Lina Eklund som är PR-specialist på Resia berättar att nu ökar efterfrågan på boutiquehotell vilket har blivit en ny trend. Trenden med långa weekendresor kallas nu minibreaks det vill säga att man är borta fler nätter och kanske inte alltid över en helg weekend. Dessutom läggs det mer pengar på boende, direktflyg och bättre mat som numera är tydliga prioriteringar. Tidigare valde resenärerna i större utsträckning det billigaste flygalternativet och ett enklare hotell.
Lina berättar att enligt New York Times förklarar fenomenet livsstilshotell eller boutiquehotell som "små, tystlåtna hotell som genom spetsfundigheter är menade att appellera till ett sofistikerat, internationellt klientel". Eklund tycker beskrivningen är väldigt bra och passar väl in på de boutiquehotell som Lina själv bott på världen över.
Trivsam miljö på boutiquehotell lockar
Hotellet i sig är ofta anledningen till resan, och man delar gärna med sig av miljön till vänner i olika sociala medier menar Lina.
– På ett boutiquehotell är lobbyn det centrala, det är här gästerna samlas och umgås. Det får gärna finnas lite smått och gott som charkuterier och bubbel att socialisera över. Många hotell har även skapat vackra orangerier eller liknande för att sudda ut gränsen mellan ute- och innemiljö, säger Lina Eklund.
Ökat intresse för det kulturella och kulinariska
Svenskarna lägger inte bara mer pengar på boendet och resan, utan är också borta längre på sina weekendresor.
– År 2016 spenderade svensken i genomsnitt 4,12 nätter på plats, i dag ligger den siffran istället på 5,09. Bokningssiffrorna från Resia talar tydligt för att intresset för weekendresor med kulturella och kulinariska upplevelser ökar, förklarar Lina.
Viktigt med Wi-Fi och att bo mitt i smeten
Resia kan se att 70- och 80-taliser är mer benägna att betala lite extra för att unna sig det som är bättre, och ser hotellet som en upplevelse i sig.
– I vår Resiabarometer ser vi också att svenskarna vill ha tillgång till Wi-Fi och bo mitt i smeten, krav som ofta boutiquehotell uppfyller. Jag tror personligen att den nya trenden är en blandning av att vi unnar oss mer, vill uppleva vackra saker och att vi vill få ett snyggt flöde i sociala medier då valet av hotell är som en spegel av gästens livsstil, avslutar Eklund.
FAKTA
10 Boutiquehotell
1. Hotel Pigalle, Göteborg
2. The Steam Hotel, Västerås
3. Puro Hotel, Palma de Mallorca
4. Crosby Street Hotel, New York
5. Hotel Providence, Paris
6. Taj 51 Buckingham Gate, London
7. The Leonard, London
8. Room Mate Oscar, Madrid
9. Hotel Clement, Prag
10. Frattina 57, Rom
Bonus: Dorsia Hotel, Göteborg
Källa: Resia.
Text: Anna Svensson
Lina berättar att enligt New York Times förklarar fenomenet livsstilshotell eller boutiquehotell som "små, tystlåtna hotell som genom spetsfundigheter är menade att appellera till ett sofistikerat, internationellt klientel". Eklund tycker beskrivningen är väldigt bra och passar väl in på de boutiquehotell som Lina själv bott på världen över.
Trivsam miljö på boutiquehotell lockar
Hotellet i sig är ofta anledningen till resan, och man delar gärna med sig av miljön till vänner i olika sociala medier menar Lina.
– På ett boutiquehotell är lobbyn det centrala, det är här gästerna samlas och umgås. Det får gärna finnas lite smått och gott som charkuterier och bubbel att socialisera över. Många hotell har även skapat vackra orangerier eller liknande för att sudda ut gränsen mellan ute- och innemiljö, säger Lina Eklund.
Ökat intresse för det kulturella och kulinariska
Svenskarna lägger inte bara mer pengar på boendet och resan, utan är också borta längre på sina weekendresor.
– År 2016 spenderade svensken i genomsnitt 4,12 nätter på plats, i dag ligger den siffran istället på 5,09. Bokningssiffrorna från Resia talar tydligt för att intresset för weekendresor med kulturella och kulinariska upplevelser ökar, förklarar Lina.
Viktigt med Wi-Fi och att bo mitt i smeten
Resia kan se att 70- och 80-taliser är mer benägna att betala lite extra för att unna sig det som är bättre, och ser hotellet som en upplevelse i sig.
– I vår Resiabarometer ser vi också att svenskarna vill ha tillgång till Wi-Fi och bo mitt i smeten, krav som ofta boutiquehotell uppfyller. Jag tror personligen att den nya trenden är en blandning av att vi unnar oss mer, vill uppleva vackra saker och att vi vill få ett snyggt flöde i sociala medier då valet av hotell är som en spegel av gästens livsstil, avslutar Eklund.
FAKTA
10 Boutiquehotell
1. Hotel Pigalle, Göteborg
2. The Steam Hotel, Västerås
3. Puro Hotel, Palma de Mallorca
4. Crosby Street Hotel, New York
5. Hotel Providence, Paris
6. Taj 51 Buckingham Gate, London
7. The Leonard, London
8. Room Mate Oscar, Madrid
9. Hotel Clement, Prag
10. Frattina 57, Rom
Bonus: Dorsia Hotel, Göteborg
Källa: Resia.
Text: Anna Svensson