker för arbetsgivaren att marknadsföra sig via en annons längre. Därför är de ute och filmar deras kunder på deras arbetsplatser.
– I filmen får arbetsgivaren eller de anställningsansvariga berätta om företaget och om tjänsten som de rekryterar till. Filmen visar även hur företagets miljö så som kontor och omgivningen runtomkring ser ut. Genom filmen blir företagens varumärken personliga och det sprider vi i de sociala medierna Facebook, Instagram och LinkedIn. Vi når fler kandidater genom vårt rörliga material och hjälper företagen att jobba med deras employer brand. Dessutom har kandidaterna möjlighet att få träffa oss, förklarar Christine Mannerstråle och Ida Jergell.
Arbetsprover som kompetens bevis
Något mer som gör just deras rekryteringsföretag unikt, är att de arbetar utefter en case-metod. Så kallade arbetsprover där kandidaterna får bevisa sin kompetens istället för att enbart söka med ett traditionellt CV.
– Dessa case görs för att göra det lite roligare för de arbetssökande. För med case kan kandidaterna bevisa sin kompetens inom flera arbetsområden. Det kanske inte passar alla att gå på en anställningsintervju. Dessutom blir detta en extra kvalitetssäkring för våra kunder, säger Christine och Ida.
AddPeople kommer utvecklas framöver
Utmaningen menar Christine och Ida är att hela tiden ligga i framkant i branschen.
– Vi vill inte stanna av i utvecklingen eftersom addPeople är en resa som vi precis har påbörjat. Det gäller för oss att konkritisera våra idéer så att de blir verklighet framöver. Vår dröm är att vi inte ska behöva rekrytera på CV utan att vi anpassar oss efter hur marknaden ser ut. Det kan till exempel vara att kandidaterna bara söker en tjänst via sitt resultat på ett case, men där är vi inte ännu, berättar Christine och Ida.
Text och foto: Anna Svensson
Aktuella nyheter i veckan var på plats i addPeoples fräscha kontor. Christine och Ida berättar att de redan fått stort genomslag bland kunder och kandidater inom tjänstemanna sidan. Namnet addPeople blev det eftersom de ville ha något digitalt, modernt och internationellt namn. Christine och Ida menar att det är de arbetssökandes marknad men det är få arbetsgivare som gör något nytt för att attrahera kandidater till att söka de lediga tjänsterna. Viktigt idag för arbetsgivarna är att marknadsföra sig och synas i de digitala flödena.
Filmen gör företagens varumärken personliga
Christine och Ida tror inte det räcker för arbetsgivaren att marknadsföra sig via en annons längre. Därför är de ute och filmar deras kunder på deras arbetsplatser.
– I filmen får arbetsgivaren eller de anställningsansvariga berätta om företaget och om tjänsten som de rekryterar till. Filmen visar även hur företagets miljö så som kontor och omgivningen runtomkring ser ut. Genom filmen blir företagens varumärken personliga och det sprider vi i de sociala medierna Facebook, Instagram och LinkedIn. Vi når fler kandidater genom vårt rörliga material och hjälper företagen att jobba med deras employer brand. Dessutom har kandidaterna möjlighet att få träffa oss, förklarar Christine Mannerstråle och Ida Jergell.
Arbetsprover som kompetens bevis
Något mer som gör just deras rekryteringsföretag unikt, är att de arbetar utefter en case-metod. Så kallade arbetsprover där kandidaterna får bevisa sin kompetens istället för att enbart söka med ett traditionellt CV.
– Dessa case görs för att göra det lite roligare för de arbetssökande. För med case kan kandidaterna bevisa sin kompetens inom flera arbetsområden. Det kanske inte passar alla att gå på en anställningsintervju. Dessutom blir detta en extra kvalitetssäkring för våra kunder, säger Christine och Ida.
AddPeople kommer utvecklas framöver
Utmaningen menar Christine och Ida är att hela tiden ligga i framkant i branschen.
– Vi vill inte stanna av i utvecklingen eftersom addPeople är en resa som vi precis har påbörjat. Det gäller för oss att konkritisera våra idéer så att de blir verklighet framöver. Vår dröm är att vi inte ska behöva rekrytera på CV utan att vi anpassar oss efter hur marknaden ser ut. Det kan till exempel vara att kandidaterna bara söker en tjänst via sitt resultat på ett case, men där är vi inte ännu, berättar Christine och Ida.
Text och foto: Anna Svensson