Kristina Ström Olsson som är hälsostrateg på försäkringsbolaget If berättar att den här vintern tänker fler cykla till jobbet än tidigare vintrar. Det visar en ny undersökning från försäkringsbolaget If. Under coronapandemin är det många som har valt andra transportsätt än tidigare, i syfte att avlasta kollektivtrafiken och minska trängseln. Och den här vintern har många för avsikt att cykla till jobbet, visar nya siffror från If.
Kristina berättar vidare att panelundersökningen genomfördes av Syno International och besvarades av 1 014 respondenter från ett flertal onlinepaneler under den 4 till den 5 november 2021. Det är en jämn könsfördelning bland respondenterna och med åldersfördelningen en tredjedel vardera i åldrarna 18 till 22 och 23 till 35, 36 till 55 samt 56 till 80 år. Resultaten visar att 11 procent kommer att cykla mer i vinter än tidigare vintrar. Här sticker gruppen 23 till 35 åringar ut då 19 procent av dem kommer att cykla mer i vinter. Det är 4 av 10 som har för avsikt att cykla till jobbet eller skolan i vinter. 17 procent tänker göra det regelbundet.
Fyra av tio planerar att cykla till jobbet
Dessutom visar resultat av undersökningen att totalt kommer 27 procent att cykla lika mycket som under tidigare vintrar.
- Drygt 37 procent cyklar inte på vintern och 16 procent har ingen cykel. En av fyra av dem över 55 år har gjort sig av med cykeln (eller aldrig haft någon) vilket skiljer sig från övriga åldersgrupper där 12 till 13 procent saknar cykel. Det tycker jag är synd. Förhoppningsvis promenerar de som är 55+ i stället mer än övriga grupper. Fyra av tio planerar att cykla till jobbet, skolan eller liknande platser i vinter. Tre av tio gjorde det redan förra vintern, säger Kristina Ström Olsson.
Att fler vill cykla kan ha flera förklaringar
Kristina förklarar att Trafikverket visar i sin årsredovisning för 2020 att cykeltrafiken har ökat i omfattning.
- De skillnader i resvanor som noterats skiljer sig åt mellan olika grupper och geografiska områden. Till exempel har grupper i socioekonomiskt utsatt situation i större utsträckning än andra fortsatt att resa kollektivt, vilket kan kopplas till sämre möjligheter att arbeta på distans och mindre tillgång till bil. Att fler vill cykla kan ha flera förklaringar. En del av förklaringen kan vara pandemirelaterad, att man vill undvika smittorisken i kollektivtrafiken, men det är nog inte enda förklaringen. Det är en ökande trend med cykling som allt fler upptäcker som ett bra transportmedel men också ett härligt sätt att få sin vardagsmotion på, säger Kristina.
Cykling har många hälsofördelar
Kristina anser att även den här vintern kommer vi behöva hantera pandemin och minska smittspridningen.
- Att cykla är ett utmärkt alternativ för den som behöver ta sig till sin arbetsplats. Cykling har många hälsofördelar! Cykling stärker muskler, skelett, kondition och koordination. Motionen hjälper även till att skärpa sinnet. Därtill ger det ett positivt endorfin-påslag genom den lyckokänsla som cykling kan bidra med. Att cykla bidrar till att öka koncentrationsförmåga och bättre sömn samt minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Utöver det minskar cykling risken för spridning av coronaviruset. Men det är viktigt att anpassa cyklingen efter väglaget och vädret, säger Kristina.
Det är viktigt att använda dubbdäck och hjälm
En tidigare undersökning av If visar att bara 14 procent har dubbdäck på cykeln. Och trots de senaste decenniernas diskussion om cykelhjälm är det fortfarande många vuxna som inte använder hjälm. Tidigare undersökning visar att 41 procent använder hjälm, 45 procent gör det inte.
- Att använda hjälm minskar risken avsevärt för att allvarligt skada huvudet vid en olycka eller om cyklisten kör omkull. Hjälm på huvudet ökar säkerheten något enormt och det är något If starkt rekommenderar att även vuxna har på sig. Om olyckan skulle vara framme så är hjälm ett riktigt bra sätt att skydda sig. Men kom ihåg att även hjälmen har ett bäst före-datum, när var senaste gången du köpte ny hjälm? Var beredd på halka, ökad bromssträcka och använd gärna dubbdäck om underlaget är för halt. Dubbdäck gör vintercyklingen betydligt säkrare, det kortar bromssträckan och minskar risken generellt för att cykla omkull eller krocka. Att cykla under just vintern innebär utmaningar som både halka och mörker. Det är viktigt att synas ordentligt med bra lampor och reflexer, förklarar Kristina.
