Från den 17 juni till den 27 augusti visas utställningen ”Tillbaka till framtiden” för första gången på Vetlanda museum. Utställning består av åtta teman Ornament and crime, Recykling, DIY- Do it yourself, Naivism, Patina, Storytelling, Andlighet och Humor. Utställningsproducent är Dennis Dahlqvist som även är konst och designkritiker på SVT i Stockholm och han brukar var med på kulturnyheterna på SVT där han recenserar andra utställningar.
Thomas Lööf som är curator på Vetlanda museum berättar att denna utställning är inspirerande och startar igång tankar hos betraktaren. De olika konstverken är en krock mellan traditionellt allmoge hantverk som bönder gjorde förr och samtida konsthantverk. Varje tema titel har sin historiska berättelse som besökarna kan läsa om på utställningen, och vid varje tema finns ett antal intressanta föremål. Äldsta föremålet på utställningen är ett skåp från år 1842.
Storytelling att förmedla en historia
Lööf visar temat Storytelling och berättar att i det gamla bondesamhället användes till exempel åkdynor för att förmedla en sedelärande historia eller berättelse.
– Det kunde vara ett broderi på en åkdyna som förmedlade en historia. Här är ett sådant exempel med en åkdyna med en så kallad bäckahäst broderat på en åkdyna. Bäckahästen var barnen förr i tiden rädda för, eftersom man då trodde att bäckahästen kunde lura ner barn i brunnen. Själva åkdynan användes till att sitta på när man åkte på hästvagnen, förklarar Thomas Lööf.
Ornament and crime och tatueringar
Vid temat Ornament and crime, berättar Thomas att redan år 1908 bannlyste arkitekten Adolf Loos alla ornament det vill säga dekorationer/utsmyckningar inom design och arkitektur.
– I en så kallad essä, det vill säga uppsats skrev Adolf att det är kriminellt att slösa pengar på ornament som ändå kommer att bli omoderna. Ett exempel på ornament var tatueringar som fångar och sjöman hade, därför ansågs tatueringar kriminellt, berättar Lööf.
Bönderna förr var recyling-experter
Temat Recykling står för hållbarhet. Förr i tiden var bönderna riktiga recyling-experter.
– Det vill säga bönderna ville inte slänga bort någonting utan ville återanvända det mesta som gick att återanvända. Och förr var folk duktiga på att ta tillvara på de tillgångarna de hade och råghalmen var mycket användbart. Ett exempel på Recycling är en bikupa som är tillverkad av råghalm som man odlade, säger Thomas.
DIY- Do it yourself lika med egen gjorda saker
Vid temat DIY- Do it yourself finns det föremål som personer har gjort själva. Och förr i tiden gjorde man det mesta själv.
– På varje gård fanns det någon som till exempel kunde laga en vinglig stol, väva en trasmatta eller snickra ihop en mjölkpall. Men bara under de senaste decennierna har vårt samhälle blivit mer kommersiellt, berättar han.
Naivism och overkliga målningar
Lööf visar temat Naivism där det finns det målningar som förr i tiden skulle visa hur bra man hade det på sin gård men som inte stämde med verkligheten.
– Det var kringvandrande konstnärer som gjorde ganska naiva gårdsmålningar. Men i själva verket hade människorna inte det så bra på gårdarna som målningarna visade. Människorna ville gärna visa via målningarna att de hade telefonledningar och telefon fast de inte hade det och stora välmående kor fast de heller inte hade det, förklarar Thomas.
Patina och sliten möbel
Temat Patina är ett slags spår som berättar någonting värdefullt om de människor som använt föremålet.
– Ända sedan renässansen har patina även betraktats som något, vilket både höjde det estetiska och ekonomiska värdet. Under 1990-talet förändrades det radikalt och numer är en produkt. Som till exempel som uttrycket ”en bil är förstörd så fort den har fått minsta lilla repa. Idag vill vissa folk att saker ska se slitna ut när man köper det. Till exempel här på museet visar vi en sliten stol men som i betraktarens ögon ses som fin och värdefull. berättar Lööf.
Andlighet och andliga föremål
Lööf berättar att när det gäller temat Andlighet så fanns det förr i världen gott om andliga föremål.
– Ett exempel är psalmbokshyllan som alla bönder förr hade hemma där de försvarade sina biblar. Ett annat exempel är den så kallade shakerstolen som är en utveckling av en vanlig stegstol från 1700- talet. Denna stol var obekväm eftersom de religiösa hantverkarna förr ville att folk skulle sitta rak i ryggen och tänka på Gud, säger han.
Gamla humoristiska föremål
Vid temat Humor finns humoristiska föremål. Förr i tiden brukade alla keramikverkstäder göra så kallade gyckelkrus, som var en mugg med flera hål i.
– Muggen var i stort sett omöjlig att dricka ur. Det roliga var att drycken rann ut genom hållen samtidigt som folk försökte dricka ur muggen. Det gällde att lista ut vilket hål man skulle dricka ur samtidigt som man med fingrarna täppte igen övriga hål från muggen. Elfstrands krukmakeri i Sjöbo var känd för sin humoristiska keramik bland annat med sina kräftfat där det låg en konstgjord svart groda på fatet. Det roliga med kräftfatet var när folk upptäckte grodan under kräftorna, avslutar Thomas.
