Den 6 mars 2023 tillträder Joanna Sandell Wright som chef på Liljevalchs konsthall. Joanna berättar att hon i dagsläget arbetar som chef och curator på Södertälje konsthall. Liljevalchs konsthall är Sveriges äldsta konsthall, det känns otroligt att få bidra till konsthistorien genom att få leda konsthallen. Redan 1916 när Liljevalchs konsthall öppnade fanns visionen att ge plats för både svensk och internationell konst, det är någonting jag hoppas förvalta och utveckla.
Joanna berättar vidare att Stockholms konstliv är oerhört dynamiskt med många konstinstitutioner, både offentligt finansierade och privata, och dessutom många mindre konstinitiativ och gallerier. Jag skulle gärna se Liljevalchs som ett nav kring samverkan mellan alla dessa initiativ och platser för konst. Vår tid är präglad av klimatoro och den största politiska spänningen i Europa på länge, jag funderar mycket över vad det betyder för konsten. Under pandemin började många av oss som jobbar med utställningar att experimentera med format och nya sätt att hålla kontakten med konstnärer och kollegor i andra länder.
De flesta museer behöver förändra sina arbetssätt
Joanna förklarar att den pågående utställningen av Nan Goldin, ”This Will Not End Well” på Moderna museet är producerad på plats i Stockholm med en konstnär bosatt i New York.
- Utställningen gjordes utan några frakter, det är bara ett exempel på hur internationell dialog kan genomföras lokalt. Jag tror vi kommer att fortsätta resa och föra dialog, men förhoppningsvis med större eftertänksamhet. Jag tror att de flesta museer kommer att behöva förändra sina arbetssätt framöver. De flesta utställningar skulle kunna visas på många fler platser eller under längre tid. Jag tror museer och konsthallar i framtiden kommer vara fortsatt viktiga platser att mötas på, att få ge plats för både visioner för framtiden och sorg kring det vi förlorat, inte minst när det gäller den globala uppvärmningen, säger Joanna Sandell Wright.
Spännande att vara med och forma ett Liljevalchs
- Jag är oerhört förväntansfull inför uppdraget som Liljevalchs nya konsthallschef. Liksom många andra stockholmare var det på Liljevalchs som jag själv gjorde mina första upptäckter inom konsten. Idag är konstscenen i huvudstaden mycket mer komplex och det ska bli spännande att vara med och forma ett Liljevalchs för den mängd av olika publiker som finns i hela vår stad. Stockholmare vill gärna vara en del av världen, att erbjuda dem det genom ett besök på Liljevalchs är något jag hoppas uppnå tillsammans med konsthallens team och tillsammans med konstnärerna så klart, säger Joanna.
Chefspositioner och förtroendeuppdrag
Idag arbetar Joanna Sandell Wright som chef och curator på Södertälje konsthall och har tidigare varit chef för Kalmar konstmuseum och Botkyrka konsthall. Hon har haft många olika förtroendeuppdrag i styrelser som exempelvis Svenska institutet, Konstfack och Baltic Art Center. Joanna har även varit verksam som skribent och som curator internationellt, bland annat med en hyllad utställning under arkitekturbiennalen i Venedig 2014.
Erfarenheterna stämmer in på den viktiga rollen
- Jag är väldigt glad att Joanna Sandell Wright kommer till oss i vår. Hon har framgångsrikt lett olika konstinstitutioner och har ett brett kontaktnät i både Sverige och internationellt. Joannas gedigna erfarenhet stämmer väl in på den viktiga roll som Liljevalchs ska ha som stockholmarnas egen konsthall. Inte minst nu med tillbyggnaden Liljevalchs+ som skapar möjlighet att erbjuda mer konstupplevelser för fler, säger Maria Jansén som är kulturdirektör på Stockholms stad.
Tackar Mårten Castenfors
Joanna Sandell Wright tillträder tjänsten den 6 mars 2023 och efterträder då Mårten Castenfors som efter femton år slutar på Liljevalchs.
- Jag vill passa på att tacka Mårten Castenfors för sitt starka engagemang och för allt det han har åstadkommit för Liljevalchs konsthall under sin tid som chef. Inte minst för de många uppskattade utställningarna och arbetet med att få den nya tillbyggnaden Liljevalchs+ på plats som är ritad av Gert Wingårdh, säger Maria.
Fakta
Om Liljevalchs – hela Stockholms konsthall
Källa: Stockholms stad.
