Monika Funkenberg som är marknadsansvarig på ALK Nordic berättar att samtidigt som pollenmätningar riskeras på grund av att viktiga mätstationer läggs ned, tycks viljan hos pollenallergiker att hjälpa varandra bara öka. Under år 2021 har fler än 200 000 användare av Pollenkoll-appen inom Sverige, som drivs av ALK Nordic gjort drygt 400 000 skattningar av egenupplevda pollenbesvär, så kallad crowdsourcing, i närområdet för att dela informationen i realtid med andra pollenallergiker.
Monika berättar vidare att Pollenkoll-appen drivs av ALK Nordic som är ett globalt forskningsstyrt läkemedelsföretag som fokuserar på att förebygga, diagnostisera och behandla allergi. Pollenkoll-appen är anpassad till Apple Watch och finns att ladda ner gratis via App Store och Google Play. Appen lanserades i augusti år 2017 och dess primära syfte är att erbjuda pollenallergiker en bra och överskådlig tjänst för pollenprognoser, samt att ge pollenallergiker bra information om pollenallergi. ALK Nordic vet att många pollenallergiker har stor nytta av att kunna planera till exempel sin medicinering utifrån hur stor mängd pollen det är.
Prognoser av pollenhalter har stor betydelse
Pollensäsongen är i gång och med det inleds den svåraste tiden på året för landets pollenallergiker.
- Mätningar och prognoser av pollenhalter som görs har stor betydelse för individens rörelsefrihet och möjlighet att planera sin vardag. Sedan flera år har landets 20 mätstationer levt med hot om nedläggning, bland annat på̊ grund av bristande bemanning och finansiering, vilket Astma och Allergiförbundet uppmärksammat och arbetat för att förändra. Med pollensäsongen i full gång står just nu norra Sverige helt utan pollenmätningar då områdets fyra mätstationer är inaktiva.
Även om landets pollenallergiker boende i Sundsvall och norrut i dagsläget verkar bli utan pollenprognoser finns fortfarande möjligheten att via appen få tips i realtid från andra pollenallergiker om pollenbesvären i närområdet, förklarar Monika Funkenberg.
Ungefär 20 procent av befolkningen är pollenallergisk
Monika menar att eftersom det bor flest personer i storstadsregionerna så är det klart att det finns flest pollenallergiker där, och därför finns fler skattningar i appen i de regionerna.
- Men det går inte säga att det finns mer pollen på någon speciell plats, för det varierar beroende på bland annat väder och årstid. Det kan också vara lite olika beroende på vart du bor i landet när pollensäsongen startar och slutar, generellt sett startar ju pollensäsongen tidigare i Skåne än i Norrland. Ungefär 20 procent av befolkningen är pollenallergisk, de vanligaste allergenen att vara allergisk mot är gräs och björk, säger Funkenberg.
Pollen i nutid och hur det historiskt har sett ut
Funkenberg förklarar att användare av appen kan själv skräddarsy sin prognos utifrån de pollen de önskar följa och aktivera pollenlarm om de så önskar.
- Det går att ta del av hur pollensäsongen ser ut per pollen både i nutid och även hur det historiskt har sett ut. Användare kan också registrera dagens pollenbesvär och data visas i form av en ’heatmap’. Det är en mycket populär funktion och mer än 400 000 registreringar har gjorts i appen i Sverige. En annan mycket omtyckt funktion är möjligheten att göra självtest. Sekundärt ger appen information om pollenallergi, tips och råd som allergiker bör tänka på, säger Monika.
ALK har utvecklat en liknande app för andra länder
Monika förklarar vidare att i dagsläget finns appen aktiv i drygt 200 000 enheter i Sverige.
- Vi har en konstant ökning av användare i Sverige sedan vi lanserade, viket vi ser som ett enormt behov av den här typen av data. Vi erbjuder även en hemsida, pollenkoll.se, där vi har liknande innehåll, där vi har ytterligare över en miljon användare på årsbasis. Appen Pollenkoll är unik för Sverige, men ALK har utvecklat en liknande app vid namn Klarify som är lanserad i Danmark, Tyskland, UK, USA och Slovakien. Det finns en handfull andra appar som presenterar pollenprognoser. Vi har försökt att skräddarsy vår app så att den tilltalar pollenallergiker att på ett smidigt och enkelt sätt ge det stöd de behöver i sin allergi, berättar hon.
