Helena Olsson som är chef för stadsutveckling på Fastighetsägarna Stockholm berättar att mindre städer som vill växa ekonomiskt bör satsa på kultur. När en ny typ av kulturverksamhet etablerar sig i en medelstor stad eller småstad så ökar nämligen omsättningen i stadskärnan starkt. Det visar rapporten Cityindex Insikt 2022 ”Strategi för rikare stadsliv” som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research. Den 5 juli presenterades slutsatser från rapporten på ett seminarium i Almedalen Visby Gotland.
Helena berättar vidare att Cityindex är en objektiv, heltäckande och mellan stadskärnor helt jämförbar kartläggning av den kommersiella utvecklingen i samtliga Sveriges 107 stadskärnor. Cityindex Insikt är en fördjupande undersökning som i år studerar närmare hur sambanden mellan stadskärnans utbud och flöden och kommersiell omsättning faktiskt ser ut. Cityindex är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI. Rapporten visar att det finns många goda anledningar för städer att satsa på kultur. I små och medelstora städer är den ekonomiska effekten tydlig. Där ökar omsättningen i stadskärnan med i genomsnitt 4,3 procent när en ny kulturverksamhet etablerar sig i stadskärnan. Kultur gynnar stadsliv av flera anledningar. Kultur drar mycket folk samtidigt som dessa besökare passar på att gå på restaurang, shoppa och bo på hotell. Teatrar, biografer, muséer och gallerier förlänger också stadens öppettider vilket medför fler människor i rörelse. Det bidrar till att skapa trygghet och liv i våra städer.
Stor branschbredd lockar fler besökare
Olsson förklarar att Cityindex Insikt visar att kultur inte bara ger staden karaktär och liv under fler av dygnets timmar utan också har konkreta effekter på försäljningen och besöksflödena i stadskärnan.
- Detta är en viktig insikt att ta med sig för fastighetsägare eftersom detta är ett nytt kundsegment för många. Rapporten visar också att stadskärnor med stor branschbredd lockar fler besökare. För varje ny bransch som etablerar sig i stadskärnan ökar flödena mellan 1 och 2 procent. Den slutsatsen håller för städer av alla storlekar, berättar Helena Olsson.
Skolor och universitet bidrar till trivsel och trygghet
Helena berättar att rapporten också visar på hur viktigt det är med en stor dagbefolkning. Omsättningen ökar med 3,5 procent i stadskärnan när en ny typ av kontorsverksamhet etableras där.
- Men även skolor och universitet skapar flöden i stadskärnan som bidrar till trivsel och trygghet. Rapportens dataanalys kompletteras av ett antal konkreta exempel från olika delar av landet där man framgångsrikt arbetat strategiskt med branschbredd, unikitet och att följa människan för att åstadkomma synergieffekter och goda resultat. I en framgångsrik stadskärna arbetar stadens aktörer tillsammans för att skapa plats för möten med ökad flexibilitet och att lyfta stadslivet med bland annat kultur, säger Helena.
Seminarium ”Strategier för ett rikare stadsliv”
Helena berättar att den 5 juli presenterades flera slutsatser från rapporten under ett seminarium ”Strategier för ett rikare stadsliv” på Kårhuset Rindi, "Handelns hus" i Almedalen Visby Gotland.
- Där en panel med bland annat Gerth Wingårdh som är arkitekt på Wingårdhs och Caroline Strand som är vd på Visit Stockholm gav sin syn på framgångsfaktorerna för ett rikt stadsliv. Medverkade gjorde även representanter från Fastighetsägarna, HUI, Svensk Handel och Fabegé och bland annat statsrådet Ardalan Shekarabi fanns i publiken. Resultaten att brett innehåll och kultur berikar stadskärnan med både mer människor och högre kommersiell omsättning ger vid handen att detta är två strategiskt viktiga nycklar för kommuner och fastighetsägare att skapa förutsättningar för en levande stadskärna. Vi kan därför anta att denna trend kommer att fortsätta. Särskilt i små och medelstora städer, som har särskilt mycket att vinna på detta. Ett rikt stadsliv är betydelsefullt för näringslivet i städerna. Kultur är en besöksanledning hos konsumenterna och kultur bidrar till att fler vill stanna i städerna, säger Helena.
