Att värna om sin hälsa har blivit mer populärt under de senaste åren och teknikprylar är här för att stanna och därför blev Årets julklapp enligt HUI Research aktivitetsarmbandet. Årets Julklapp 2014 tar fasta på den fortsatt starka hälsotrenden som gör allt fler medvetna om sambandet mellan aktivitet och välbefinnande. Årets Julklapp är en symbol för en hälsomedveten konsument som vill dela sina aktiviteter i sociala medier.
Aktivitetsbandet kommer från USA och i Sverige har aktivitetsbandet funnits ungefär ett år och det har sålts mycket bra hittills. Lena Larsson som är VD på HUI Research berättar att för att erhålla titeln Årets Julklapp ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas, det vill säga produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året, produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter och produkten ska representera den tid vi lever i. Årets Julklapp 2014 aktivitetsarmbandet uppfyller alla tre kriterier för Årets Julklapp.
Trendigt att vara aktiv
De senaste årens hälsotrend är fortsatt stark och allt fler blir medvetna om problemen med fysisk ohälsa.
– Det är trendigt att vara aktiv och att ägna sig åt kroppsligt och mentalt välbefinnande. Sportprylar säljer som aldrig förr och tävlingar och motionslopp slår ständigt deltagarrekord. Vi använder funktionskläder och diverse tekniska hjälpmedel för att underlätta våra aktiviteter och dessa produkter driver i sig intresset för hälsa och välbefinnande. Samtidigt är vi mer uppkopplade än någonsin och delar gärna upplevelser och bilder med varandra i sociala medier, säger Lena Larsson.
Omtyckt att jämföra resultat med vänner
Att statusuppdatera i sociala medier om sina framgångar och jämföra resultat med vänner eller andra användare är ett starkt skäl till att många fortsätter att använda aktivitetsarmbandet.
– Aktivitetsarmbandet mäter och registrerar aktiviteter och på så vis får man ökad kontroll över sin hälsa, man blir sporrad att nå sina mål och kan dela med sig av resultat och framgångar i sociala medier, menar Lena.
Aktivitetsarmbandet uppmuntrar till vardagsmotion
Hälsotrenden är fortsatt stark och det är trendigt att vara aktiv, Aktivitetsarmbandet uppmuntrar till vardagsmotion och är en livsstilsprodukt för teknikintresserade träningsentusiaster.
– Det finns olika aktivitetsarmband som går att köpa i sportbutiker och elektronikbutiker. Ett aktivitetsband kostar från 500 kronor till 1500 kronor. Ett aktivitetsarmband ska man bära dagligen och armbandet mäter bland annat antal steg och kalorier samt mäter sömnen när personen sover, berättar hon.
Nytt försäljningsrekord i Årets Julhandelsprognos
Lena menar att i övrigt finns goda förutsättningar för en mycket god jul för svenska konsumenter och svensk detaljhandel.
– Julklappar och utgifter kring jul och nyår brukar vara det sista svenska hushåll drar ned på och de svenska hushållen har det gott ställt. Prognosen för julhandeln blir därför 68 miljarder kronor, en ökning med 2,5 procent jämfört med december 2013. Vilket innebär att svenska folket i genomsnitt kommer att köpa detaljhandelsvaror för cirka 7 000 kronor i december per person, förklarar hon.
Vädret har påverkan på handeln
Det finns dock vissa osäkerheter, bland annat för att det även i år är en så kallad arbetstagarjul där ett fåtal uttagna semesterdagar kan resultera i en lång sammanhängande julledighet vilket kan öka resandet så att konsumtionen försvinner utomlands.
– Förra årets julhandel var också stark så det är en stark jämförelsemånad. Slutligen har också vädret påverkan på handeln, en vit jul har positiv effekt på julhandeln, säger Lena.
Fakta
Genom åren har följande produkter blivit utsedda till Årets Julklapp
1988 Bakmaskin
1989 Videokameran
1990 Woken
1991 CD-spelaren
1992 TV-spelet
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefonen
1995 CD-skivan
1996 Internetpaketet
1997 Det elektroniska husdjuret
1998 Dataspelet
1999 Boken
2000 DVD-spelaren
2001 Verktyget
2002 Kokboken
2003 Mössan
2004 Den platta tv:n
2005 Ett pokerset
2006 Ljudboken
2007 GPS-mottagaren
2008 En upplevelse
2009 Spikmattan
2010 Surfplattan
2011 Den färdigpackade matkassen
2012 Hörlurarna
2013 Råsaftcentrifugen
2014 Aktivitetsarmbandet
Källa: HUI Research.
