Under större delen av år 2019 pågick ett utbyggnadsarbete på Jönköping Airport. Detta för att man ska få möjlighet att kunna hantera större flygplan, vilket i sin tur även öppnar upp för bland annat nya charterdestinationer och nya fraktetableringar.
Rony Forsberg som är VD för Jönköping Airport berättar att, det arbete som gjorts är anläggning av vändytor i varje ände av landningsbanan samt breddning taxibanan in till plattan. Tack vare det kan flygplatsen nu ta emot flygplansmodeller som tex Airbus 330, Boeing 767 och Boeing 787, även kallad Dreamliner.
Efterfrågas på marknaden
Rony förklarar vidare att dessa flygplansmodeller efterfrågats av både charteroperatörer och fraktbolag.
-Ett mycket väl genomfört arbete av våra medarbetare och entreprenörer har gjort detta möjligt. Det känns väldigt bra att vi nu kan möta den efterfrågan som finns på marknaden. På så vis kan vi också bidra till regionens utveckling och Jönköpings vision att vara södra Sveriges nav, säger Rony Forsberg.
Godkännande för större plan
För att vara godkända att hantera större flyg än vad Jönköping Airport hittills kunnat så krävs följande.
-Att flygplatsen klassas som en kod 4E – flygplats i enlighet med EASAs (European Aviation Safety Agency) kriterier. Ett godkännande som Transportstyrelsen nu ger Jönköping Airport från och med den 6 februari 2020, förklarar Forsberg.
Grönare flyg och flygplats
Inom projektet har man även byggt ett helt nytt driftområde och anlagt en ny bränsleanläggning, som öppnar möjligheten att kunna leverera biobränsle till flygplatsens kunder.
-Vi kommer fortsätta att utveckla flygplatsen även under år 2020 samt bygga vidare för en grönare flygplats och ett grönare flyg, avslutar Rony.
Text: Anna Svensson
Rony Forsberg som är VD för Jönköping Airport berättar att, det arbete som gjorts är anläggning av vändytor i varje ände av landningsbanan samt breddning taxibanan in till plattan. Tack vare det kan flygplatsen nu ta emot flygplansmodeller som tex Airbus 330, Boeing 767 och Boeing 787, även kallad Dreamliner.
Efterfrågas på marknaden
Rony förklarar vidare att dessa flygplansmodeller efterfrågats av både charteroperatörer och fraktbolag.
-Ett mycket väl genomfört arbete av våra medarbetare och entreprenörer har gjort detta möjligt. Det känns väldigt bra att vi nu kan möta den efterfrågan som finns på marknaden. På så vis kan vi också bidra till regionens utveckling och Jönköpings vision att vara södra Sveriges nav, säger Rony Forsberg.
Godkännande för större plan
För att vara godkända att hantera större flyg än vad Jönköping Airport hittills kunnat så krävs följande.
-Att flygplatsen klassas som en kod 4E – flygplats i enlighet med EASAs (European Aviation Safety Agency) kriterier. Ett godkännande som Transportstyrelsen nu ger Jönköping Airport från och med den 6 februari 2020, förklarar Forsberg.
Grönare flyg och flygplats
Inom projektet har man även byggt ett helt nytt driftområde och anlagt en ny bränsleanläggning, som öppnar möjligheten att kunna leverera biobränsle till flygplatsens kunder.
-Vi kommer fortsätta att utveckla flygplatsen även under år 2020 samt bygga vidare för en grönare flygplats och ett grönare flyg, avslutar Rony.
Text: Anna Svensson