Den andra april ägde söndagskonserten ”Fem S i leken” rum på Smålands musik och teater i Kulturhuset Spira i Jönköping. Konserten innehöll klassisk musik av Staern, Sibelius och Stravinskij. Svenske Benjamin Staerns komposition på Wave Movements från 2011 ramades in av musik från storheterna Sibelius och Stravinskij i en konsert med dirigenten Samuli Örnströmer och Jönköpings Sinfonietta.
Konsertens dirigent var Samuli Örnströmer från Finland. Han arbetar som alternerande solocellist i Malmö Symfoniorkester och har även dirigerat den orkestern. Samuli utbildade sig till cellist vid Sibelius-Akademin i Helsingfors. På 90-talet började han studera cello vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och det var även där som han började studera dirigering under ledning av Jorma Panula.
Olika stilar på musikstycken
Medverkade i konserten gjorde Jönköpings Sinfonietta, och det var olika stilar på musikstyckena som spelades.
– Bland annat spelades musikstycken av Stravinskij som skriver balettmusik. Benjamin Staerns är den yngsta som skriver modern musik med välkomponerad musik och Sibelius skriver romantiska musikstycken, berättar Samuli Örnströmer.
Första gången på Spira för Samuli
Under fyra dagar genomförde Samuli repetitioner inför konserten med Jönköpings Sinfonietta.
– För första gången var jag dirigent för Jönköpings Sinfonietta och det var första gången som jag genomförde en konsert på Spira. Och det är Jönköpings Sinfonietta som valde att jag skulle komma och vara dirigent, säger Samuli.
Dirigent på olika konserter
Samuli arbetar som solocellist samt spelar cello. Och samtidigt frilansarna han som dirigent.
– Jag brukar vara dirigent på olika konserter i olika konserthus i Sverige. Av alla mina konserter som jag har medverkat som dirigent har varit speciella på sina sätt. Denna konsert ”Fem S i leken” var till för en bred målgrupp av publik och det var roligt att dirigera Jönköpings Sinfonietta och att få vara på plats på Spira, avslutar Samuli.
Fakta
Några av konsetens musikstycken
Text: Anna Svensson
Konsertens dirigent var Samuli Örnströmer från Finland. Han arbetar som alternerande solocellist i Malmö Symfoniorkester och har även dirigerat den orkestern. Samuli utbildade sig till cellist vid Sibelius-Akademin i Helsingfors. På 90-talet började han studera cello vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och det var även där som han började studera dirigering under ledning av Jorma Panula.
Olika stilar på musikstycken
Medverkade i konserten gjorde Jönköpings Sinfonietta, och det var olika stilar på musikstyckena som spelades.
– Bland annat spelades musikstycken av Stravinskij som skriver balettmusik. Benjamin Staerns är den yngsta som skriver modern musik med välkomponerad musik och Sibelius skriver romantiska musikstycken, berättar Samuli Örnströmer.
Första gången på Spira för Samuli
Under fyra dagar genomförde Samuli repetitioner inför konserten med Jönköpings Sinfonietta.
– För första gången var jag dirigent för Jönköpings Sinfonietta och det var första gången som jag genomförde en konsert på Spira. Och det är Jönköpings Sinfonietta som valde att jag skulle komma och vara dirigent, säger Samuli.
Dirigent på olika konserter
Samuli arbetar som solocellist samt spelar cello. Och samtidigt frilansarna han som dirigent.
– Jag brukar vara dirigent på olika konserter i olika konserthus i Sverige. Av alla mina konserter som jag har medverkat som dirigent har varit speciella på sina sätt. Denna konsert ”Fem S i leken” var till för en bred målgrupp av publik och det var roligt att dirigera Jönköpings Sinfonietta och att få vara på plats på Spira, avslutar Samuli.
Fakta
Några av konsetens musikstycken
- 37-årige Benjamin Staern har skrivit musik för symfoniorkesterar, kammarmusik och flera soloverk. Vatten är en av hans stora inspiration. Wave Movements bär tydliga spår av kompositörens fascination för vatten.
- Kvällens första stycke är melodisk och stämningsfull teatermusik skriven av Jean Sibelius till en uppsättning av svartsjukedramat Pelléas och Mélisande.
- Avslutningsvis hördes Igor Stravinskijs balett Apollon Musagéte från 1927, där han tog en annan riktning än i sina tidigare balettverk.
Text: Anna Svensson