En undersökning som är genomförd av Yougov på uppdrag av Club Med och som gjordes från den 28 april till den 1 maj 2023 visar att en del svenskar gärna tillbringar semestern på hemmaplan medan andra tar tillfället i akt och flyger iväg sekunden semestern kickar igång. Men för många kan resandet se annorlunda ut i sommar jämfört med tidigare år. 47 procent av svenskarna uppger att de har förändrat sitt resebeteende efter coronapandemin. Undersökningen visar även att många vill ägna sig åt wellness och naturen under sommarsemestern 2023, säger Nicolas Bresch som är Managing Director på Club Med i UK, Irland och Norden.
Nicolas berättar att det är en riksrepresentativ undersökning där 1008 svenskar i åldern 18 till 60 plus deltog. Av dessa var hälften män och hälften kvinnor, 504 i antal i båda grupperna. Syftet med undersökningen var att få större insikt i svenskarnas resvanor inför sommaren. Club Med erbjuder många olika aktiviteter på sina resorts och tycker det är intressant att få insikt i vad svenskarna tycker är mest intressant. Undersökningen visar att aktiviteterna flest svenskar vill testa på under sommarsemestern är spa-behandlingar och wellness 30 procent, vandring i bergen 28 procent, yoga/meditation 14 procent och valskådning 12 procent och dykning 11 procent.
Mer medvetna om både fysisk och psykisk hälsa
- Att undersökningen visar att många vill ägna sig åt wellness och naturen, tror vi kan vara en effekt av pandemin. Många tidigare undersökningar från exempelvis SCB och Naturvårdsverket visar att intresset för friluftsliv och naturen ökade stort under pandemin och det verkar som att många faktiskt vill fortsätta upptäcka naturen, att det inte bara var en trend. Många blev säkerligen även mer medvetna om både fysisk och psykisk hälsa under pandemin och har en annan respekt för sitt välmående idag. Det finns även undersökningar som visar att vår ständiga uppkoppling lett till att många har svårt att koppla bort jobbet även under semestern, då kan både wellness och natur vara ett sätt att främja avkoppling, säger Nicolas Bresch.
Längre resor efter pandemin
- Länderna svenskarna väljer att åka till är många. Vi har delvis kunnat se att många åker på längre resor efter pandemin, kanske då det är någonting man sparat länge till och sett fram emot när resandet var på paus, men vi kan även se ett ökat intresse för Europa. Vi kan även se att trender har en stor effekt och såg exempelvis en ökning av svenskar som sökte efter vårt resort Club Med Cefalù under tiden som White Lotus-säsongen från Sicilien var högst aktuell, säger Bresch.
Svenskarna vill tillbringa mer tid i naturen
- Resor inom Sverige lockar fortfarande svenskarna då 12 procent uppger att de numera reser mer inrikes än tidigare. Efter pandemin kliar det även alltmer i svenskarnas bokningsfingrar och inför sommarsemestern uppger 14 procent av svenskarna att de vill resa mer. Suget är störst hos personer i åldrarna 18 till 29 år, där 19 procent uppger att de vill resa mer efter pandemin. Dessutom säger 13 procent av svenskarna att de vill tillbringa mer tid i naturen och 11 procent att de blivit mer kräsna med sitt resande, säger Nicolas.
Aktiviteter som lockar fler män än kvinnor
Nicolas förklarar att undersökningen visar att Spa-behandlingar och wellness ligger i absolut topp hos svenskarna men är mest populärt hos kvinnor, på 39 procent.
- Många svenskar vill även testa vandring i bergen, vilket är lika populärt hos både kvinnor och män det vill säga 28 procent uppger att de vill testa på att vandra i bergen under sommaren. Fler kvinnor är intresserade av yoga och meditation och ridning, medan fler män är intresserade av golf eller tennis och forsränning eller kajakpaddling. Yoga och meditation är det 18 procent av kvinnorna som svarade att de vill hitta tid för detta på semestern, vilket går att jämföra med männens tio procent. Aktiviteter som lockar fler män än kvinnor är exempelvis golf och tennis eller kajakpaddling, som 12 procent respektive 11 procent av männen hade velat testa under sommarsemestern, säger Bresch.
Testa på någonting man inte tidigare tänkt
Nicolas tror att många inspireras mycket av andra när man planerar sin resa och aktiviteter som spa-behandlingar eller vandring i bergen är någonting man sett många göra.
- Det vi däremot kan se är att många överraskas av vårt breda utbud av aktiviteter, och när de väl är på plats vill många testa på någonting man inte tidigare tänkt att man var intresserad av inför resan. Just skillnaden mellan män och kvinnor har väl lite med intresse och göra också, men då är det bra att det både finns aktiviteter man kan tänka sig att göra tillsammans men också var för sig på eget håll med samma resort som bas, säger Bresch.
Intresset för wellness och natur har blivit större
- Vi kan som sagt se skillnad i aktiviteter efter pandemin där intresset för wellness och natur blivit större. Vi kan även se att intresset är väldigt stort för att resa och att folk prioriterar resor framför annat trots den ekonomiska situationen. Jag tror därför att svenskarna under pandemin insett att resor är någonting de vill prioritera framför mycket annat och att man under sin resa söker efter någonting tryggt och enkelt, men samtidigt är mer öppen för att testa nya aktiviteter, mat, resmål och annat efter några år där det varit svårare att lämna Sveriges gränser, säger Nicolas.
