Under påsken från den 7 april till den 10 april 2023 arrangerades Custom Motor Show på Elmia i Jönköping. Dagarna var fullspäckade med bland annat spektakulära utställare, Kids Corner, tävlingar, en fantastisk Bil -& mc -stuntshow på Actionarena. Det fanns något för alla både yngre och äldre besökare.
- I år var det totalt 90 195 besökare. Privata fordonsutställare med ungefär 650 fordon.
Vi försöker se varje genomförande av Custom Motor Show som en ”ny” mässa. Även om hallarna är sig lika ska innehållet vara nytt för besökarna varje år. Förutom ny logistik samt flöden på områdena hade vi även ett nytt koncept för VIP-deltagare. Ett sätt att nå en ny målgrupp och kunna erbjuda mässan med lite mer guldkant och sedan att vi även lyckades få över Pink Lady till mässan vilken grej! Denna urfader bland kustomiserade fordon. Namnet på mässan är numera Custom Motor Show. Vi lyckades även släppa en APP samt hade rörligt inspelat material innan mässan, säger Daniel Lindstedt som är event och webbchef på Albinsson & Sjöberg.
Trender har kommit och gått
- Custom Motor Show startades år 1971 och under åren har hallar tillkommit, i år användes hallarna A, B (+ Hall X som är en del av Hall B), C, D. Trender har kommit och gått. Entréer och dispositionen av ytorna har också förändrats. Men grundtanken kring en mässa för kustomiserade fordon kvarstår sedan dag ett! Custom Kids Corner är ett format där vi försöker göra aktiviteter för de yngsta i hall B. Elkartar, simulatorer, RC-bilar samt fordon som intresserar de mindre! Något för att göra resan till Custom Motor Show lite mer intressant för hela familjen, säger Daniel.
Amerikanska polisbil med Sheriffen
Jonas Bennfors från Ljungbyhed berättar att han visade sin amerikanska polisbil på Custom Motor Show i Jönköping på Elmia för första gången. Sirenerna på den amerikanska polisbil lyste rött och blått och på bilen står det Sheriff och Sheriffen var också på plats.
- Tidigare har jag visat denna amerikanska polisbil i Skåne och kört bilen vid välgörenheter, födelsedagskalas och studenter. Den amerikanska polisbilen är en Dodge charger årsmodell 2015 med 370 hästar och automat. Under cirka två månader har jag arbetat med bilen och jag har gjort det mesta på bilen med egen stil och jag kommer fortsätta att arbeta med bilen. Jag hade även en polisuniform på mig på mässan. På denna mässa deltog jag i tävlingen People choose där besökarna fick rösta på bilar. Jag har fått positiv och rolig respons på mässan från besökare och jag vill gärna ställa ut på Custom Motor Show igen, säger Jonas Bennfors.
Utmaningar och adrenalinet ger energi att köra Offroad
Frida Åsborg från Stockholm som är aktiv förare i Offroadklubben SMK Uppsala fanns på plats på Custom Motor Show på Elmia i Jönköping. Jag började köra när jag var 13 år och är nu 25 år.
- På mässan representerade jag klubben SMK Uppsala och tillsammans visade vi upp flera olika Offroad bilar och jag visade upp min bil spindelbil som heter No Fear Foxy. Responsen på mässan har varit, är det en ung tjej som kör? Många tycker att det är en häftig bil som jag kör. Flera blir förvånade över funktionerna som Foxy har med framhjulstyrning, bakhjulstyrning och styrbromsar. Offroad bilar körs på olika underlag som bland annat i grustag, i skogen eller myrar. Jag tävlar i Challenge/orientering och trail. Jag har min syster som Co-driver. En orienteringstävling kan pågå under sju till elva timmars körning. Vi brukar ha kartor digitalt där vi som tävlar ser kontrollerna som kan vara värda olika mycket poäng. Damer och herrar tävlar i samma klasser, och hittills har jag varit ensam dam förare i tävlingarna. Det hade varit roligt om det blir fler damer som börjar köra. Jag brukar delta i tävlingar i Sverige, tanken är att delta på nordiska mästerskap i trail 2023 och även testa tävla i andra länder. Jag har bland annat tävlat på Åland i Finland och har planer på att eventuellt tävla i Italien. Exempel på några av Offroad banorna som finns i Sverige är i Uppsala, Botkyrka, Borås, Olerum och Hofors. Min pappa har inspirerat mig till att börja eftersom han har också kört Offroad och han har tagit med mig sedan jag var två år till Offroad banorna. Utmaningar och adrenalinet av att köra gör att jag vill fortsätta köra och utvecklas. Det hade varit roligt om Offroad blir ännu större i Sverige. Det ska bli intressant att se hur Offroad bilarna kommer utvecklas med exempelvis el i framtiden, säger Frida Åsborg.
