Caroline Karlström som är marknadschef på Lundhags berättar att under Coronaåret 2020 spenderade människor mer tid i naturen än året innan enligt friluftsföretaget Lundhags som låtit Sifo intervjua 1002 personer. 34 procent uppgav att de spenderade mer tid i naturen under 2020 jämfört med 2019. Av kvinnorna uppgav 41 procent att de spenderade mer tid i naturen, medan 27 procent av männen uppgav samma sak. Det finns dock grupper som halkat efter. 29 procent av alla unga vuxna och mer än en tredjedel (36%) av de med lägre inkomst har kommit ut mindre i naturen 2020, jämfört med 2019.
Caroline berättar vidare att undersökningen visar att naturupplevelsen är en inkomstfråga. Det är framför allt höginkomsttagare och högutbildade som kommit ut mer i naturen under pandemin. Bland de som har en hushållsinkomst över 700 000 om året är det 46 procent som kommit ut mer i naturen under 2020 jämfört med 2019. Motsvarande siffra för de hushåll som tjänar under 250 000 per år är 27 procent. Nästan var femte person (18%) med en hushållsinkomst under 250 000 kr kom aldrig eller mindre än varannan månad ut i naturen, medan endast var tjugonde (5%) med en hushållsinkomst över 750 000 kr svarade likadant.
Aktiviteter och inspirerande YouTube-serie
Lundhags har utfört undersökningen för att se hur man kan sänka trösklarna för att komma ut i naturen.
- Bolaget kommer under 2021 och framåt att genomföra ett antal aktiviteter för att få ut fler människor i naturen, bland annat en underhållande och inspirerande YouTube-serie med YouTubern William Forslund, som har bestigit Kebnekaise samt en digital vandringsskola/vandringsguide för allmänheten, säger Caroline Karlström.
Naturen är viktig för välmående och återhämtning
Karlström förklarar att det är glädjande att allt fler väljer att spendera mer tid i naturen som är en viktig källa för välmående och återhämtning.
- Det är dock lite oroande att ungdomar och unga vuxna samt de med lägre inkomst och utbildning kommer ut minst i naturen. Vi kommer att göra vad vi kan för att sänka trösklarna för människor så att fler grupper kan komma ut i naturen, berättar Caroline.
Det finns en längtan till naturen
Caroline fortsätter att förklara att det finns en längtan till naturen. 45 procent uppger att de vill spendera mer tid i naturen, men har ont om tid, brist på ork och sammanhang samt sällskap hindrar många från att komma ut.
- Det finns också regionala skillnader över hur mycket tid man spenderar i naturen. 75 procent av de som bor i norra Sverige uppger att de tillbringar minst en gång eller flera gånger i naturen varje vecka. Motsvarande siffra för Malmöområdet är 50 procent, säger hon.
Värdesätta och ta hand om naturen
Caroline menar att vi ser det som en överlevnadsfråga för oss människor att vi bygger och skapar positiva relationer till naturen.
- Det får oss att må bättre och samtidigt värdesätta och ta hand om naturen, vilket kommer att bidra till en långsiktig och hållbar framtid för oss och kommande generationer. Bland de yngsta (18-29 år) svarar 20 procent att deras naturupplevelser hindras av att de saknar sällskap eller ett sammanhang (förening, aktivitet eller liknande). Samma grupp svarar också att de både saknar kunskap om var de kan åka och om vad de kan göra i naturen. Inspiration till att komma ut i naturen kommer främst från familj och vänner samt från sociala medier och sökningar på webben, förklarar Karlström.
Naturen i närheten av där man bor är fulltillräcklig
Karlström anser att det finns flera fina naturområden och vandringsleder i hela Sverige och man behöver inte åka till fjällen för att vandra eller motionera i naturen.
- Att vara ute i naturen är bra för hälsan och man kan exempelvis ta med sig mat eller fika samtidigt som man njuter av naturen. Även naturen som finns i närheten av där man bor är fulltillräcklig att besöka. Alla behöver inte använda vandringsutrustning för att vara ute i naturen. För att locka framför allt fler unga vuxna och fler med lägre inkomst att vara ute i naturen, så kommer vi på Lundhags att framöver satsa på inspiration via sociala medier och- samarbeta med människor som kan inspirera andra till att komma ut i naturen, avslutar Caroline.
