Peter Lilja som är Friskis&Svettis ordförande berättar att Friskis&Svettis har varit en del av Svenska Friidrottsförbundet sedan 80-talet. Nu står det klart att samarbetet fortsätter och att det ska utvecklas. Flera utvecklingsområden har identifierats och målet är att tillsammans bidra till ännu bättre folkhälsa.
Peter berättar vidare att inför Riksidrottsmötet i maj ansökte Friskis&Svettis om att bli eget specialidrottsförbund, men stämman röstade nej. Därefter har konstruktiva samtal förts mellan Svenska Friidrottsförbundet och Friskis&Svettis. Nu står det klart att samverkan ska stärkas och utvecklas. Med drygt 650 000 medlemmar runt om i landet finns en stor potential i vår gemensamma verksamhet.
De enskilda, idrotten och folkhälsan ska gynnas
Peter förklarar att rörelse är livsviktigt. Våra båda organisationer vill att föreningsidrotten ska ha taktpinnen för folkhälsans utveckling.
- För den är så mycket mer än det idrottsliga, den är en investering i engagemang, tillhörighet och demokrati. Nu tar vi nästa steg i vårt samarbete med målet att gynna de många enskilda men också idrotten och folkhälsan i stort. Det är viktigt för en bred målgrupp det vill säga för både yngre och äldre att röra på sig. Vi på Friskis&Svettis märker att både gruppträning och gymträning är omtyckt bland våra medlemmar och fler behöver bli inspirerade till att röra på sig, säger Peter Lilja.
Smarta samarbeten kan göra skillnad
Peter fortsätter att förklara att en utökad samverkan kommer att stärka båda organisationerna. Flera utvecklingsområden har redan identifierats där smarta samarbeten kan göra stor skillnad och några konkreta exempel är.
- När det gäller ökat engagemang det vill säga tröskeln till ideella uppdrag kan sänkas genom att vi gör dem mer attraktiva, exempelvis genom gemensam innovation och samverkan inom utbildning. När det gäller mer livskraftiga föreningar det vill säga hantverket att driva ideella föreningar kan förenklas, för att ge utrymme för föreningarna att utveckla och lyfta kärnverksamheten. När det gäller nya evenemangsformat. Genom gemensamma arrangemang på nya sätt kan Friskis och friidrotten möta en bredare publik. Det kan handla om lopp, familjedagar eller andra målgruppsanpassade evenemang, berättar Peter.
Fortsätta idrotta länge och välkomna fler
- En gemensam offensiv för ökad folkhälsa och minskade hälsoklyftor känns väldigt angeläget utifrån samhällets utmaningar. Våra två organisationer önskar nu söka matchningar bland befintliga utvecklingsprojekt men även tänka helt nytt tillsammans, allt i syfte att så många individer som möjligt ska vilja fortsätta idrotta länge och att vi ska kunna välkomna fler till ett inkluderande föreningsliv, säger Johan Storåkers som är ordförande i Svenska Friidrottsförbundet.
Satsar på rörelse för barn och ungdomar
Peter berättar att Friskis&Svettis arrangerar bland annat för ungdomar Friskis Pop up som är Friskis träningscontainer på skolor som är ett mobilt minigym som peppar till rörelse på skolgården.
- Dessutom utbildar Friskis&Svettis pedagoger för att pedagogerna ska kunna utföra rörelseövningarna på förskolor och skolor för barn. Sedan första Röris år 2006 har över 35 000 pedagoger över hela Sverige använt sig av Friskis, säger Peter.
Text: Anna Svensson
Peter berättar vidare att inför Riksidrottsmötet i maj ansökte Friskis&Svettis om att bli eget specialidrottsförbund, men stämman röstade nej. Därefter har konstruktiva samtal förts mellan Svenska Friidrottsförbundet och Friskis&Svettis. Nu står det klart att samverkan ska stärkas och utvecklas. Med drygt 650 000 medlemmar runt om i landet finns en stor potential i vår gemensamma verksamhet.
De enskilda, idrotten och folkhälsan ska gynnas
Peter förklarar att rörelse är livsviktigt. Våra båda organisationer vill att föreningsidrotten ska ha taktpinnen för folkhälsans utveckling.
- För den är så mycket mer än det idrottsliga, den är en investering i engagemang, tillhörighet och demokrati. Nu tar vi nästa steg i vårt samarbete med målet att gynna de många enskilda men också idrotten och folkhälsan i stort. Det är viktigt för en bred målgrupp det vill säga för både yngre och äldre att röra på sig. Vi på Friskis&Svettis märker att både gruppträning och gymträning är omtyckt bland våra medlemmar och fler behöver bli inspirerade till att röra på sig, säger Peter Lilja.
Smarta samarbeten kan göra skillnad
Peter fortsätter att förklara att en utökad samverkan kommer att stärka båda organisationerna. Flera utvecklingsområden har redan identifierats där smarta samarbeten kan göra stor skillnad och några konkreta exempel är.
- När det gäller ökat engagemang det vill säga tröskeln till ideella uppdrag kan sänkas genom att vi gör dem mer attraktiva, exempelvis genom gemensam innovation och samverkan inom utbildning. När det gäller mer livskraftiga föreningar det vill säga hantverket att driva ideella föreningar kan förenklas, för att ge utrymme för föreningarna att utveckla och lyfta kärnverksamheten. När det gäller nya evenemangsformat. Genom gemensamma arrangemang på nya sätt kan Friskis och friidrotten möta en bredare publik. Det kan handla om lopp, familjedagar eller andra målgruppsanpassade evenemang, berättar Peter.
Fortsätta idrotta länge och välkomna fler
- En gemensam offensiv för ökad folkhälsa och minskade hälsoklyftor känns väldigt angeläget utifrån samhällets utmaningar. Våra två organisationer önskar nu söka matchningar bland befintliga utvecklingsprojekt men även tänka helt nytt tillsammans, allt i syfte att så många individer som möjligt ska vilja fortsätta idrotta länge och att vi ska kunna välkomna fler till ett inkluderande föreningsliv, säger Johan Storåkers som är ordförande i Svenska Friidrottsförbundet.
Satsar på rörelse för barn och ungdomar
Peter berättar att Friskis&Svettis arrangerar bland annat för ungdomar Friskis Pop up som är Friskis träningscontainer på skolor som är ett mobilt minigym som peppar till rörelse på skolgården.
- Dessutom utbildar Friskis&Svettis pedagoger för att pedagogerna ska kunna utföra rörelseövningarna på förskolor och skolor för barn. Sedan första Röris år 2006 har över 35 000 pedagoger över hela Sverige använt sig av Friskis, säger Peter.
Text: Anna Svensson