Viktigt med högvoltstekniker och fordonstekniker
Jonny Brandt som är tekniker och utbildare på ProMeister, Izabella Leonardsson som går andra året på ProMeister gymnasieutbildning Fordonsteknik i Stockholm och Adrian Eriksson som går tredje året ProMeister gymnasieutbildning Fordonsteknik i Stockholm och utbildaren/handledaren Uffe Carlsson på ProMeister fanns på plats i ProMeisters lastbilstrailer på Custom Motor Show.
- ProMeister ställde ut på Custom Motor Show i Jönköping på Elmia för första gången och i två hallar. I en av hallarna hade vi en lastbilstrailer som vi använder till teknisk utbildning som vi kör med från Ystad till Kiruna och utför utbildningar för tekniker på bilverkstäderna för framför allt Meca och Mekonomen. För att utbilda teknikerna till högvoltstekniker eftersom teknikerna ska kunna stänga av hög volt på el- och hybridbilar på ett säkert sätt när de arbetar. Steg två för utbildningen högvoltstekniker är på två dagar som innebär en halvdag med förberedande uppgifter att göra hemma på datorn, sedan kommer teknikerna till undervisningen för praktisk utbildning. Det finns ett stort behov av bland annat högvoltstekniker och fordonstekniker på bilverkstäder. Tror att vi har utbildat flest högvoltstekniker i Sverige. Vi har även gymnasieutbildning och yrkesutbildning. ProMeisters gymnasieutbildning har vi i Göteborg, Malmö, Örebro och Stockholm. Jag tror att det i framtiden kommer att finnas ett mischmasch av fordon med bränsle, elfordon och hybridfordon. Vi har fått mycket positiv respons på mässan, flera besökare har varit intresserade av att gå våra utbildningar och vi har lärt oss vad vi ska ha med oss nästa gång, säger Jonny Brandt.
Ombyggd VW bubbla bränslebil till elbil
Marcus Bolmenstam som går tredje året på ProMeister gymnasieutbildning fordon och transport med inriktning personbil på Realgymnasiet Liljeholmen i Stockholm och Erik Österman Lannestedt som går andra året på ProMeister gymnasieutbildning fordon och transport med inriktning personbil på Realgymnasiet Liljeholmen i Stockholm och visade upp en ombyggd bränslebil till en elbil på Custom Motor Show.
- Bilmärket är Volkswagen och årsmodell 75. Jag har varit en av de som har varit med och byggt bilen. Grundidén var att vi skulle köra in bilen på el i mässan och vi skulle köra in bilen i lastbilstrailen med bränsle först och det gjorde vi. Vi började med att ta bort allt för bränslemotorn och sedan monterade vi in el-batteriet. Tre dagar tog det att bygga om bränslebilen till en elbil. Kostnaden för ett el-kit till denna bil kostade 200 000 kronor. Det roligaste med utbildningen ha varit att bygga om denna bil eftersom jag har lärt mig mycket. Efter denna gymnasieutbildning kommer jag att jobba som fordonsmekaniker, säger Marcus Bolmenstam.
- Bilen som vi visade på Custom Motor Show i Jönköping på Elmia kommer vara en visningsbil och är ett bevis på vad vi kan göra. Jag går ProMeister gymnasieutbildning fordon och transport med inriktning personbil för att jag gillar fordon och ville bli bättre på min hobby. Jag läser extra kurser för jag vill studera vidare till civilingenjör. Det som är bra med vår skola är att vi kan kombinera teori och praktik, säger Erik Österman Lannestedt.
