Författaren och illustratören Maria Nilsson Thore visar på Vetlanda museum från den 9 september till den 12 november upp bilder från sin nya bok ”Vem ser Dim” som kom ut den 11 september. Och i ett litet rum på museet visas bilder från en annan bok av Maria som heter ”Petras Prick”. Dessutom är det i ett ytterligare rum bilder från tre av hennes andra böcker. Marias utställning visades i samband med att det arrangerades ett samverkansprojekt ”Bilderbokens möjligheter”.
Samverkansprojektet ”Bilderbokens möjligheter” arrangerades av Vetlanda Bibliotek, Vetlanda museum och Vetlanda kommunens förskolor. Martina Eriksson som är barnbibliotekarie på Vetlanda Bibliotek och projektledare för projektet ”Bilderbokens möjligheter” berättar att projektet pågick under två eftermiddagar från den 7 till den 8 september som bestod av föreläsningar på Withalaskolan i Vetlanda för pedagoger/förskolelärare. Och den 7 september efter föreläsningarna öppnades Marias utställning på Vetlanda museum upp för de inbjudna förskolelärarna och även för bibliotekarierna från Jönköpings län.
Hur man kan samtala om barnböcker
Föreläste gjorde Agneta Edwards som är författare till Bilderbokens mångfald och möjligheter.
– Agneta föreläste om hur man kan bok samtala under en bokstund med bilderböcker för barn och Maria Nilsson Thore som är författare och illustratör medverkade i ett samtal tillsammans med Agneta. Efter som litteratur och läsning är en viktig del i förskolans pedagogiska arbete, säger Martina Eriksson.
Inspirerande och givande bokstund
Bokstunden kan vara språkutvecklande, läsförberedande, en möjlighet att tala om känslor och annat viktigt, och förstås ge barnen och pedagogerna läsupplevelser och bokintresse.
– Hur skapas förutsättningar för inspirerande och givande bokstunder? Hur väljer man rätt böcker? Vilken roll spelar bilderna respektive texten? Vad är ett boksamtal – och hur gör man? Det var några frågor som det gav svars på under föreläsningarna, berättar Eriksson.
Få föräldrar att läsa mer för sina barn
Det är fjärde gången som detta projekt anordnades. Och det har blivit tre dubblingar av förskolor som är med i projektet.
– Syftet har varit att lyfta bilderboken som ett pedagogsikt redskap och vi vill att föräldrar ska bli inspirerade till att läsa mer för sina barn. Förskolor får bokpaket med böcker av Maria och Agneta och förskolelärarna ska jobba hela hösten med Marias och Agnetas böcker och läsa böckerna för barnen, säger Martina.
Som att gå in i en sagovärld
Marias utställning är som att gå in i en sagovärld av skog som visar innehållet i boken ”Vem ser Dim”. Det vill säga Marias bilder som är med i boken visas men förutom att det finns bilder, är utställning uppbyggd som en skog av träd och stockar som ska föreställa skogen i boken.
– På ett bord finns original bilder och på väggarna finns större bilder. Och det finns små hörn i utställningen där barnen kan leka. Det händer att jag ställer ut och visar mina böckers bilder som jag gjort. Jag både skriver och gör bilder till mina böcker. Jag brukar börja med att göra bilder och sedan skriver jag texter under tiden eller efter att jag gjort bilderna, förklarar Maria Nilsson Thore.
Dim älskar att vara liten
Boken ”Vem ser Dim” är en bilderbok för barn från tre till sex år. I boken är det som en liten vers till varje uppslag, som är cirka fyra rader text vid bilderna.
– Denna bok handlar om en liten figur som heter Dim som vill bli sedd och som lever i en skog. Det är en på hittad figur som är ungefär lika stor som ett barr. Dim älskar att vara liten och när han ser barnen gå genom skogen, börjar han längta efter att kunna gå med barnen och göra det som barnen gör, säger Nilsson Thore.
Dim blir upptäckt
Dim försöker att få barnens uppmärksamhet men lyckas inte. Han blir förtvivlad och känner sig liten när det inte går.
– Och då kommer en annan figur som heter Lummer till Dim och de båda får kontakt. Men innan Lummer kom till Dim. Har Lummer följt Dim men Dim har inte sett Lummer tidigare, berättar hon.
Böcker som handlar om längtan
Maria berättar att när man gör en karaktär kan det vara bra att intervjua sin karaktär till exempel ta reda på vem figuren är.
– Vad tycker den om att göra, vilket humör har den och vad längtar den efter. Figuren växer fram utefter vad jag vill berätta i historien. Jag hade längtat efter att måla natur och att historien utspelar sig i natur är viktigt i bild. Jag har tidigare gett ut ett 20 tal böcker. Och många av mina böcker handlar om längtan efter vänskap, förändring, kärlek eller efter frihet. Jag har även gjort böcker för barn från noll till tre år, avslutar Maria.
