Under påsken från den 15 april till den 18 april 2022 arrangerades Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping. Dagarna var fullspäckade med bland annat spektakulära utställare, Kids Corner, tävlingar, en fantastisk Bil -& mc -stuntshow på Actionarena. Det fanns något för alla både yngre och äldre besökare.
Enligt Bilsport Performance and Custom Motor Show har det alltid på Bilsport Performance and Custom Motor Show visats upp det senaste och bästa från både Sverige och omvärlden. Sedan starten 1971 har evenemanget varit en omtyckt mässa och många bilbyggare har startat sina karriärer i de olika hallarna. I de fyra hallarna fanns cirka 300 olika utställare. Fint väder och många besökare hade kommit för att se och uppleva allt det som Bilsport Performance & Custom Motor Show presenterade. Totalt 84 654 besökare var det på årets Motormässa.
Bilvårdsprodukter som får bilen att glänsa
Michael Fransén som är säljare på Krefting berättar att de har varit med och ställt ut på Bilsport Performance & Custom Motor Show sedan 2011.
- På mässan visade vi Autoglym bilvårdsprodukter som får bilen att glänsa. Krefting är ett norskt familjeföretag som producerar och distribuerar kemisk-tekniska produkter i Norge och Sverige. Vi levererar produkter till rengöring, underhåll och ytbehandlingar för bil, samt även för båt, hus, stugor, trädgård och hem. Det roligaste på mässan har varit att träffa kunder som är bilintresserade unga och äldre. Dessutom visade vi en Volvo PV och Audi A3 samt en Subaru i vår monter. Vi vill även visa att tjejer kan bygga om bilar, säger Michael Fransén.
Gemenskapen värdefull inom bilsport
Wilma Daag Gustavsson och Jasmine Tates som stod i Svensk Bilsports monter och berättar att de deltog för första gången på mässan men förbunden har ställt ut på mässan tidigare. Jasmine berättar att hon tävlar i Folkrace för Kalmar Motorklubb och hon har tävlat sedan hon var 15 år och ska fylla 20 år. Under Jasmines juniortid blev det cirka 17 tävlingar per år och hon gillar gemenskapen med att vara aktiv i Folkrace. Wilma berättar att hon varit aktiv inom Rally sedan år 2014 och ska fylla 21 år och att det även är ett stort intresse inom Wilmas familj. Adrenalinet av att åka fort är en härlig upplevelse berättar Wilma.
Många olika grenar inom bilsport för unga
Wilma och Jasmine tycker att det varit roligt att prata med folk från hela Sverige på mässan.
- På mässan ville vi visa att det är många ungdomar som är aktiva inom olika grenar som är Bil-O / Regularity, Dragracing, Drifting, Enkel Bilsport, Folkrace, Karting, Racing, Radiostyrd Bilsport, Rally, Rallycross / Crosskart och Virtuell Bilsport. Vissa av grenarna kräver att ungdomarna är i åldern 15 år. Det finns i Jönköping ungefär fem bilsportsklubbar och i Småland finns det ungefär 40 bilsportklubbar, säger Wilma Daag Gustavsson och Jasmine Tates.
Studenter som utvecklat och designat bilar
Jacob Håkansson, Hazem Jaradat, Thijs Hobbenschot och Emil Lundberg som studerar på Linköpings universitet och som är med i LiU Formula Student som är en ideell studentförening vid Linköpings universitet visade upp två bilar.
- Vi är blivande ingenjörer och det är en dröm att få fortsätta med fordon i arbetslivet. Det är första gången som just vi fyra studenter deltog på denna mässa. Det är studenter från studentförening LiU Formula Student och Linköpings universitet som utvecklat och designat bilarna. Roligt är att det varit många studenter från andra universitet och högskolor som besökte oss på mässan. På mässan visade vi årets bil som är en elbil och den andra bilen är från år 2019 med en förbränningsmotor, berättar Jacob Håkansson, Hazem Jaradat, Thijs Hobbenschot och Emil Lundberg.
Utmanande process och sedan Formula Student-tävlingar
Jacob, Hazem, Thijs och Emil förklarar att under processen med elbilen har det varit olika moment ett moment är för studenterna att göra en affärsplan för bilen som ska byggas.
- Utmaningen är att få bilen att fungera och det har tagit ungefär ett år att bygga elbilen. Denna elbil är vår första fungerande elbil. Det är sponsorer som är med och investerar till elbilen som ungefär har kostat 500 000 kronor att bygga. Varje år utvecklar och designar vi en tävlingsracerbil, som vi sedan tar till Formula Student-tävlingar över hela Europa för att tävla mot andra universitet från hela världen. För att uppnå detta har vi ett nära samarbete med lokala industrier samt Linköpings universitet. Just nu består vi av ett 90-tal studenter, både på kandidatnivå såväl som masternivå, från flera olika program och årskurser, säger Jacob, Hazem, Thijs och Emil.