Text: Anna Svensson
Nicolas berättar att det är en riksrepresentativ undersökning där 1008 svenskar i åldern 18 till 60 plus deltog. Av dessa var hälften män och hälften kvinnor, 504 i antal i båda grupperna. Syftet med undersökningen var att få större insikt i svenskarnas resvanor inför sommaren. Club Med erbjuder många olika aktiviteter på sina resorts och tycker det är intressant att få insikt i vad svenskarna tycker är mest intressant. Undersökningen visar att aktiviteterna flest svenskar vill testa på under sommarsemestern är spa-behandlingar och wellness 30 procent, vandring i bergen 28 procent, yoga/meditation 14 procent och valskådning 12 procent och dykning 11 procent.
Mer medvetna om både fysisk och psykisk hälsa
- Att undersökningen visar att många vill ägna sig åt wellness och naturen, tror vi kan vara en effekt av pandemin. Många tidigare undersökningar från exempelvis SCB och Naturvårdsverket visar att intresset för friluftsliv och naturen ökade stort under pandemin och det verkar som att många faktiskt vill fortsätta upptäcka naturen, att det inte bara var en trend. Många blev säkerligen även mer medvetna om både fysisk och psykisk hälsa under pandemin och har en annan respekt för sitt välmående idag. Det finns även undersökningar som visar att vår ständiga uppkoppling lett till att många har svårt att koppla bort jobbet även under semestern, då kan både wellness och natur vara ett sätt att främja avkoppling, säger Nicolas Bresch.
Längre resor efter pandemin
- Länderna svenskarna väljer att åka till är många. Vi har delvis kunnat se att många åker på längre resor efter pandemin, kanske då det är någonting man sparat länge till och sett fram emot när resandet var på paus, men vi kan även se ett ökat intresse för Europa. Vi kan även se att trender har en stor effekt och såg exempelvis en ökning av svenskar som sökte efter vårt resort Club Med Cefalù under tiden som White Lotus-säsongen från Sicilien var högst aktuell, säger Bresch.
Svenskarna vill tillbringa mer tid i naturen
- Resor inom Sverige lockar fortfarande svenskarna då 12 procent uppger att de numera reser mer inrikes än tidigare. Efter pandemin kliar det även alltmer i svenskarnas bokningsfingrar och inför sommarsemestern uppger 14 procent av svenskarna att de vill resa mer. Suget är störst hos personer i åldrarna 18 till 29 år, där 19 procent uppger att de vill resa mer efter pandemin. Dessutom säger 13 procent av svenskarna att de vill tillbringa mer tid i naturen och 11 procent att de blivit mer kräsna med sitt resande, säger Nicolas.
Aktiviteter som lockar fler män än kvinnor
Nicolas förklarar att undersökningen visar att Spa-behandlingar och wellness ligger i absolut topp hos svenskarna men är mest populärt hos kvinnor, på 39 procent.
- Många svenskar vill även testa vandring i bergen, vilket är lika populärt hos både kvinnor och män det vill säga 28 procent uppger att de vill testa på att vandra i bergen under sommaren. Fler kvinnor är intresserade av yoga och meditation och ridning, medan fler män är intresserade av golf eller tennis och forsränning eller kajakpaddling. Yoga och meditation är det 18 procent av kvinnorna som svarade att de vill hitta tid för detta på semestern, vilket går att jämföra med männens tio procent. Aktiviteter som lockar fler män än kvinnor är exempelvis golf och tennis eller kajakpaddling, som 12 procent respektive 11 procent av männen hade velat testa under sommarsemestern, säger Bresch.
Testa på någonting man inte tidigare tänkt
Nicolas tror att många inspireras mycket av andra när man planerar sin resa och aktiviteter som spa-behandlingar eller vandring i bergen är någonting man sett många göra.
- Det vi däremot kan se är att många överraskas av vårt breda utbud av aktiviteter, och när de väl är på plats vill många testa på någonting man inte tidigare tänkt att man var intresserad av inför resan. Just skillnaden mellan män och kvinnor har väl lite med intresse och göra också, men då är det bra att det både finns aktiviteter man kan tänka sig att göra tillsammans men också var för sig på eget håll med samma resort som bas, säger Bresch.
Intresset för wellness och natur har blivit större
- Vi kan som sagt se skillnad i aktiviteter efter pandemin där intresset för wellness och natur blivit större. Vi kan även se att intresset är väldigt stort för att resa och att folk prioriterar resor framför annat trots den ekonomiska situationen. Jag tror därför att svenskarna under pandemin insett att resor är någonting de vill prioritera framför mycket annat och att man under sin resa söker efter någonting tryggt och enkelt, men samtidigt är mer öppen för att testa nya aktiviteter, mat, resmål och annat efter några år där det varit svårare att lämna Sveriges gränser, säger Nicolas.
Text: Anna Svensson