Som en del av Nässjö stads 100-årsjubileum vill Nässjö Näringsliv AB uppmärksamma Nässjös framgångsrika näringsliv. Därför kommer Nässjö Näringsliv AB, Nässjö kommun och Brinellgymnasiet tillsammans med samarbetspartnerna Nässjö Akademin, Swedbank och Arbetsförmedlingen att arrangera en företagsmässa den tredje oktober på Kulturhuset Pigalle i Nässjö.
En presskonferens om mässan hölls på Nässjö Näringsliv AB, den 28 februari och där närvarade Claes Johansson som är VD på Nässjö Näringsliv AB, Anne Almström som är chef för Swedbank i Nässjö och Haidi Lindqwist som driver en
kommunikationsbyrå i Nässjö, alla tre berättade om tanken med mässan som ska bestå av företag från Nässjö kommun samt seminarium och företagsintervjuer.
Visa bredden av Näringslivet i Nässjö
Claes berättar att syftet med mässan är att visa den stora bredden av Näringslivet i Nässjö, som har utvecklats och förändras under åren.
– Inspirationen till denna mässa som ska anordnas i Nässjö fick jag genom att jag känner till mässan Business Arena Stockholm. Mässan i Nässjö kommer att vara uppdelad i fem områden inredning och möbler, produktion och logistik, entreprenad järnväg och bygg, tjänster, samt handel fastigheter och service. Utställarna kommer att få tillgång till ett färdigt koncept, vilket innebär minimala förberedelser, säger Claes Johansson.
Mässan en möjlighet att knyta kontakter
Mässan kommer att vara öppen för allmänheten, Brinellgymnasiets avgångsklasser samt för företagare.
– Vi har plats för 50 företag och det är först till kvarn som gäller. Via mässan får företagare möjlighet att knyta kontakter och visa vad de erbjuder och arbetar med. Dessutom har ungdomarna möjlighet att bekanta sig med företagare som kan erbjuda eventuella jobb. Eftersom en viktig del i att mässan arrangeras, är för att väcka ett intresse hos ungdomar och unga vuxna om vilka företag som finns i Nässjö kommun och om arbetsmöjligheter. För vi vill att unga vuxna ska bor kvar Nässjö och bilda familjer här samt kunna arbeta här i Nässjö, berättar Anne Almström och Haidi Lindqwist.
Text och foto: Anna Svensson
En presskonferens om mässan hölls på Nässjö Näringsliv AB, den 28 februari och där närvarade Claes Johansson som är VD på Nässjö Näringsliv AB, Anne Almström som är chef för Swedbank i Nässjö och Haidi Lindqwist som driver en
kommunikationsbyrå i Nässjö, alla tre berättade om tanken med mässan som ska bestå av företag från Nässjö kommun samt seminarium och företagsintervjuer.
Visa bredden av Näringslivet i Nässjö
Claes berättar att syftet med mässan är att visa den stora bredden av Näringslivet i Nässjö, som har utvecklats och förändras under åren.
– Inspirationen till denna mässa som ska anordnas i Nässjö fick jag genom att jag känner till mässan Business Arena Stockholm. Mässan i Nässjö kommer att vara uppdelad i fem områden inredning och möbler, produktion och logistik, entreprenad järnväg och bygg, tjänster, samt handel fastigheter och service. Utställarna kommer att få tillgång till ett färdigt koncept, vilket innebär minimala förberedelser, säger Claes Johansson.
Mässan en möjlighet att knyta kontakter
Mässan kommer att vara öppen för allmänheten, Brinellgymnasiets avgångsklasser samt för företagare.
– Vi har plats för 50 företag och det är först till kvarn som gäller. Via mässan får företagare möjlighet att knyta kontakter och visa vad de erbjuder och arbetar med. Dessutom har ungdomarna möjlighet att bekanta sig med företagare som kan erbjuda eventuella jobb. Eftersom en viktig del i att mässan arrangeras, är för att väcka ett intresse hos ungdomar och unga vuxna om vilka företag som finns i Nässjö kommun och om arbetsmöjligheter. För vi vill att unga vuxna ska bor kvar Nässjö och bilda familjer här samt kunna arbeta här i Nässjö, berättar Anne Almström och Haidi Lindqwist.
Text och foto: Anna Svensson