Arbetsgivare kan göra mycket för medarbetare
Kristina förklarar vidare att enligt undersökningen från 2020 är det 4 av 10 som anser att arbetsgivaren inte gör tillräckligt.
- Arbetsgivare kan göra mycket för att underlätta för medarbetare att pendla med cykel. Det kan handla om att tillhandahålla låsta cykelförråd, dusch och möjlighet att byta om och förvara kläder, eller att emellanåt ha en cykelreparatör på plats. Ifs undersökning från föregående år visar att 23 procent upplever att deras arbetsgivare uppmuntrar de anställda att cykla till jobbet, och lika många tycker att arbetsgivaren ställer tillräckliga resurser (till exempel dusch och cykelförråd) till förfogande. Det är 40 procent som inte tycker att arbetsgivaren gör tillräckligt för att medarbetarna ska kunna cykla, avslutar Kristina.
FAKTA
Tips till de som vill cykla under vintern
Resultat enligt panelundersökningen som genomfördes av Syno International 2021
Tror du att du kommer cykla mer i vinter än tidigare vintrar?
Ja, jag kommer att cykla mer i vinter än tidigare vintrar 10,95 procent
Nej, jag kommer att cykla mindre denna vinter än tidigare vintrar 6,31 procent.
Jag kommer att cykla lika mycket denna vinter som under tidigare vintrar 26,92 procent.
Nej, jag cyklar inte alls på vintern 37,38 procent.
Nej, jag har ingen cykel 16,27 procent.
Vet inte 2,17 procent.
Planerar du att cykla till jobbet/skolan eller liknande platser i vinter?
Ja, regelbundet 17,26 procent.
Ja, någon gång 23,27 procent.
Nej 59,47 procent.
Cyklade du även till jobbet/skolan eller liknande platser förra vintern?
Ja 31,07 procent.
Nej 68,94 procent.
Källa: If.
Text: Anna Svensson
Kristina berättar vidare att panelundersökningen genomfördes av Syno International och besvarades av 1 014 respondenter från ett flertal onlinepaneler under den 4 till den 5 november 2021. Det är en jämn könsfördelning bland respondenterna och med åldersfördelningen en tredjedel vardera i åldrarna 18 till 22 och 23 till 35, 36 till 55 samt 56 till 80 år. Resultaten visar att 11 procent kommer att cykla mer i vinter än tidigare vintrar. Här sticker gruppen 23 till 35 åringar ut då 19 procent av dem kommer att cykla mer i vinter. Det är 4 av 10 som har för avsikt att cykla till jobbet eller skolan i vinter. 17 procent tänker göra det regelbundet.
Fyra av tio planerar att cykla till jobbet
Dessutom visar resultat av undersökningen att totalt kommer 27 procent att cykla lika mycket som under tidigare vintrar.
- Drygt 37 procent cyklar inte på vintern och 16 procent har ingen cykel. En av fyra av dem över 55 år har gjort sig av med cykeln (eller aldrig haft någon) vilket skiljer sig från övriga åldersgrupper där 12 till 13 procent saknar cykel. Det tycker jag är synd. Förhoppningsvis promenerar de som är 55+ i stället mer än övriga grupper. Fyra av tio planerar att cykla till jobbet, skolan eller liknande platser i vinter. Tre av tio gjorde det redan förra vintern, säger Kristina Ström Olsson.
Att fler vill cykla kan ha flera förklaringar
Kristina förklarar att Trafikverket visar i sin årsredovisning för 2020 att cykeltrafiken har ökat i omfattning.
- De skillnader i resvanor som noterats skiljer sig åt mellan olika grupper och geografiska områden. Till exempel har grupper i socioekonomiskt utsatt situation i större utsträckning än andra fortsatt att resa kollektivt, vilket kan kopplas till sämre möjligheter att arbeta på distans och mindre tillgång till bil. Att fler vill cykla kan ha flera förklaringar. En del av förklaringen kan vara pandemirelaterad, att man vill undvika smittorisken i kollektivtrafiken, men det är nog inte enda förklaringen. Det är en ökande trend med cykling som allt fler upptäcker som ett bra transportmedel men också ett härligt sätt att få sin vardagsmotion på, säger Kristina.
