Från den 14 februari till den 15 mars pågår följande utställningar på Gislaveds konsthall. Utställningen ”Att yta, kan glida, att gå, kan hälla, att bakom, kan mjuka.” av Nina Noreskär. Och utställningen ”Still movement“ videoverk av A. Erika Bergström som kommer visas i videorummet Black Box. Dessutom är det vernissage den 14 februari med efterföljande ArtTalks mellan Nina Noreskär och Katarina Wadstein Macleod, docent i Konstvetenskap som arbetar på Konstfack och Södertörns högskola.
Jonas Nilsson som är konstintendent på Gislaveds konsthall berättar att Nina är uppväxt i Gislaved och att hon arbetar med konst i fält där måleri, skulptur, teckning och installationskonst möts. Nina intresserar sig för måleriets position idag och vart måleriet har för betydelse och riktning i den nutida konsten. Hon använder färger och olika material som hon behandla likvärdigt på ett rastlöst och prövande vis, där orsak och verkan spelar stor roll.
Konstverket breder ut sig i utställningslokalen
Ninas konstarbete är på många sätt resultatet av en performativ process som fortsätter när betraktaren påverkas i form av fotspår och andra märken av närvaro.
– Hennes konstverk breder ut sig i en större del i utställningslokalen och det finns inga bestämda siktlinjer eller utgångspunkter, det vill säga Nina uttrycker sin konst med färger och former både på väggar, tak och på golv. Hennes konst är tillfällig i Gislaveds konsthall och det enda som återstår efteråt är dokumentationen. På så sätt är både Nina och verket där som spöklika gäster under en begränsad tid, säger Jonas Nilsson.
Ett videoverk som rör sig i ett fält mellan måleri och video
Erika Bergström går sista året på kandidatprogrammet med institutionen konst på Konstfacket. Hennes konstarbete är ett videoverk som rör sig i ett fält mellan måleri och video.
– Dessa medium samverkar och avlöser varandra i ett undersökande av var begreppet måleri börjar och slutar. För mig är perception rörelse och nuet centralt i mitt arbete. I en tid av oändligt flöde av bilder och information vill jag öppna upp för ett långsamt betraktande. I landskapet mellan konstroll och ovisshet undersöker jag var gränsen mellan lek och allvar går, förklarar Erika Bergström.
Text: Anna Svensson.
Jonas Nilsson som är konstintendent på Gislaveds konsthall berättar att Nina är uppväxt i Gislaved och att hon arbetar med konst i fält där måleri, skulptur, teckning och installationskonst möts. Nina intresserar sig för måleriets position idag och vart måleriet har för betydelse och riktning i den nutida konsten. Hon använder färger och olika material som hon behandla likvärdigt på ett rastlöst och prövande vis, där orsak och verkan spelar stor roll.
Konstverket breder ut sig i utställningslokalen
Ninas konstarbete är på många sätt resultatet av en performativ process som fortsätter när betraktaren påverkas i form av fotspår och andra märken av närvaro.
– Hennes konstverk breder ut sig i en större del i utställningslokalen och det finns inga bestämda siktlinjer eller utgångspunkter, det vill säga Nina uttrycker sin konst med färger och former både på väggar, tak och på golv. Hennes konst är tillfällig i Gislaveds konsthall och det enda som återstår efteråt är dokumentationen. På så sätt är både Nina och verket där som spöklika gäster under en begränsad tid, säger Jonas Nilsson.
Ett videoverk som rör sig i ett fält mellan måleri och video
Erika Bergström går sista året på kandidatprogrammet med institutionen konst på Konstfacket. Hennes konstarbete är ett videoverk som rör sig i ett fält mellan måleri och video.
– Dessa medium samverkar och avlöser varandra i ett undersökande av var begreppet måleri börjar och slutar. För mig är perception rörelse och nuet centralt i mitt arbete. I en tid av oändligt flöde av bilder och information vill jag öppna upp för ett långsamt betraktande. I landskapet mellan konstroll och ovisshet undersöker jag var gränsen mellan lek och allvar går, förklarar Erika Bergström.
Text: Anna Svensson.