Lina Eklund som är PR-specialist på Resia berättar att den senaste tiden har det pratats flitigt om tågresor och det ökade intresset för dessa. Nu möter Resia svenskarnas semesterbehov och erbjuder tågresor som ett alternativ till flyget för de som vill ut och upptäcka världen. I en SIFO-undersökning gjord på uppdrag av Resia säger svenskarna sitt om tåg som transportsätt.
Lina förklarar att det känns fantastiskt roligt att på ett smidigt sätt kunna erbjuda tågresor till alla våra kunder. För oss är det viktigt att kunna möta efterfrågan och tillsammans hitta hållbara sätt att upptäcka världen på. Att resa med tåg genom Europa gör att man får uppleva så mycket mer än bara slutdestinationen. Kanske blir upplevelserna på vägen till och med resans höjdpunkt.
Interrailkortet omfattar 29 länder
Nu erbjuder Resia sina kunder att köpa Interrailkort som gör det möjligt att resa fritt på järnvägarna mellan de europeiska länderna.
– Interrailkortet omfattar 29 länder inom Europa och en utresa och returresa till Sverige är inkluderat. En dröm för den som tycker om att uppleva så mycket som möjligt under sin semester. Det finns två olika sorters kort att välja mellan. Man kan välja mellan Interrail Global pass och Interrail One country pass. Interrail Global pass gäller för resa i alla länder som deltar i Interrail-samarbetet. Interrail One country pass gäller bara för resa i det land som kortet är utfärdat för, säger Lina Eklund.
Massa upplevelser på väg till slutdestinationen
Enligt en SIFO-undersökning gjord på uppdrag av Resia svarar 50 procent av svenskarna att det som i dagsläget hindrar dem från att ta tåget istället för flyget på resor utomlands är att det tar längre tid och därmed även kräver fler semesterdagar.
– I samma undersökning svarar även 31 procent av svenskarna att de är villiga att betala mindre för en resa med tåg än en resa med flyg. Endast 18 procent svarar att de är villiga att betala lika mycket och 6 procent att de kan tänka sig att betala någon tusenlapp mer. Att tåget i dagsläget tar längre tid än flyget när man reser utanför landets gränser är svårt att påverka. Men om man istället har med i beräkningen att man får en massa upplevelser på väg till slutdestinationen blir det förhoppingsvis en enklare ekvation. Att till exempel kunna kombinera en resa till Medelhavet med ett stopp i Paris på vägen dit och i Berlin på vägen hem är en fantastisk möjlighet som fler svenskar borde överväga, berättar Lina.
Text: Anna Svensson
Lina förklarar att det känns fantastiskt roligt att på ett smidigt sätt kunna erbjuda tågresor till alla våra kunder. För oss är det viktigt att kunna möta efterfrågan och tillsammans hitta hållbara sätt att upptäcka världen på. Att resa med tåg genom Europa gör att man får uppleva så mycket mer än bara slutdestinationen. Kanske blir upplevelserna på vägen till och med resans höjdpunkt.
Interrailkortet omfattar 29 länder
Nu erbjuder Resia sina kunder att köpa Interrailkort som gör det möjligt att resa fritt på järnvägarna mellan de europeiska länderna.
– Interrailkortet omfattar 29 länder inom Europa och en utresa och returresa till Sverige är inkluderat. En dröm för den som tycker om att uppleva så mycket som möjligt under sin semester. Det finns två olika sorters kort att välja mellan. Man kan välja mellan Interrail Global pass och Interrail One country pass. Interrail Global pass gäller för resa i alla länder som deltar i Interrail-samarbetet. Interrail One country pass gäller bara för resa i det land som kortet är utfärdat för, säger Lina Eklund.
Massa upplevelser på väg till slutdestinationen
Enligt en SIFO-undersökning gjord på uppdrag av Resia svarar 50 procent av svenskarna att det som i dagsläget hindrar dem från att ta tåget istället för flyget på resor utomlands är att det tar längre tid och därmed även kräver fler semesterdagar.
– I samma undersökning svarar även 31 procent av svenskarna att de är villiga att betala mindre för en resa med tåg än en resa med flyg. Endast 18 procent svarar att de är villiga att betala lika mycket och 6 procent att de kan tänka sig att betala någon tusenlapp mer. Att tåget i dagsläget tar längre tid än flyget när man reser utanför landets gränser är svårt att påverka. Men om man istället har med i beräkningen att man får en massa upplevelser på väg till slutdestinationen blir det förhoppingsvis en enklare ekvation. Att till exempel kunna kombinera en resa till Medelhavet med ett stopp i Paris på vägen dit och i Berlin på vägen hem är en fantastisk möjlighet som fler svenskar borde överväga, berättar Lina.
Text: Anna Svensson