Text: Anna Svensson
Foto: Arnold Svensson
Enligt Bilsport Performance and Custom Motor Show har det alltid på Bilsport Performance and Custom Motor Show visats upp det senaste och bästa från både Sverige och omvärlden. Sedan starten 1971 har evenemanget varit en omtyckt mässa och många bilbyggare har startat sina karriärer i de olika hallarna. I de fyra hallarna fanns cirka 300 olika utställare. Fint väder och många besökare hade kommit för att se och uppleva allt det som Bilsport Performance & Custom Motor Show presenterade. Totalt 84 654 besökare var det på årets Motormässa.
Bilvårdsprodukter som får bilen att glänsa
Michael Fransén som är säljare på Krefting berättar att de har varit med och ställt ut på Bilsport Performance & Custom Motor Show sedan 2011.
- På mässan visade vi Autoglym bilvårdsprodukter som får bilen att glänsa. Krefting är ett norskt familjeföretag som producerar och distribuerar kemisk-tekniska produkter i Norge och Sverige. Vi levererar produkter till rengöring, underhåll och ytbehandlingar för bil, samt även för båt, hus, stugor, trädgård och hem. Det roligaste på mässan har varit att träffa kunder som är bilintresserade unga och äldre. Dessutom visade vi en Volvo PV och Audi A3 samt en Subaru i vår monter. Vi vill även visa att tjejer kan bygga om bilar, säger Michael Fransén.
Gemenskapen värdefull inom bilsport
Wilma Daag Gustavsson och Jasmine Tates som stod i Svensk Bilsports monter och berättar att de deltog för första gången på mässan men förbunden har ställt ut på mässan tidigare. Jasmine berättar att hon tävlar i Folkrace för Kalmar Motorklubb och hon har tävlat sedan hon var 15 år och ska fylla 20 år. Under Jasmines juniortid blev det cirka 17 tävlingar per år och hon gillar gemenskapen med att vara aktiv i Folkrace. Wilma berättar att hon varit aktiv inom Rally sedan år 2014 och ska fylla 21 år och att det även är ett stort intresse inom Wilmas familj. Adrenalinet av att åka fort är en härlig upplevelse berättar Wilma.
Många olika grenar inom bilsport för unga
Wilma och Jasmine tycker att det varit roligt att prata med folk från hela Sverige på mässan.
- På mässan ville vi visa att det är många ungdomar som är aktiva inom olika grenar som är Bil-O / Regularity, Dragracing, Drifting, Enkel Bilsport, Folkrace, Karting, Racing, Radiostyrd Bilsport, Rally, Rallycross / Crosskart och Virtuell Bilsport. Vissa av grenarna kräver att ungdomarna är i åldern 15 år. Det finns i Jönköping ungefär fem bilsportsklubbar och i Småland finns det ungefär 40 bilsportklubbar, säger Wilma Daag Gustavsson och Jasmine Tates.
Studenter som utvecklat och designat bilar
Jacob Håkansson, Hazem Jaradat, Thijs Hobbenschot och Emil Lundberg som studerar på Linköpings universitet och som är med i LiU Formula Student som är en ideell studentförening vid Linköpings universitet visade upp två bilar.
- Vi är blivande ingenjörer och det är en dröm att få fortsätta med fordon i arbetslivet. Det är första gången som just vi fyra studenter deltog på denna mässa. Det är studenter från studentförening LiU Formula Student och Linköpings universitet som utvecklat och designat bilarna. Roligt är att det varit många studenter från andra universitet och högskolor som besökte oss på mässan. På mässan visade vi årets bil som är en elbil och den andra bilen är från år 2019 med en förbränningsmotor, berättar Jacob Håkansson, Hazem Jaradat, Thijs Hobbenschot och Emil Lundberg.
Utmanande process och sedan Formula Student-tävlingar
Jacob, Hazem, Thijs och Emil förklarar att under processen med elbilen har det varit olika moment ett moment är för studenterna att göra en affärsplan för bilen som ska byggas.
- Utmaningen är att få bilen att fungera och det har tagit ungefär ett år att bygga elbilen. Denna elbil är vår första fungerande elbil. Det är sponsorer som är med och investerar till elbilen som ungefär har kostat 500 000 kronor att bygga. Varje år utvecklar och designar vi en tävlingsracerbil, som vi sedan tar till Formula Student-tävlingar över hela Europa för att tävla mot andra universitet från hela världen. För att uppnå detta har vi ett nära samarbete med lokala industrier samt Linköpings universitet. Just nu består vi av ett 90-tal studenter, både på kandidatnivå såväl som masternivå, från flera olika program och årskurser, säger Jacob, Hazem, Thijs och Emil.
Text: Anna Svensson
Foto: Arnold Svensson