Låg och mellanstadieelever från Jönköpings kommun presenterar en lysande utställning med egentillverkade takkronor och vägglampor. Utställningen öppnade den 14 maj och pågår till den 31 augusti 2014. Belysningarna är konstverk som eleverna tillverkat under läsåret 2013 till 2014, tillsammans med Kulturskolan Jönköpings kommun.
Elevarbetet ingår i Skapande skola projektet "Bildens språk" som är ett samarbete mellan Kulturskolan Jönköpings kommun och Jönköpings läns museum. Utställningen hade vernissage den 14 maj. Då medverkar Marlene Svensson som är bildpedagog på Kulturskolan i Jönköpings kommun. Även konstnärerna/elever och lärare samt den gästande trollkarlen Jimmy Svärdhagen medverkade.
Roligt för barnen att ställa ut sina konstverk
Marlene berättar att, genom att titta på historisk och nutidens konst i museets utställningssalar har eleverna fått insikt i vad bilder och intryck kan säga.
– Eleverna har lärt sig mycket om bildens språk och om passande ord för att beskriva språket och olika konstbegrepp. Därefter har några grupper arbetat vidare och skapat gemensamma lampor/konstverk som förmedlar barnens budskap. Arbetet inleddes hösten 2013 och har pågått sedan dess på Jönköpings läns museum. Det är både spännande och roligt för barnen att ställa ut sina konstverk på museet. Till nästa år är tanken att fortsätta i samma tema riktning, säger Marlene Svensson.
Fem takkronor och två vägglampor
Eleverna som medverkar kommer från årskurserna förskolan till sexan i Jönköpings kommuns grundskolor samt särskolan.
– Över 3 000 elever från olika skolor i Jönköpings kommun har deltagit i projektet. Av dessa har cirka 300 elever deltagit i skapandeprocessen av lamporna som visas i utställningen Bildens språk - upplyst på Jönköpings läns museum. Fem takkronor är det som symboliserar olika budskap som frihet, barndoms drömmar, positiva egenskaper, planeten jorden och den globala uppvärmningen. Sedan är det två vägglampor som symboliserar glädje. Tanken är att takkronorna och vägglamporna ska auktioneras ut fram över och förtjänsten/bidragen kommer att gå till någon typ av välgörenhet för behövande barn, berättar Marlene.
Text och foto: Anna Svensson
Elevarbetet ingår i Skapande skola projektet "Bildens språk" som är ett samarbete mellan Kulturskolan Jönköpings kommun och Jönköpings läns museum. Utställningen hade vernissage den 14 maj. Då medverkar Marlene Svensson som är bildpedagog på Kulturskolan i Jönköpings kommun. Även konstnärerna/elever och lärare samt den gästande trollkarlen Jimmy Svärdhagen medverkade.
Roligt för barnen att ställa ut sina konstverk
Marlene berättar att, genom att titta på historisk och nutidens konst i museets utställningssalar har eleverna fått insikt i vad bilder och intryck kan säga.
– Eleverna har lärt sig mycket om bildens språk och om passande ord för att beskriva språket och olika konstbegrepp. Därefter har några grupper arbetat vidare och skapat gemensamma lampor/konstverk som förmedlar barnens budskap. Arbetet inleddes hösten 2013 och har pågått sedan dess på Jönköpings läns museum. Det är både spännande och roligt för barnen att ställa ut sina konstverk på museet. Till nästa år är tanken att fortsätta i samma tema riktning, säger Marlene Svensson.
Fem takkronor och två vägglampor
Eleverna som medverkar kommer från årskurserna förskolan till sexan i Jönköpings kommuns grundskolor samt särskolan.
– Över 3 000 elever från olika skolor i Jönköpings kommun har deltagit i projektet. Av dessa har cirka 300 elever deltagit i skapandeprocessen av lamporna som visas i utställningen Bildens språk - upplyst på Jönköpings läns museum. Fem takkronor är det som symboliserar olika budskap som frihet, barndoms drömmar, positiva egenskaper, planeten jorden och den globala uppvärmningen. Sedan är det två vägglampor som symboliserar glädje. Tanken är att takkronorna och vägglamporna ska auktioneras ut fram över och förtjänsten/bidragen kommer att gå till någon typ av välgörenhet för behövande barn, berättar Marlene.
Text och foto: Anna Svensson