Från den 12 juli till 24 augusti finns det möjlighet att gå och se Mattias Bäcklins konst på utställningen Gråzon 2000 på Gislaveds konsthall. Vernissagen är den 12 juli klockan 12: 00 efterföljande konstnärssamtal mellan Mattias Bäcklin och Chun Lee Wang Gurt. Utställningen är en korsbefruktning mellan teckningar, skulptur, grafik och video.
Jonas Nilsson som är konstintendent på Gislaveds konsthall i Gislaved berättar, att Mattias stora kollagemässigt uppbyggda blyertsteckningar är hopkok av hans egna skildringar av stads och naturmiljöer, medeltida illuminationer, nordiska
folksagor och katastrofbilder från internet.
Urskogsmiljö och bortglömda delar av städer
Mattias försöker skapa ett slags hallucinatoriska meditationer över olika nutida tillstånd ofta i urskogsmiljö, bortglömda delar av staden eller uttjänta bruksmiljöer, där vålnader från det förflutna eller andra imaginära gestalter väcks till liv eller mular.
– Brons och betongskulpturerna fungerar som objekt hämtade från en förgången framtid och stämmer in i teckningarnas sammanblandning av olika tidepokrar och framhävande av tidlös närvaro av allt och ingenting, säger Jonas Nilsson.
Utställningen kommer främst att locka yngre besökare
Fem till sex skulpturer och 20 teckningar i grafik ställer Mattias ut i utställningen på Gislaveds konsthall.
– Mattias konst kommer främst att locka yngre besökare. Det är första gången som han ställer ut sin konst här, han har tidigare haft en film som han har skapat som visats här på konstallen. Inspirationen får Mattias bland annat från
bildmaterial via internet. Många av hans bilder har en koppling till naturen som finns med på utställningen och teckningarna är gråa och lite dystra på ett intressant sätt där han har använt blyertspenna när han har tecknat, berättar Jonas.
Chun Lee Wang Gurt
Chun Lee Wang Gurt är född i Kina och utbildad vid Central Academy of Fine Arts i Beijing, BA, Kungl. Konsthögskolan i Stockholm, MFA, post-graduate vid Pratt Institute I New York. Hon har ställt ut flitigt i Sverige, Kina och internationellt, bland annat på CAFA Art Museum, Beijing, Gwangju-Biennalen, Seoul, Moderna Museet, Stockholm, Bildmuseum, Umeå och Combaz7 Contemporary Art Gallery, Schweiz.
Text: Anna Svensson
Jonas Nilsson som är konstintendent på Gislaveds konsthall i Gislaved berättar, att Mattias stora kollagemässigt uppbyggda blyertsteckningar är hopkok av hans egna skildringar av stads och naturmiljöer, medeltida illuminationer, nordiska
folksagor och katastrofbilder från internet.
Urskogsmiljö och bortglömda delar av städer
Mattias försöker skapa ett slags hallucinatoriska meditationer över olika nutida tillstånd ofta i urskogsmiljö, bortglömda delar av staden eller uttjänta bruksmiljöer, där vålnader från det förflutna eller andra imaginära gestalter väcks till liv eller mular.
– Brons och betongskulpturerna fungerar som objekt hämtade från en förgången framtid och stämmer in i teckningarnas sammanblandning av olika tidepokrar och framhävande av tidlös närvaro av allt och ingenting, säger Jonas Nilsson.
Utställningen kommer främst att locka yngre besökare
Fem till sex skulpturer och 20 teckningar i grafik ställer Mattias ut i utställningen på Gislaveds konsthall.
– Mattias konst kommer främst att locka yngre besökare. Det är första gången som han ställer ut sin konst här, han har tidigare haft en film som han har skapat som visats här på konstallen. Inspirationen får Mattias bland annat från
bildmaterial via internet. Många av hans bilder har en koppling till naturen som finns med på utställningen och teckningarna är gråa och lite dystra på ett intressant sätt där han har använt blyertspenna när han har tecknat, berättar Jonas.
Chun Lee Wang Gurt
Chun Lee Wang Gurt är född i Kina och utbildad vid Central Academy of Fine Arts i Beijing, BA, Kungl. Konsthögskolan i Stockholm, MFA, post-graduate vid Pratt Institute I New York. Hon har ställt ut flitigt i Sverige, Kina och internationellt, bland annat på CAFA Art Museum, Beijing, Gwangju-Biennalen, Seoul, Moderna Museet, Stockholm, Bildmuseum, Umeå och Combaz7 Contemporary Art Gallery, Schweiz.
Text: Anna Svensson