Via Pollenkoll-appen erbjuds även hjälp till pollenallergiker
Funkenberg menar att eftersom antal mätstationer för pollenmätning är redan begränsad till antal och placering i landet och att det i nuläget till och med saknas mätstationer i norra Sverige så kan crowdsourcing tjänsten låta användarna välja att dela hur de mår i sin pollenallergi där de befinner sig, oavsett närhet till mätstation.
- Detta kan hjälpa andra allergiker att få en uppfattning om hur stor påverkan människor runt omkring har det. Vår app erbjuder även hjälp till pollenallergiker, där vi informerar om vad man kan tänka på när man exempelvis uppsöker vården, information om pollenallergi och behandlingar. Det finns också förslag på vart man kan vända sig för att få hjälp, förklarar Monika.
Mycket bra feedback om Pollenkoll-appen
Monika berättar att ALK Nordic får mycket bra feedback om Pollenkoll-appen, från våra användare och har i snitt 4,5 i betyg i appstore baserat på 4 500 omdömen senaste året inom Sverige.
- Exempel på citat från användare ” ”Fantastiskt med all bra information samlat på ett och samma ställe! För någon som är allergisk mot både björk och gräs är denna app ett måste.”, ”Värdefull app med mycket info som hjälper mig som pollenallergiker”, ”Bästa appen på jorden”. I och med att vi ständigt ökar och behåller våra användare så ger det en indikation på att våra användare gillar vad de ser, samt att vi har många som dagligen använder appen, avslutar Monika.
FAKTA
Pollenkoll-appen uppgraderats med ännu fler smarta funktioner
Källa: ALK Nordic.
Text: Anna Svensson
Monika berättar vidare att Pollenkoll-appen drivs av ALK Nordic som är ett globalt forskningsstyrt läkemedelsföretag som fokuserar på att förebygga, diagnostisera och behandla allergi. Pollenkoll-appen är anpassad till Apple Watch och finns att ladda ner gratis via App Store och Google Play. Appen lanserades i augusti år 2017 och dess primära syfte är att erbjuda pollenallergiker en bra och överskådlig tjänst för pollenprognoser, samt att ge pollenallergiker bra information om pollenallergi. ALK Nordic vet att många pollenallergiker har stor nytta av att kunna planera till exempel sin medicinering utifrån hur stor mängd pollen det är.
Prognoser av pollenhalter har stor betydelse
Pollensäsongen är i gång och med det inleds den svåraste tiden på året för landets pollenallergiker.
- Mätningar och prognoser av pollenhalter som görs har stor betydelse för individens rörelsefrihet och möjlighet att planera sin vardag. Sedan flera år har landets 20 mätstationer levt med hot om nedläggning, bland annat på̊ grund av bristande bemanning och finansiering, vilket Astma och Allergiförbundet uppmärksammat och arbetat för att förändra. Med pollensäsongen i full gång står just nu norra Sverige helt utan pollenmätningar då områdets fyra mätstationer är inaktiva.
Även om landets pollenallergiker boende i Sundsvall och norrut i dagsläget verkar bli utan pollenprognoser finns fortfarande möjligheten att via appen få tips i realtid från andra pollenallergiker om pollenbesvären i närområdet, förklarar Monika Funkenberg.
Ungefär 20 procent av befolkningen är pollenallergisk
Monika menar att eftersom det bor flest personer i storstadsregionerna så är det klart att det finns flest pollenallergiker där, och därför finns fler skattningar i appen i de regionerna.
- Men det går inte säga att det finns mer pollen på någon speciell plats, för det varierar beroende på bland annat väder och årstid. Det kan också vara lite olika beroende på vart du bor i landet när pollensäsongen startar och slutar, generellt sett startar ju pollensäsongen tidigare i Skåne än i Norrland. Ungefär 20 procent av befolkningen är pollenallergisk, de vanligaste allergenen att vara allergisk mot är gräs och björk, säger Funkenberg.