Text och foto: Anna Svensson
Samverkansprojektet ”Bilderbokens möjligheter” arrangerades av Vetlanda Bibliotek, Vetlanda museum och Vetlanda kommunens förskolor. Martina Eriksson som är barnbibliotekarie på Vetlanda Bibliotek och projektledare för projektet ”Bilderbokens möjligheter” berättar att projektet pågick under två eftermiddagar från den 7 till den 8 september som bestod av föreläsningar på Withalaskolan i Vetlanda för pedagoger/förskolelärare. Och den 7 september efter föreläsningarna öppnades Marias utställning på Vetlanda museum upp för de inbjudna förskolelärarna och även för bibliotekarierna från Jönköpings län.
Hur man kan samtala om barnböcker
Föreläste gjorde Agneta Edwards som är författare till Bilderbokens mångfald och möjligheter.
– Agneta föreläste om hur man kan bok samtala under en bokstund med bilderböcker för barn och Maria Nilsson Thore som är författare och illustratör medverkade i ett samtal tillsammans med Agneta. Efter som litteratur och läsning är en viktig del i förskolans pedagogiska arbete, säger Martina Eriksson.
Inspirerande och givande bokstund
Bokstunden kan vara språkutvecklande, läsförberedande, en möjlighet att tala om känslor och annat viktigt, och förstås ge barnen och pedagogerna läsupplevelser och bokintresse.
– Hur skapas förutsättningar för inspirerande och givande bokstunder? Hur väljer man rätt böcker? Vilken roll spelar bilderna respektive texten? Vad är ett boksamtal – och hur gör man? Det var några frågor som det gav svars på under föreläsningarna, berättar Eriksson.
Få föräldrar att läsa mer för sina barn
Det är fjärde gången som detta projekt anordnades. Och det har blivit tre dubblingar av förskolor som är med i projektet.
– Syftet har varit att lyfta bilderboken som ett pedagogsikt redskap och vi vill att föräldrar ska bli inspirerade till att läsa mer för sina barn. Förskolor får bokpaket med böcker av Maria och Agneta och förskolelärarna ska jobba hela hösten med Marias och Agnetas böcker och läsa böckerna för barnen, säger Martina.
Som att gå in i en sagovärld
Marias utställning är som att gå in i en sagovärld av skog som visar innehållet i boken ”Vem ser Dim”. Det vill säga Marias bilder som är med i boken visas men förutom att det finns bilder, är utställning uppbyggd som en skog av träd och stockar som ska föreställa skogen i boken.
– På ett bord finns original bilder och på väggarna finns större bilder. Och det finns små hörn i utställningen där barnen kan leka. Det händer att jag ställer ut och visar mina böckers bilder som jag gjort. Jag både skriver och gör bilder till mina böcker. Jag brukar börja med att göra bilder och sedan skriver jag texter under tiden eller efter att jag gjort bilderna, förklarar Maria Nilsson Thore.
Dim älskar att vara liten
Boken ”Vem ser Dim” är en bilderbok för barn från tre till sex år. I boken är det som en liten vers till varje uppslag, som är cirka fyra rader text vid bilderna.
– Denna bok handlar om en liten figur som heter Dim som vill bli sedd och som lever i en skog. Det är en på hittad figur som är ungefär lika stor som ett barr. Dim älskar att vara liten och när han ser barnen gå genom skogen, börjar han längta efter att kunna gå med barnen och göra det som barnen gör, säger Nilsson Thore.
Dim blir upptäckt
Dim försöker att få barnens uppmärksamhet men lyckas inte. Han blir förtvivlad och känner sig liten när det inte går.
– Och då kommer en annan figur som heter Lummer till Dim och de båda får kontakt. Men innan Lummer kom till Dim. Har Lummer följt Dim men Dim har inte sett Lummer tidigare, berättar hon.
Böcker som handlar om längtan
Maria berättar att när man gör en karaktär kan det vara bra att intervjua sin karaktär till exempel ta reda på vem figuren är.
– Vad tycker den om att göra, vilket humör har den och vad längtar den efter. Figuren växer fram utefter vad jag vill berätta i historien. Jag hade längtat efter att måla natur och att historien utspelar sig i natur är viktigt i bild. Jag har tidigare gett ut ett 20 tal böcker. Och många av mina böcker handlar om längtan efter vänskap, förändring, kärlek eller efter frihet. Jag har även gjort böcker för barn från noll till tre år, avslutar Maria.
Text och foto: Anna Svensson