Det går bra för Svensk Tågkraft AB i Nässjö som reparerar och hyr ut lok till stora transportföretag. Ganska så nyligen har de köpt in två nya el-lok som både är miljövänligare och lönsammare än deras diesel lok. El-lok är
något som de vill satsa på i framtiden intygar Anders Löfgren som är VD på Svensk Tågkraft AB.
2004 etablerades Svensk Tågkraft AB i Nässjö av Anders och en kompanjon till honom men sedan 2012 är Anders den enda ägaren. Tidigare har Anders arbetat inom tågverkstadsbranschen och det var när han blev arbetslös som han kom på att han
ville starta eget företag. Anders menar att behovet av verkstäder för tåg samt uthyrning av lok är stort och har varit stor därför går det bra för Svensk Tågkraft AB.
En stor kund är Infranord
Svensk Tågkraft AB har en årsomsättning strax under 30 miljoner kronor. Under 2012 hade företaget en dipp men 2013 återhämtade de sig.
– Vi kunde återhämta oss efter dippen tack vare att mina medarbetare har arbetat effektivare. I nuläget är det tolv personer som är anställda och på sikt kan de bli ännu fler. En av våra stora kunder är Infranord. Exempel på andra kunder som vi har är VR track och Vida Wood AB. Anledningen till att vi har mycket att göra, beror på att transporter med tåg har ökat på grund av att det är lönsammare. För ett tåg sett med 20 vagnar motsvarar 20 till 25 lastbilar. Framöver ser det ljust ut inom
denna bransch, berättar Anders Löfgren.
Har investerat i el-lok
Ganska nyligen investerade Svensk Tågkraft AB i el-lok. Företaget äger 21 lok, två av loken är el-lok och resten av loken går på diesel. Anders visar upp ett lok i verkstaden som är från Luxemburg.
– Loket som är från Luxemburg kommer renoveras och repareras invändig och utvändigt. Nu är loket lila och gult och kommer att målas om i våra färger brandgult och svart tak samt få vår logga. Många av våra lok är importerade
från Danmark men från grund och botten är loken från Danmark egentligen Svenska. Eftersom loken en gång i tiden tillverkades i Sverige av företaget Nohab i Trollhättan som inte längre finns, förklarar han.
Loken installeras med en radiostyrning
Flera av loken tillverkades på 1960-talet och 1970-talet och är i bra skick. Alla loken som Svensk Tågkraft AB äger installeras med en radiostyrning och det innebär att lokföraren kan styra tåget utifrån med en radiodosa i handen. Bland det vanligaste som repareras på loken är bromsarna och att oljefilter byts ut. Sven-Erik Andersson som är verksamhetschef på Svensk Tågkraft AB, har arbetat mellan 35 till 40 år i branschen och han gillar fortfarande sitt arbete eftersom det är omväxlande och för att han tycker om att lösa olika problem.
Beställer prisvärda reservdelar från USA
För ett lok som både ska repareras och målas om, kan det ta från tre till sex månader att bli färdigt. Svensk Tågkraft hyr varje år ut 15 lok till transportföretag.
– Vid stora arbeten av loken är det ungefär fyra personer som jobbar samtidigt. Vanliga service jobb på lok tar cirka tre till fem dagar. Vi köper in reservdelar från USA och just nu är dollarn låg, vilket gör att många delar inte är särskilt dyra att beställa. För oss på vår arbetsplats gäller det att vara tillgängliga dygnet runt eftersom det kan hända diverse olika problem med lok när som helst på dygnet. Därför jobbar vi kvällar, nätter och helger på järnvägarna även ute i fält och vi har just nu medarbetare som är iväg i servicebilar till bland annat Värnamo och Malmö, säger Anders.
Text och foto: Anna Svensson
något som de vill satsa på i framtiden intygar Anders Löfgren som är VD på Svensk Tågkraft AB.
2004 etablerades Svensk Tågkraft AB i Nässjö av Anders och en kompanjon till honom men sedan 2012 är Anders den enda ägaren. Tidigare har Anders arbetat inom tågverkstadsbranschen och det var när han blev arbetslös som han kom på att han
ville starta eget företag. Anders menar att behovet av verkstäder för tåg samt uthyrning av lok är stort och har varit stor därför går det bra för Svensk Tågkraft AB.
En stor kund är Infranord
Svensk Tågkraft AB har en årsomsättning strax under 30 miljoner kronor. Under 2012 hade företaget en dipp men 2013 återhämtade de sig.
– Vi kunde återhämta oss efter dippen tack vare att mina medarbetare har arbetat effektivare. I nuläget är det tolv personer som är anställda och på sikt kan de bli ännu fler. En av våra stora kunder är Infranord. Exempel på andra kunder som vi har är VR track och Vida Wood AB. Anledningen till att vi har mycket att göra, beror på att transporter med tåg har ökat på grund av att det är lönsammare. För ett tåg sett med 20 vagnar motsvarar 20 till 25 lastbilar. Framöver ser det ljust ut inom
denna bransch, berättar Anders Löfgren.
Har investerat i el-lok
Ganska nyligen investerade Svensk Tågkraft AB i el-lok. Företaget äger 21 lok, två av loken är el-lok och resten av loken går på diesel. Anders visar upp ett lok i verkstaden som är från Luxemburg.
– Loket som är från Luxemburg kommer renoveras och repareras invändig och utvändigt. Nu är loket lila och gult och kommer att målas om i våra färger brandgult och svart tak samt få vår logga. Många av våra lok är importerade
från Danmark men från grund och botten är loken från Danmark egentligen Svenska. Eftersom loken en gång i tiden tillverkades i Sverige av företaget Nohab i Trollhättan som inte längre finns, förklarar han.
Loken installeras med en radiostyrning
Flera av loken tillverkades på 1960-talet och 1970-talet och är i bra skick. Alla loken som Svensk Tågkraft AB äger installeras med en radiostyrning och det innebär att lokföraren kan styra tåget utifrån med en radiodosa i handen. Bland det vanligaste som repareras på loken är bromsarna och att oljefilter byts ut. Sven-Erik Andersson som är verksamhetschef på Svensk Tågkraft AB, har arbetat mellan 35 till 40 år i branschen och han gillar fortfarande sitt arbete eftersom det är omväxlande och för att han tycker om att lösa olika problem.
Beställer prisvärda reservdelar från USA
För ett lok som både ska repareras och målas om, kan det ta från tre till sex månader att bli färdigt. Svensk Tågkraft hyr varje år ut 15 lok till transportföretag.
– Vid stora arbeten av loken är det ungefär fyra personer som jobbar samtidigt. Vanliga service jobb på lok tar cirka tre till fem dagar. Vi köper in reservdelar från USA och just nu är dollarn låg, vilket gör att många delar inte är särskilt dyra att beställa. För oss på vår arbetsplats gäller det att vara tillgängliga dygnet runt eftersom det kan hända diverse olika problem med lok när som helst på dygnet. Därför jobbar vi kvällar, nätter och helger på järnvägarna även ute i fält och vi har just nu medarbetare som är iväg i servicebilar till bland annat Värnamo och Malmö, säger Anders.
Text och foto: Anna Svensson