Pollen i nutid och hur det historiskt har sett ut
Funkenberg förklarar att användare av appen kan själv skräddarsy sin prognos utifrån de pollen de önskar följa och aktivera pollenlarm om de så önskar.
- Det går att ta del av hur pollensäsongen ser ut per pollen både i nutid och även hur det historiskt har sett ut. Användare kan också registrera dagens pollenbesvär och data visas i form av en ’heatmap’. Det är en mycket populär funktion och mer än 400 000 registreringar har gjorts i appen i Sverige. En annan mycket omtyckt funktion är möjligheten att göra självtest. Sekundärt ger appen information om pollenallergi, tips och råd som allergiker bör tänka på, säger Monika.
ALK har utvecklat en liknande app för andra länder
Monika förklarar vidare att i dagsläget finns appen aktiv i drygt 200 000 enheter i Sverige.
- Vi har en konstant ökning av användare i Sverige sedan vi lanserade, viket vi ser som ett enormt behov av den här typen av data. Vi erbjuder även en hemsida, pollenkoll.se, där vi har liknande innehåll, där vi har ytterligare över en miljon användare på årsbasis. Appen Pollenkoll är unik för Sverige, men ALK har utvecklat en liknande app vid namn Klarify som är lanserad i Danmark, Tyskland, UK, USA och Slovakien. Det finns en handfull andra appar som presenterar pollenprognoser. Vi har försökt att skräddarsy vår app så att den tilltalar pollenallergiker att på ett smidigt och enkelt sätt ge det stöd de behöver i sin allergi, berättar hon.
Via Pollenkoll-appen erbjuds även hjälp till pollenallergiker
Funkenberg menar att eftersom antal mätstationer för pollenmätning är redan begränsad till antal och placering i landet och att det i nuläget till och med saknas mätstationer i norra Sverige så kan crowdsourcing tjänsten låta användarna välja att dela hur de mår i sin pollenallergi där de befinner sig, oavsett närhet till mätstation.
- Detta kan hjälpa andra allergiker att få en uppfattning om hur stor påverkan människor runt omkring har det. Vår app erbjuder även hjälp till pollenallergiker, där vi informerar om vad man kan tänka på när man exempelvis uppsöker vården, information om pollenallergi och behandlingar. Det finns också förslag på vart man kan vända sig för att få hjälp, förklarar Monika.
Mycket bra feedback om Pollenkoll-appen
Monika berättar att ALK Nordic får mycket bra feedback om Pollenkoll-appen, från våra användare och har i snitt 4,5 i betyg i appstore baserat på 4 500 omdömen senaste året inom Sverige.
- Exempel på citat från användare ” ”Fantastiskt med all bra information samlat på ett och samma ställe! För någon som är allergisk mot både björk och gräs är denna app ett måste.”, ”Värdefull app med mycket info som hjälper mig som pollenallergiker”, ”Bästa appen på jorden”. I och med att vi ständigt ökar och behåller våra användare så ger det en indikation på att våra användare gillar vad de ser, samt att vi har många som dagligen använder appen, avslutar Monika.
FAKTA
Pollenkoll-appen uppgraderats med ännu fler smarta funktioner
- Genom widgets kan användaren själv välja hur presentationen av dagens pollenhalter av exempelvis björk och gräs ska se ut på hemskärmen och på ett enkelt sätt skatta sina pollenbesvär.
- Med pollenkalendern får användaren en detaljerad översikt av valda pollenhalter över en säsong, både den pågående och även historiska data från tidigare säsonger.
- Med Pollenkoll-appen kan användaren ta del av skräddarsydda pollenprognoser och pollenlarm för valda pollenslag, information om pollenallergi, behandlingar samt vart man kan vända sig för att söka hjälp för sina besvär.
- Genom att välja favoritplats och de pollen som ska följas skräddarsys prognosen i upp till fyra dagar.
Källa: ALK Nordic.
Text: Anna Svensson