Text: Anna Svensson
Joanna berättar vidare att Stockholms konstliv är oerhört dynamiskt med många konstinstitutioner, både offentligt finansierade och privata, och dessutom många mindre konstinitiativ och gallerier. Jag skulle gärna se Liljevalchs som ett nav kring samverkan mellan alla dessa initiativ och platser för konst. Vår tid är präglad av klimatoro och den största politiska spänningen i Europa på länge, jag funderar mycket över vad det betyder för konsten. Under pandemin började många av oss som jobbar med utställningar att experimentera med format och nya sätt att hålla kontakten med konstnärer och kollegor i andra länder.
De flesta museer behöver förändra sina arbetssätt
Joanna förklarar att den pågående utställningen av Nan Goldin, ”This Will Not End Well” på Moderna museet är producerad på plats i Stockholm med en konstnär bosatt i New York.
- Utställningen gjordes utan några frakter, det är bara ett exempel på hur internationell dialog kan genomföras lokalt. Jag tror vi kommer att fortsätta resa och föra dialog, men förhoppningsvis med större eftertänksamhet. Jag tror att de flesta museer kommer att behöva förändra sina arbetssätt framöver. De flesta utställningar skulle kunna visas på många fler platser eller under längre tid. Jag tror museer och konsthallar i framtiden kommer vara fortsatt viktiga platser att mötas på, att få ge plats för både visioner för framtiden och sorg kring det vi förlorat, inte minst när det gäller den globala uppvärmningen, säger Joanna Sandell Wright.
Spännande att vara med och forma ett Liljevalchs
- Jag är oerhört förväntansfull inför uppdraget som Liljevalchs nya konsthallschef. Liksom många andra stockholmare var det på Liljevalchs som jag själv gjorde mina första upptäckter inom konsten. Idag är konstscenen i huvudstaden mycket mer komplex och det ska bli spännande att vara med och forma ett Liljevalchs för den mängd av olika publiker som finns i hela vår stad. Stockholmare vill gärna vara en del av världen, att erbjuda dem det genom ett besök på Liljevalchs är något jag hoppas uppnå tillsammans med konsthallens team och tillsammans med konstnärerna så klart, säger Joanna.
Chefspositioner och förtroendeuppdrag
Idag arbetar Joanna Sandell Wright som chef och curator på Södertälje konsthall och har tidigare varit chef för Kalmar konstmuseum och Botkyrka konsthall. Hon har haft många olika förtroendeuppdrag i styrelser som exempelvis Svenska institutet, Konstfack och Baltic Art Center. Joanna har även varit verksam som skribent och som curator internationellt, bland annat med en hyllad utställning under arkitekturbiennalen i Venedig 2014.
Erfarenheterna stämmer in på den viktiga rollen
- Jag är väldigt glad att Joanna Sandell Wright kommer till oss i vår. Hon har framgångsrikt lett olika konstinstitutioner och har ett brett kontaktnät i både Sverige och internationellt. Joannas gedigna erfarenhet stämmer väl in på den viktiga roll som Liljevalchs ska ha som stockholmarnas egen konsthall. Inte minst nu med tillbyggnaden Liljevalchs+ som skapar möjlighet att erbjuda mer konstupplevelser för fler, säger Maria Jansén som är kulturdirektör på Stockholms stad.
Tackar Mårten Castenfors
Joanna Sandell Wright tillträder tjänsten den 6 mars 2023 och efterträder då Mårten Castenfors som efter femton år slutar på Liljevalchs.
- Jag vill passa på att tacka Mårten Castenfors för sitt starka engagemang och för allt det han har åstadkommit för Liljevalchs konsthall under sin tid som chef. Inte minst för de många uppskattade utställningarna och arbetet med att få den nya tillbyggnaden Liljevalchs+ på plats som är ritad av Gert Wingårdh, säger Maria.
Fakta
Om Liljevalchs – hela Stockholms konsthall
- Liljevalchs invigdes 1916 på Södra Djurgården i Stockholm och är stockholmarnas egen konsthall. I augusti 2021 stod den nya tillbyggnaden Liljevalchs+ färdig. Tack vare tillbyggnaden har konsthallens kapacitet ökat, vilket gör att fler kan ta del av konsten.
- På Liljevalchs visas modern och samtida konst, konsthantverk och design.
- Utställningsprogrammet vänder sig både till den breda publiken och de som är särskilt intresserade av vissa konstnärskap eller konst- och formriktningar.
- Varje år inleds med den mycket populära och jurybedömda Vårsalongen.
Källa: Stockholms stad.
Text: Anna Svensson