FAKTA
Tips för att komma ut i naturen
Om undersökningen
Källa: Lundhags.
Text: Anna Svensson
Caroline berättar vidare att undersökningen visar att naturupplevelsen är en inkomstfråga. Det är framför allt höginkomsttagare och högutbildade som kommit ut mer i naturen under pandemin. Bland de som har en hushållsinkomst över 700 000 om året är det 46 procent som kommit ut mer i naturen under 2020 jämfört med 2019. Motsvarande siffra för de hushåll som tjänar under 250 000 per år är 27 procent. Nästan var femte person (18%) med en hushållsinkomst under 250 000 kr kom aldrig eller mindre än varannan månad ut i naturen, medan endast var tjugonde (5%) med en hushållsinkomst över 750 000 kr svarade likadant.
Aktiviteter och inspirerande YouTube-serie
Lundhags har utfört undersökningen för att se hur man kan sänka trösklarna för att komma ut i naturen.
- Bolaget kommer under 2021 och framåt att genomföra ett antal aktiviteter för att få ut fler människor i naturen, bland annat en underhållande och inspirerande YouTube-serie med YouTubern William Forslund, som har bestigit Kebnekaise samt en digital vandringsskola/vandringsguide för allmänheten, säger Caroline Karlström.
Naturen är viktig för välmående och återhämtning
Karlström förklarar att det är glädjande att allt fler väljer att spendera mer tid i naturen som är en viktig källa för välmående och återhämtning.
- Det är dock lite oroande att ungdomar och unga vuxna samt de med lägre inkomst och utbildning kommer ut minst i naturen. Vi kommer att göra vad vi kan för att sänka trösklarna för människor så att fler grupper kan komma ut i naturen, berättar Caroline.
Det finns en längtan till naturen
Caroline fortsätter att förklara att det finns en längtan till naturen. 45 procent uppger att de vill spendera mer tid i naturen, men har ont om tid, brist på ork och sammanhang samt sällskap hindrar många från att komma ut.
- Det finns också regionala skillnader över hur mycket tid man spenderar i naturen. 75 procent av de som bor i norra Sverige uppger att de tillbringar minst en gång eller flera gånger i naturen varje vecka. Motsvarande siffra för Malmöområdet är 50 procent, säger hon.
Värdesätta och ta hand om naturen
Caroline menar att vi ser det som en överlevnadsfråga för oss människor att vi bygger och skapar positiva relationer till naturen.
- Det får oss att må bättre och samtidigt värdesätta och ta hand om naturen, vilket kommer att bidra till en långsiktig och hållbar framtid för oss och kommande generationer. Bland de yngsta (18-29 år) svarar 20 procent att deras naturupplevelser hindras av att de saknar sällskap eller ett sammanhang (förening, aktivitet eller liknande). Samma grupp svarar också att de både saknar kunskap om var de kan åka och om vad de kan göra i naturen. Inspiration till att komma ut i naturen kommer främst från familj och vänner samt från sociala medier och sökningar på webben, förklarar Karlström.
Naturen i närheten av där man bor är fulltillräcklig
Karlström anser att det finns flera fina naturområden och vandringsleder i hela Sverige och man behöver inte åka till fjällen för att vandra eller motionera i naturen.
- Att vara ute i naturen är bra för hälsan och man kan exempelvis ta med sig mat eller fika samtidigt som man njuter av naturen. Även naturen som finns i närheten av där man bor är fulltillräcklig att besöka. Alla behöver inte använda vandringsutrustning för att vara ute i naturen. För att locka framför allt fler unga vuxna och fler med lägre inkomst att vara ute i naturen, så kommer vi på Lundhags att framöver satsa på inspiration via sociala medier och- samarbeta med människor som kan inspirera andra till att komma ut i naturen, avslutar Caroline.
FAKTA
Tips för att komma ut i naturen
- Naturen finns överallt – du behöver inte resa i väg.
- Du behöver ingen speciell utrustning för några timmar i naturen, mer än ett par bekväma skor/kängor.
- Ta med familj eller en vän.
- Naturen behöver tas om hand – plocka gärna skräp; plika (plocka skräp+hiking).
Om undersökningen
- Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo den 2–9 februari 2021.
- 1002 personer svarade online, de är representativa för befolkningen och valdes slumpmässigt ur Sifopanelen.
Källa: Lundhags.
Text: Anna Svensson