Under 2013 gjordes en ny undersökning från Sveriges kommuner och Landsting
som heter ”Insikt” i hela landet. Denna undersökning är en servicemätning av kommunens
myndighetsutövande gentemot företag. Undersökningen visade att Vetlanda kommun
har de nöjdaste företagarna i hela landet.
Denna undersökning gäller för de företag som varit i kontakt med kommunen
personligen och därför har ett erfarenhetsgrundat omdöme att falla tillbaka på. Till
skillnad från andra mätningar som genomförs till exempel av Svenskt
Näringsliv.
Informationen behöver förbättras
När förra mätningen gjordes 2011 låg Vetlanda kommun bra till även då, menar Bengt
Wellermark som är utvecklingsstrateg på Vetlanda kommun.
– Detta år 2013 har vi genomfört förbättringar inom många områden. Till exempel så
har vi förbättrat brandtillsynen som var ganska låg. Det serviceområdet som företagarna
var mest nöjda med var bemötandet och mindre bra var informationen som förmedlas ut.
Vi jobbar med att förbättra informationen. Vi har en storambition att bli bättre hela tiden.
För tillfället är vi glada över att vi håller en så bra position som vi gör, berättar Bengt
Wellermark.
Bättre koll på läget
Undersökningen bidra till att kommunerna kan titta närmare på inom vilka förvaltningar
företagarna tycker att myndighetsutövningen fungerar bra respektive mindre bra
och vad kommuner behöver bli bättre på. Det långsiktiga syftet är att
kommunerna i Sverige uppnår ett genomsnittligt NKI, Nöjd-Kund-Index på minst 75.
Nöjd Kund Index
Målet med undersökningen är att genomföra en kvalitetsmätning av den kommunala
servicen och myndighetsutövningen gentemot företagare.
– Det är totalt fem myndighetsområden som undersöks brandtillsyn, bygglov,
markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd och serveringstillstånd. Inom de olika
områdena ställs frågor kring sex serviceområden, information, tillgänglighet,
bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet, förklarar Bengt.
Kortare sammanfattning av resultatet för Vetlanda kommun
Källa: Vetlanda kommun.
Text: Anna Svensson.
som heter ”Insikt” i hela landet. Denna undersökning är en servicemätning av kommunens
myndighetsutövande gentemot företag. Undersökningen visade att Vetlanda kommun
har de nöjdaste företagarna i hela landet.
Denna undersökning gäller för de företag som varit i kontakt med kommunen
personligen och därför har ett erfarenhetsgrundat omdöme att falla tillbaka på. Till
skillnad från andra mätningar som genomförs till exempel av Svenskt
Näringsliv.
Informationen behöver förbättras
När förra mätningen gjordes 2011 låg Vetlanda kommun bra till även då, menar Bengt
Wellermark som är utvecklingsstrateg på Vetlanda kommun.
– Detta år 2013 har vi genomfört förbättringar inom många områden. Till exempel så
har vi förbättrat brandtillsynen som var ganska låg. Det serviceområdet som företagarna
var mest nöjda med var bemötandet och mindre bra var informationen som förmedlas ut.
Vi jobbar med att förbättra informationen. Vi har en storambition att bli bättre hela tiden.
För tillfället är vi glada över att vi håller en så bra position som vi gör, berättar Bengt
Wellermark.
Bättre koll på läget
Undersökningen bidra till att kommunerna kan titta närmare på inom vilka förvaltningar
företagarna tycker att myndighetsutövningen fungerar bra respektive mindre bra
och vad kommuner behöver bli bättre på. Det långsiktiga syftet är att
kommunerna i Sverige uppnår ett genomsnittligt NKI, Nöjd-Kund-Index på minst 75.
Nöjd Kund Index
Målet med undersökningen är att genomföra en kvalitetsmätning av den kommunala
servicen och myndighetsutövningen gentemot företagare.
– Det är totalt fem myndighetsområden som undersöks brandtillsyn, bygglov,
markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd och serveringstillstånd. Inom de olika
områdena ställs frågor kring sex serviceområden, information, tillgänglighet,
bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet, förklarar Bengt.
Kortare sammanfattning av resultatet för Vetlanda kommun
- Vetlanda kommuns Nöjd-Kund-Index (NKI) är 75. Medelvärdet för
samtliga deltagande kommuner är 67. - Jämfört med 2011 har Vetlanda kommun ökat sitt NKI-värde från 70 till 75.
- Det serviceområde som företagarna är mest nöjda med är bemötande
och minst nöjda är de med information. - Eftersom en del frågor gjorts om i enkäten är vi försiktiga med hur
vi tolkar förändringar över tid för de sex serviceområdena. Det kan ändå
noteras att samtliga serviceområden har ett högre index än 2011. - Företagarna i Vetlanda kommun ger höga betyg till de tre
myndighetsområden som har tillräckligt många svar för att redovisas enskilt.
Högst NKI får Brandtillsyn med 84 och lägst NKI tilldelas Miljö- och hälsoskydd med 73. - Den största positiva skillnaden gäller området "bygglov" där Vetlanda kommuns
- NKI-värde är hela 18 enheter högre än totalresultatet för samtliga kommuner i undersökningen.
Källa: Vetlanda kommun.
Text: Anna Svensson.