Fakta
Medverkande under seminariet ”Strategier för ett rikare stadsliv”
Gert Wingårdh, arkitekt, Wingårdhs
Caroline Strand, vd, Visit Stockholm
Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert, Svensk Handel
Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef, Fabegé
Anna Wiking, Fastighetsägarna
Helena Olsson, Fastighetsägarna
Miko Roth, HUI Research
Emma Hernell, HUI Research
Källa: Fastighetsägarna.
Text: Anna Svensson
Helena berättar vidare att Cityindex är en objektiv, heltäckande och mellan stadskärnor helt jämförbar kartläggning av den kommersiella utvecklingen i samtliga Sveriges 107 stadskärnor. Cityindex Insikt är en fördjupande undersökning som i år studerar närmare hur sambanden mellan stadskärnans utbud och flöden och kommersiell omsättning faktiskt ser ut. Cityindex är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI. Rapporten visar att det finns många goda anledningar för städer att satsa på kultur. I små och medelstora städer är den ekonomiska effekten tydlig. Där ökar omsättningen i stadskärnan med i genomsnitt 4,3 procent när en ny kulturverksamhet etablerar sig i stadskärnan. Kultur gynnar stadsliv av flera anledningar. Kultur drar mycket folk samtidigt som dessa besökare passar på att gå på restaurang, shoppa och bo på hotell. Teatrar, biografer, muséer och gallerier förlänger också stadens öppettider vilket medför fler människor i rörelse. Det bidrar till att skapa trygghet och liv i våra städer.
Stor branschbredd lockar fler besökare
Olsson förklarar att Cityindex Insikt visar att kultur inte bara ger staden karaktär och liv under fler av dygnets timmar utan också har konkreta effekter på försäljningen och besöksflödena i stadskärnan.
- Detta är en viktig insikt att ta med sig för fastighetsägare eftersom detta är ett nytt kundsegment för många. Rapporten visar också att stadskärnor med stor branschbredd lockar fler besökare. För varje ny bransch som etablerar sig i stadskärnan ökar flödena mellan 1 och 2 procent. Den slutsatsen håller för städer av alla storlekar, berättar Helena Olsson.
Skolor och universitet bidrar till trivsel och trygghet
Helena berättar att rapporten också visar på hur viktigt det är med en stor dagbefolkning. Omsättningen ökar med 3,5 procent i stadskärnan när en ny typ av kontorsverksamhet etableras där.
- Men även skolor och universitet skapar flöden i stadskärnan som bidrar till trivsel och trygghet. Rapportens dataanalys kompletteras av ett antal konkreta exempel från olika delar av landet där man framgångsrikt arbetat strategiskt med branschbredd, unikitet och att följa människan för att åstadkomma synergieffekter och goda resultat. I en framgångsrik stadskärna arbetar stadens aktörer tillsammans för att skapa plats för möten med ökad flexibilitet och att lyfta stadslivet med bland annat kultur, säger Helena.
Seminarium ”Strategier för ett rikare stadsliv”
Helena berättar att den 5 juli presenterades flera slutsatser från rapporten under ett seminarium ”Strategier för ett rikare stadsliv” på Kårhuset Rindi, "Handelns hus" i Almedalen Visby Gotland.
- Där en panel med bland annat Gerth Wingårdh som är arkitekt på Wingårdhs och Caroline Strand som är vd på Visit Stockholm gav sin syn på framgångsfaktorerna för ett rikt stadsliv. Medverkade gjorde även representanter från Fastighetsägarna, HUI, Svensk Handel och Fabegé och bland annat statsrådet Ardalan Shekarabi fanns i publiken. Resultaten att brett innehåll och kultur berikar stadskärnan med både mer människor och högre kommersiell omsättning ger vid handen att detta är två strategiskt viktiga nycklar för kommuner och fastighetsägare att skapa förutsättningar för en levande stadskärna. Vi kan därför anta att denna trend kommer att fortsätta. Särskilt i små och medelstora städer, som har särskilt mycket att vinna på detta. Ett rikt stadsliv är betydelsefullt för näringslivet i städerna. Kultur är en besöksanledning hos konsumenterna och kultur bidrar till att fler vill stanna i städerna, säger Helena.
Fakta
Medverkande under seminariet ”Strategier för ett rikare stadsliv”
Gert Wingårdh, arkitekt, Wingårdhs
Caroline Strand, vd, Visit Stockholm
Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert, Svensk Handel
Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef, Fabegé
Anna Wiking, Fastighetsägarna
Helena Olsson, Fastighetsägarna
Miko Roth, HUI Research
Emma Hernell, HUI Research
Källa: Fastighetsägarna.
Text: Anna Svensson