Den 10 oktober var det Världsdagen för psykisk hälsa, vilket uppmärksammades världen över. I Jönköpings län bjöd Regionförbundet och Landstinget in allmänhet, politiker, medier, verksamma och forskare i samarbete med kampanjen Hjärnkoll, till en eftermiddag för dialog och personliga berättelser på Science park i Jönköping. Syftet med kampajen är att folk ska våga prata mer öppet om psykisk ohälsa.
Tre av fyra personer i Sverige har erfarenhet av psykisk ohälsa, antingen egen eller genom närstående. Ämnet berör och angår alltså en majoritet av befolkningen. Rebecka Carlsson som är attitydambassadör på Hjärnkoll berättar att Hjärnkoll är en nationell kampanj som finns i hela Sverige och som har funnits i cirka fem år och arbetar för ökad öppenhet kring psykisk ohälsa. Den bärande delen i detta arbete är så kallade attitydambassadörer, som delar med sig av sina erfarenheter och berättelser om psykisk ohälsa. Ambassadörerna har fått fler människor att prata om psykisk ohälsa och verkligen gjort skillnad.
Har varit spontana berättelser
Nu går kampanjtiden mot sitt slut 2014 men arbetet måste fortsätta. Dagen i Jönköping var ett sätt att fira det arbete som gjorts men också att sätta fokus på frågan in i framtiden, både politiskt och professionellt.
– Det har varit spontana berättelser i form av Speakers corner, tre attitydambassadörer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa delade med sig av sina erfarenheter. Attitydambassadörerna som föreläste var Pernilla Nilsson, Robert Svensson och Paulina Tarabczynska, säger Rebecka Carlsson.
Attitydambassadören Paulina Tarabczynska
Attitydambassadören på Hjärnkoll Paulina Tarabczynska berättade om sina erfarenheter om hur hon tog sig igenom sina diagnoser i livet.
– Jag berättade om mitt liv när jag var 13 år. Från att jag under en period ville ta livet av mig, fram till min vändpunkt i livet, då jag insåg att jag ville leva för att jag älskar livet. Det var min egna vilja som gjorde att jag ville leva vidare och genom att ta ett steg i taget klarade jag av att leva vidare, förklarar Paulina Tarabczynska.
Landshövding Minoo Akhtarzand delade ut diplom
Andra som deltog i programmet var bland andra landstingsråd Mia Frisk, tidigare sjukvårdsdirektör Christina Karlsson och socialchef Bengt Andersson från Gnosjö kommun. Producenten och radioprofilen Calle Wisborg från Gränna föreläste om hur det är att komma tillbaka från en utmattningsdepression. Landshövding Minoo Akhtarzand delade ut diplom till länets attitydambassadörer i Hjärnkoll.
Verksamheter och företag kan boka attitydambassadörer
Förutom tillfället som varit den 10 oktober i Jönköping så kan verksamheter och företag boka attitydambassadörer som föreläser på arbetsplatser.
– Dessutom har vi medverkat bland annat på Jönköpingsmarknad, på Hälsomässan i Eksjö och på Eksjöstadsfest. I Jönköpings län är vi ungefär 20 stycken aktiva attitydambassadörer och på Science park deltog cirka 15 av attitydambassadörerna, berättar Rebecka.
Hjärnkoll hoppas på att fler kommer ha förståelse
Tyvärr är det inte så många som vill prata om psykisk ohälsa men via kampanjen hoppas Hjärnkoll på att fler kommer ha förståelse för vad psykisk ohälsa innebär.
– Ofta har folk någon nära anhörig, vän eller kollega som har psykisk ohälsa men trots det är det inte många som vill prata om det. Man hade kunnat önska att det var lika vanligt att prata om som diabetes. Vi attitydambassadörer vill med våra föreläsningar som handlar om våra egna erfarenheter vill vi förmedla hopp. Nu hoppas vi på att få fortsätta driva Hjärnkoll framöver eftersom det är viktigt, säger Rebecka.
Text och foto: Anna Svensson
Tre av fyra personer i Sverige har erfarenhet av psykisk ohälsa, antingen egen eller genom närstående. Ämnet berör och angår alltså en majoritet av befolkningen. Rebecka Carlsson som är attitydambassadör på Hjärnkoll berättar att Hjärnkoll är en nationell kampanj som finns i hela Sverige och som har funnits i cirka fem år och arbetar för ökad öppenhet kring psykisk ohälsa. Den bärande delen i detta arbete är så kallade attitydambassadörer, som delar med sig av sina erfarenheter och berättelser om psykisk ohälsa. Ambassadörerna har fått fler människor att prata om psykisk ohälsa och verkligen gjort skillnad.
Har varit spontana berättelser
Nu går kampanjtiden mot sitt slut 2014 men arbetet måste fortsätta. Dagen i Jönköping var ett sätt att fira det arbete som gjorts men också att sätta fokus på frågan in i framtiden, både politiskt och professionellt.
– Det har varit spontana berättelser i form av Speakers corner, tre attitydambassadörer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa delade med sig av sina erfarenheter. Attitydambassadörerna som föreläste var Pernilla Nilsson, Robert Svensson och Paulina Tarabczynska, säger Rebecka Carlsson.
Attitydambassadören Paulina Tarabczynska
Attitydambassadören på Hjärnkoll Paulina Tarabczynska berättade om sina erfarenheter om hur hon tog sig igenom sina diagnoser i livet.
– Jag berättade om mitt liv när jag var 13 år. Från att jag under en period ville ta livet av mig, fram till min vändpunkt i livet, då jag insåg att jag ville leva för att jag älskar livet. Det var min egna vilja som gjorde att jag ville leva vidare och genom att ta ett steg i taget klarade jag av att leva vidare, förklarar Paulina Tarabczynska.
Landshövding Minoo Akhtarzand delade ut diplom
Andra som deltog i programmet var bland andra landstingsråd Mia Frisk, tidigare sjukvårdsdirektör Christina Karlsson och socialchef Bengt Andersson från Gnosjö kommun. Producenten och radioprofilen Calle Wisborg från Gränna föreläste om hur det är att komma tillbaka från en utmattningsdepression. Landshövding Minoo Akhtarzand delade ut diplom till länets attitydambassadörer i Hjärnkoll.
Verksamheter och företag kan boka attitydambassadörer
Förutom tillfället som varit den 10 oktober i Jönköping så kan verksamheter och företag boka attitydambassadörer som föreläser på arbetsplatser.
– Dessutom har vi medverkat bland annat på Jönköpingsmarknad, på Hälsomässan i Eksjö och på Eksjöstadsfest. I Jönköpings län är vi ungefär 20 stycken aktiva attitydambassadörer och på Science park deltog cirka 15 av attitydambassadörerna, berättar Rebecka.
Hjärnkoll hoppas på att fler kommer ha förståelse
Tyvärr är det inte så många som vill prata om psykisk ohälsa men via kampanjen hoppas Hjärnkoll på att fler kommer ha förståelse för vad psykisk ohälsa innebär.
– Ofta har folk någon nära anhörig, vän eller kollega som har psykisk ohälsa men trots det är det inte många som vill prata om det. Man hade kunnat önska att det var lika vanligt att prata om som diabetes. Vi attitydambassadörer vill med våra föreläsningar som handlar om våra egna erfarenheter vill vi förmedla hopp. Nu hoppas vi på att få fortsätta driva Hjärnkoll framöver eftersom det är viktigt, säger Rebecka.
Text och foto: Anna Svensson