Text: Anna Svensson
Foto: Arnold Svensson
- I år var det totalt 90 195 besökare. Privata fordonsutställare med ungefär 650 fordon.
Vi försöker se varje genomförande av Custom Motor Show som en ”ny” mässa. Även om hallarna är sig lika ska innehållet vara nytt för besökarna varje år. Förutom ny logistik samt flöden på områdena hade vi även ett nytt koncept för VIP-deltagare. Ett sätt att nå en ny målgrupp och kunna erbjuda mässan med lite mer guldkant och sedan att vi även lyckades få över Pink Lady till mässan vilken grej! Denna urfader bland kustomiserade fordon. Namnet på mässan är numera Custom Motor Show. Vi lyckades även släppa en APP samt hade rörligt inspelat material innan mässan, säger Daniel Lindstedt som är event och webbchef på Albinsson & Sjöberg.
Trender har kommit och gått
- Custom Motor Show startades år 1971 och under åren har hallar tillkommit, i år användes hallarna A, B (+ Hall X som är en del av Hall B), C, D. Trender har kommit och gått. Entréer och dispositionen av ytorna har också förändrats. Men grundtanken kring en mässa för kustomiserade fordon kvarstår sedan dag ett! Custom Kids Corner är ett format där vi försöker göra aktiviteter för de yngsta i hall B. Elkartar, simulatorer, RC-bilar samt fordon som intresserar de mindre! Något för att göra resan till Custom Motor Show lite mer intressant för hela familjen, säger Daniel.
Amerikanska polisbil med Sheriffen
Jonas Bennfors från Ljungbyhed berättar att han visade sin amerikanska polisbil på Custom Motor Show i Jönköping på Elmia för första gången. Sirenerna på den amerikanska polisbil lyste rött och blått och på bilen står det Sheriff och Sheriffen var också på plats.
- Tidigare har jag visat denna amerikanska polisbil i Skåne och kört bilen vid välgörenheter, födelsedagskalas och studenter. Den amerikanska polisbilen är en Dodge charger årsmodell 2015 med 370 hästar och automat. Under cirka två månader har jag arbetat med bilen och jag har gjort det mesta på bilen med egen stil och jag kommer fortsätta att arbeta med bilen. Jag hade även en polisuniform på mig på mässan. På denna mässa deltog jag i tävlingen People choose där besökarna fick rösta på bilar. Jag har fått positiv och rolig respons på mässan från besökare och jag vill gärna ställa ut på Custom Motor Show igen, säger Jonas Bennfors.
Utmaningar och adrenalinet ger energi att köra Offroad
Frida Åsborg från Stockholm som är aktiv förare i Offroadklubben SMK Uppsala fanns på plats på Custom Motor Show på Elmia i Jönköping. Jag började köra när jag var 13 år och är nu 25 år.
- På mässan representerade jag klubben SMK Uppsala och tillsammans visade vi upp flera olika Offroad bilar och jag visade upp min bil spindelbil som heter No Fear Foxy. Responsen på mässan har varit, är det en ung tjej som kör? Många tycker att det är en häftig bil som jag kör. Flera blir förvånade över funktionerna som Foxy har med framhjulstyrning, bakhjulstyrning och styrbromsar. Offroad bilar körs på olika underlag som bland annat i grustag, i skogen eller myrar. Jag tävlar i Challenge/orientering och trail. Jag har min syster som Co-driver. En orienteringstävling kan pågå under sju till elva timmars körning. Vi brukar ha kartor digitalt där vi som tävlar ser kontrollerna som kan vara värda olika mycket poäng. Damer och herrar tävlar i samma klasser, och hittills har jag varit ensam dam förare i tävlingarna. Det hade varit roligt om det blir fler damer som börjar köra. Jag brukar delta i tävlingar i Sverige, tanken är att delta på nordiska mästerskap i trail 2023 och även testa tävla i andra länder. Jag har bland annat tävlat på Åland i Finland och har planer på att eventuellt tävla i Italien. Exempel på några av Offroad banorna som finns i Sverige är i Uppsala, Botkyrka, Borås, Olerum och Hofors. Min pappa har inspirerat mig till att börja eftersom han har också kört Offroad och han har tagit med mig sedan jag var två år till Offroad banorna. Utmaningar och adrenalinet av att köra gör att jag vill fortsätta köra och utvecklas. Det hade varit roligt om Offroad blir ännu större i Sverige. Det ska bli intressant att se hur Offroad bilarna kommer utvecklas med exempelvis el i framtiden, säger Frida Åsborg.