Text och foto: Arnold Svensson och Anna Svensson
Thomas Lööf som är curator på Vetlanda museum berättar att denna utställning är inspirerande och startar igång tankar hos betraktaren. De olika konstverken är en krock mellan traditionellt allmoge hantverk som bönder gjorde förr och samtida konsthantverk. Varje tema titel har sin historiska berättelse som besökarna kan läsa om på utställningen, och vid varje tema finns ett antal intressanta föremål. Äldsta föremålet på utställningen är ett skåp från år 1842.
Storytelling att förmedla en historia
Lööf visar temat Storytelling och berättar att i det gamla bondesamhället användes till exempel åkdynor för att förmedla en sedelärande historia eller berättelse.
– Det kunde vara ett broderi på en åkdyna som förmedlade en historia. Här är ett sådant exempel med en åkdyna med en så kallad bäckahäst broderat på en åkdyna. Bäckahästen var barnen förr i tiden rädda för, eftersom man då trodde att bäckahästen kunde lura ner barn i brunnen. Själva åkdynan användes till att sitta på när man åkte på hästvagnen, förklarar Thomas Lööf.
Ornament and crime och tatueringar
Vid temat Ornament and crime, berättar Thomas att redan år 1908 bannlyste arkitekten Adolf Loos alla ornament det vill säga dekorationer/utsmyckningar inom design och arkitektur.
– I en så kallad essä, det vill säga uppsats skrev Adolf att det är kriminellt att slösa pengar på ornament som ändå kommer att bli omoderna. Ett exempel på ornament var tatueringar som fångar och sjöman hade, därför ansågs tatueringar kriminellt, berättar Lööf.
Bönderna förr var recyling-experter
Temat Recykling står för hållbarhet. Förr i tiden var bönderna riktiga recyling-experter.
– Det vill säga bönderna ville inte slänga bort någonting utan ville återanvända det mesta som gick att återanvända. Och förr var folk duktiga på att ta tillvara på de tillgångarna de hade och råghalmen var mycket användbart. Ett exempel på Recycling är en bikupa som är tillverkad av råghalm som man odlade, säger Thomas.
DIY- Do it yourself lika med egen gjorda saker
Vid temat DIY- Do it yourself finns det föremål som personer har gjort själva. Och förr i tiden gjorde man det mesta själv.
– På varje gård fanns det någon som till exempel kunde laga en vinglig stol, väva en trasmatta eller snickra ihop en mjölkpall. Men bara under de senaste decennierna har vårt samhälle blivit mer kommersiellt, berättar han.
Naivism och overkliga målningar
Lööf visar temat Naivism där det finns det målningar som förr i tiden skulle visa hur bra man hade det på sin gård men som inte stämde med verkligheten.
– Det var kringvandrande konstnärer som gjorde ganska naiva gårdsmålningar. Men i själva verket hade människorna inte det så bra på gårdarna som målningarna visade. Människorna ville gärna visa via målningarna att de hade telefonledningar och telefon fast de inte hade det och stora välmående kor fast de heller inte hade det, förklarar Thomas.
Patina och sliten möbel
Temat Patina är ett slags spår som berättar någonting värdefullt om de människor som använt föremålet.
– Ända sedan renässansen har patina även betraktats som något, vilket både höjde det estetiska och ekonomiska värdet. Under 1990-talet förändrades det radikalt och numer är en produkt. Som till exempel som uttrycket ”en bil är förstörd så fort den har fått minsta lilla repa. Idag vill vissa folk att saker ska se slitna ut när man köper det. Till exempel här på museet visar vi en sliten stol men som i betraktarens ögon ses som fin och värdefull. berättar Lööf.
Andlighet och andliga föremål
Lööf berättar att när det gäller temat Andlighet så fanns det förr i världen gott om andliga föremål.
– Ett exempel är psalmbokshyllan som alla bönder förr hade hemma där de försvarade sina biblar. Ett annat exempel är den så kallade shakerstolen som är en utveckling av en vanlig stegstol från 1700- talet. Denna stol var obekväm eftersom de religiösa hantverkarna förr ville att folk skulle sitta rak i ryggen och tänka på Gud, säger han.
Gamla humoristiska föremål
Vid temat Humor finns humoristiska föremål. Förr i tiden brukade alla keramikverkstäder göra så kallade gyckelkrus, som var en mugg med flera hål i.
– Muggen var i stort sett omöjlig att dricka ur. Det roliga var att drycken rann ut genom hållen samtidigt som folk försökte dricka ur muggen. Det gällde att lista ut vilket hål man skulle dricka ur samtidigt som man med fingrarna täppte igen övriga hål från muggen. Elfstrands krukmakeri i Sjöbo var känd för sin humoristiska keramik bland annat med sina kräftfat där det låg en konstgjord svart groda på fatet. Det roliga med kräftfatet var när folk upptäckte grodan under kräftorna, avslutar Thomas.
Text och foto: Arnold Svensson och Anna Svensson