Text: Anna Svensson
Aktivitetsbandet kommer från USA och i Sverige har aktivitetsbandet funnits ungefär ett år och det har sålts mycket bra hittills. Lena Larsson som är VD på HUI Research berättar att för att erhålla titeln Årets Julklapp ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas, det vill säga produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året, produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter och produkten ska representera den tid vi lever i. Årets Julklapp 2014 aktivitetsarmbandet uppfyller alla tre kriterier för Årets Julklapp.
Trendigt att vara aktiv
De senaste årens hälsotrend är fortsatt stark och allt fler blir medvetna om problemen med fysisk ohälsa.
– Det är trendigt att vara aktiv och att ägna sig åt kroppsligt och mentalt välbefinnande. Sportprylar säljer som aldrig förr och tävlingar och motionslopp slår ständigt deltagarrekord. Vi använder funktionskläder och diverse tekniska hjälpmedel för att underlätta våra aktiviteter och dessa produkter driver i sig intresset för hälsa och välbefinnande. Samtidigt är vi mer uppkopplade än någonsin och delar gärna upplevelser och bilder med varandra i sociala medier, säger Lena Larsson.
Omtyckt att jämföra resultat med vänner
Att statusuppdatera i sociala medier om sina framgångar och jämföra resultat med vänner eller andra användare är ett starkt skäl till att många fortsätter att använda aktivitetsarmbandet.
– Aktivitetsarmbandet mäter och registrerar aktiviteter och på så vis får man ökad kontroll över sin hälsa, man blir sporrad att nå sina mål och kan dela med sig av resultat och framgångar i sociala medier, menar Lena.
Aktivitetsarmbandet uppmuntrar till vardagsmotion
Hälsotrenden är fortsatt stark och det är trendigt att vara aktiv, Aktivitetsarmbandet uppmuntrar till vardagsmotion och är en livsstilsprodukt för teknikintresserade träningsentusiaster.
– Det finns olika aktivitetsarmband som går att köpa i sportbutiker och elektronikbutiker. Ett aktivitetsband kostar från 500 kronor till 1500 kronor. Ett aktivitetsarmband ska man bära dagligen och armbandet mäter bland annat antal steg och kalorier samt mäter sömnen när personen sover, berättar hon.
Nytt försäljningsrekord i Årets Julhandelsprognos
Lena menar att i övrigt finns goda förutsättningar för en mycket god jul för svenska konsumenter och svensk detaljhandel.
– Julklappar och utgifter kring jul och nyår brukar vara det sista svenska hushåll drar ned på och de svenska hushållen har det gott ställt. Prognosen för julhandeln blir därför 68 miljarder kronor, en ökning med 2,5 procent jämfört med december 2013. Vilket innebär att svenska folket i genomsnitt kommer att köpa detaljhandelsvaror för cirka 7 000 kronor i december per person, förklarar hon.
Vädret har påverkan på handeln
Det finns dock vissa osäkerheter, bland annat för att det även i år är en så kallad arbetstagarjul där ett fåtal uttagna semesterdagar kan resultera i en lång sammanhängande julledighet vilket kan öka resandet så att konsumtionen försvinner utomlands.
– Förra årets julhandel var också stark så det är en stark jämförelsemånad. Slutligen har också vädret påverkan på handeln, en vit jul har positiv effekt på julhandeln, säger Lena.
Fakta
Genom åren har följande produkter blivit utsedda till Årets Julklapp
1988 Bakmaskin
1989 Videokameran
1990 Woken
1991 CD-spelaren
1992 TV-spelet
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefonen
1995 CD-skivan
1996 Internetpaketet
1997 Det elektroniska husdjuret
1998 Dataspelet
1999 Boken
2000 DVD-spelaren
2001 Verktyget
2002 Kokboken
2003 Mössan
2004 Den platta tv:n
2005 Ett pokerset
2006 Ljudboken
2007 GPS-mottagaren
2008 En upplevelse
2009 Spikmattan
2010 Surfplattan
2011 Den färdigpackade matkassen
2012 Hörlurarna
2013 Råsaftcentrifugen
2014 Aktivitetsarmbandet
Källa: HUI Research.
Text: Anna Svensson