Cykling har många hälsofördelar
Kristina anser att även den här vintern kommer vi behöva hantera pandemin och minska smittspridningen.
- Att cykla är ett utmärkt alternativ för den som behöver ta sig till sin arbetsplats. Cykling har många hälsofördelar! Cykling stärker muskler, skelett, kondition och koordination. Motionen hjälper även till att skärpa sinnet. Därtill ger det ett positivt endorfin-påslag genom den lyckokänsla som cykling kan bidra med. Att cykla bidrar till att öka koncentrationsförmåga och bättre sömn samt minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Utöver det minskar cykling risken för spridning av coronaviruset. Men det är viktigt att anpassa cyklingen efter väglaget och vädret, säger Kristina.
Det är viktigt att använda dubbdäck och hjälm
En tidigare undersökning av If visar att bara 14 procent har dubbdäck på cykeln. Och trots de senaste decenniernas diskussion om cykelhjälm är det fortfarande många vuxna som inte använder hjälm. Tidigare undersökning visar att 41 procent använder hjälm, 45 procent gör det inte.
- Att använda hjälm minskar risken avsevärt för att allvarligt skada huvudet vid en olycka eller om cyklisten kör omkull. Hjälm på huvudet ökar säkerheten något enormt och det är något If starkt rekommenderar att även vuxna har på sig. Om olyckan skulle vara framme så är hjälm ett riktigt bra sätt att skydda sig. Men kom ihåg att även hjälmen har ett bäst före-datum, när var senaste gången du köpte ny hjälm? Var beredd på halka, ökad bromssträcka och använd gärna dubbdäck om underlaget är för halt. Dubbdäck gör vintercyklingen betydligt säkrare, det kortar bromssträckan och minskar risken generellt för att cykla omkull eller krocka. Att cykla under just vintern innebär utmaningar som både halka och mörker. Det är viktigt att synas ordentligt med bra lampor och reflexer, förklarar Kristina.
Arbetsgivare kan göra mycket för medarbetare
Kristina förklarar vidare att enligt undersökningen från 2020 är det 4 av 10 som anser att arbetsgivaren inte gör tillräckligt.
- Arbetsgivare kan göra mycket för att underlätta för medarbetare att pendla med cykel. Det kan handla om att tillhandahålla låsta cykelförråd, dusch och möjlighet att byta om och förvara kläder, eller att emellanåt ha en cykelreparatör på plats. Ifs undersökning från föregående år visar att 23 procent upplever att deras arbetsgivare uppmuntrar de anställda att cykla till jobbet, och lika många tycker att arbetsgivaren ställer tillräckliga resurser (till exempel dusch och cykelförråd) till förfogande. Det är 40 procent som inte tycker att arbetsgivaren gör tillräckligt för att medarbetarna ska kunna cykla, avslutar Kristina.
FAKTA
Tips till de som vill cykla under vintern
- Använd hjälm.
- Byt till dubbdäck om underlaget är för halt.
- Släpp vid behov ut lite luft ur däcken för att få bättre fäste.
- Kolla bromsarna oftare under vintern, både hand- och fotbroms, och byt ut bromsklossarna om det finns behov.
- Rengör bak- och framlampan samt reflexytor regelbundet.
- Klä dig varmt.
- Använd reflexväst eller reflekterande kläder som ökar synligheten.
Resultat enligt panelundersökningen som genomfördes av Syno International 2021
Tror du att du kommer cykla mer i vinter än tidigare vintrar?
Ja, jag kommer att cykla mer i vinter än tidigare vintrar 10,95 procent
Nej, jag kommer att cykla mindre denna vinter än tidigare vintrar 6,31 procent.
Jag kommer att cykla lika mycket denna vinter som under tidigare vintrar 26,92 procent.
Nej, jag cyklar inte alls på vintern 37,38 procent.
Nej, jag har ingen cykel 16,27 procent.
Vet inte 2,17 procent.
Planerar du att cykla till jobbet/skolan eller liknande platser i vinter?
Ja, regelbundet 17,26 procent.
Ja, någon gång 23,27 procent.
Nej 59,47 procent.
Cyklade du även till jobbet/skolan eller liknande platser förra vintern?
Ja 31,07 procent.
Nej 68,94 procent.
Källa: If.
Text: Anna Svensson