Torsdagen den 27 mars var det Vårkväll på Smedjegatan i Jönköping. Kathleen Hahne som är cityledare på Jönköping City berättar, att Vårkvällen var en kväll för besökare och kunder som uppskattar det där lilla extra hos butikerna under shopping turen. Den redan fina och mysiga gatan förstärktes med dekorationsbelysning i skiftande färger och nyanser. Dansgruppen Pirouette från Kulturskolan dansade till stämningsfull musik.
27 butiker hade kvällsöppet från 18:00 till 20:00 och besökarna/kunderna fick under kvällen möjlighet till riktigt bra erbjudanden, samt att mingla med butikspersonalen och vissa av butikerna som hade öppet under kvällen hade även
sina leverantörer på plats. Förutom shoppingutbudet erbjuder flera butiker på Smedjegatan unika och exklusiva
tjänster till sina kunder. Till exempel så bjuder Saint Tropez gärna in till stilkvällar för kundgrupper, som vill få personliga tips samt bli stylade.
Gratis makeuprådgivning och provsmakning
Några av butikerna som hade öppet under Vårkvällen var Parelle Cosmetics och The Body Shop som är kunniga bland annat på make up.
– Besökare fick vara med om allt från gratis makeuprådgivning till provsmakning av vårens primörer. Butikspersonal hade verkligen engagerat sig för att bjuda deras kunder på en kväll utöver det vanliga, berättar Lovisa Hörnqvist som gör sin praktik på Jönköping City och som är projektledare för Vårkvällen.
Bra kväll för butikerna att marknadsföra sig på
För de som är intresserade av inredning och tyger så hade Mauritz Textil öppet. Evelina Hjalmarsson som är marknadskoordinator på Jönköping City berättar att Vårkvällen är ett bra tillfälle för butikspersonalen att berätta för
kunder/besökare om erbjudande och tjänster.
– Många besökare och kunder känner inte till alla de tjänster som butikerna erbjuder och vilken expertis butikerna har,
därför är det bra för butikerna att marknadsföra sig en sådan här kväll, säger Evelina Hjalmarsson.
Resia hade öppet och informerade besökare om resmål och temakvällar
För de som ville finna inspiration till kommande resor, så hade Resia öppet och informerade besökare om resmål och temakvällar. Pia Kjellerstedt som är resebyråchef på Resia berättade om flera populära resmål.
– Populära resmål inför sommaren är södra Italien, Barcelona och Grekland. Även kryssningar ökar stort. Att resa i grupp och göra saker tillsammans tycker många om. Resia ordnar bland annat tennisresor till Spanien. Jag tycker att det är
roligt med Vårkväll. Det är viktigt att lyfta fram en mysig gata som Smedjegatan. Resia hade även öppet under Höstkvällen också, berättar Pia Kjellerstedt.
Kommer bli Höst -och Vårkvällar framöver
Kathleen Hahne som är cityledare på Jönköping City berättar att det är flera initiativtagare till att Höstkvällen och Vårkvällen anordnas.
– Bland annat är det Jönköping City och Resia som är initiativtagare. Första kvällen var i höstas 2013. Vi vill framöver satsa på sådana här kvällar för att det är gynnsamt för handeln och det är bra att Smedjegatan uppmärksammas via dessa kvällar, förklarar Kathleen Hahne.
Text: Anna Svensson
27 butiker hade kvällsöppet från 18:00 till 20:00 och besökarna/kunderna fick under kvällen möjlighet till riktigt bra erbjudanden, samt att mingla med butikspersonalen och vissa av butikerna som hade öppet under kvällen hade även
sina leverantörer på plats. Förutom shoppingutbudet erbjuder flera butiker på Smedjegatan unika och exklusiva
tjänster till sina kunder. Till exempel så bjuder Saint Tropez gärna in till stilkvällar för kundgrupper, som vill få personliga tips samt bli stylade.
Gratis makeuprådgivning och provsmakning
Några av butikerna som hade öppet under Vårkvällen var Parelle Cosmetics och The Body Shop som är kunniga bland annat på make up.
– Besökare fick vara med om allt från gratis makeuprådgivning till provsmakning av vårens primörer. Butikspersonal hade verkligen engagerat sig för att bjuda deras kunder på en kväll utöver det vanliga, berättar Lovisa Hörnqvist som gör sin praktik på Jönköping City och som är projektledare för Vårkvällen.
Bra kväll för butikerna att marknadsföra sig på
För de som är intresserade av inredning och tyger så hade Mauritz Textil öppet. Evelina Hjalmarsson som är marknadskoordinator på Jönköping City berättar att Vårkvällen är ett bra tillfälle för butikspersonalen att berätta för
kunder/besökare om erbjudande och tjänster.
– Många besökare och kunder känner inte till alla de tjänster som butikerna erbjuder och vilken expertis butikerna har,
därför är det bra för butikerna att marknadsföra sig en sådan här kväll, säger Evelina Hjalmarsson.
Resia hade öppet och informerade besökare om resmål och temakvällar
För de som ville finna inspiration till kommande resor, så hade Resia öppet och informerade besökare om resmål och temakvällar. Pia Kjellerstedt som är resebyråchef på Resia berättade om flera populära resmål.
– Populära resmål inför sommaren är södra Italien, Barcelona och Grekland. Även kryssningar ökar stort. Att resa i grupp och göra saker tillsammans tycker många om. Resia ordnar bland annat tennisresor till Spanien. Jag tycker att det är
roligt med Vårkväll. Det är viktigt att lyfta fram en mysig gata som Smedjegatan. Resia hade även öppet under Höstkvällen också, berättar Pia Kjellerstedt.
Kommer bli Höst -och Vårkvällar framöver
Kathleen Hahne som är cityledare på Jönköping City berättar att det är flera initiativtagare till att Höstkvällen och Vårkvällen anordnas.
– Bland annat är det Jönköping City och Resia som är initiativtagare. Första kvällen var i höstas 2013. Vi vill framöver satsa på sådana här kvällar för att det är gynnsamt för handeln och det är bra att Smedjegatan uppmärksammas via dessa kvällar, förklarar Kathleen Hahne.
Text: Anna Svensson