Viktigt med högvoltstekniker och fordonstekniker
Jonny Brandt som är tekniker och utbildare på ProMeister, Izabella Leonardsson som går andra året på ProMeister gymnasieutbildning Fordonsteknik i Stockholm och Adrian Eriksson som går tredje året ProMeister gymnasieutbildning Fordonsteknik i Stockholm och utbildaren/handledaren Uffe Carlsson på ProMeister fanns på plats i ProMeisters lastbilstrailer på Custom Motor Show.
- ProMeister ställde ut på Custom Motor Show i Jönköping på Elmia för första gången och i två hallar. I en av hallarna hade vi en lastbilstrailer som vi använder till teknisk utbildning som vi kör med från Ystad till Kiruna och utför utbildningar för tekniker på bilverkstäderna för framför allt Meca och Mekonomen. För att utbilda teknikerna till högvoltstekniker eftersom teknikerna ska kunna stänga av hög volt på el- och hybridbilar på ett säkert sätt när de arbetar. Steg två för utbildningen högvoltstekniker är på två dagar som innebär en halvdag med förberedande uppgifter att göra hemma på datorn, sedan kommer teknikerna till undervisningen för praktisk utbildning. Det finns ett stort behov av bland annat högvoltstekniker och fordonstekniker på bilverkstäder. Tror att vi har utbildat flest högvoltstekniker i Sverige. Vi har även gymnasieutbildning och yrkesutbildning. ProMeisters gymnasieutbildning har vi i Göteborg, Malmö, Örebro och Stockholm. Jag tror att det i framtiden kommer att finnas ett mischmasch av fordon med bränsle, elfordon och hybridfordon. Vi har fått mycket positiv respons på mässan, flera besökare har varit intresserade av att gå våra utbildningar och vi har lärt oss vad vi ska ha med oss nästa gång, säger Jonny Brandt.
Ombyggd VW bubbla bränslebil till elbil
Marcus Bolmenstam som går tredje året på ProMeister gymnasieutbildning fordon och transport med inriktning personbil på Realgymnasiet Liljeholmen i Stockholm och Erik Österman Lannestedt som går andra året på ProMeister gymnasieutbildning fordon och transport med inriktning personbil på Realgymnasiet Liljeholmen i Stockholm och visade upp en ombyggd bränslebil till en elbil på Custom Motor Show.
- Bilmärket är Volkswagen och årsmodell 75. Jag har varit en av de som har varit med och byggt bilen. Grundidén var att vi skulle köra in bilen på el i mässan och vi skulle köra in bilen i lastbilstrailen med bränsle först och det gjorde vi. Vi började med att ta bort allt för bränslemotorn och sedan monterade vi in el-batteriet. Tre dagar tog det att bygga om bränslebilen till en elbil. Kostnaden för ett el-kit till denna bil kostade 200 000 kronor. Det roligaste med utbildningen ha varit att bygga om denna bil eftersom jag har lärt mig mycket. Efter denna gymnasieutbildning kommer jag att jobba som fordonsmekaniker, säger Marcus Bolmenstam.
- Bilen som vi visade på Custom Motor Show i Jönköping på Elmia kommer vara en visningsbil och är ett bevis på vad vi kan göra. Jag går ProMeister gymnasieutbildning fordon och transport med inriktning personbil för att jag gillar fordon och ville bli bättre på min hobby. Jag läser extra kurser för jag vill studera vidare till civilingenjör. Det som är bra med vår skola är att vi kan kombinera teori och praktik, säger Erik Österman Lannestedt.
Text: Anna Svensson
Foto: Arnold Svensson