Aktuella Nyheter i Veckan
Eksjö
Detaljerad prognos
  • Ettan
  • Nyheter
  • Kultur & Nöje
  • Näringsliv
  • Hälsa & träning
  • Tipsa
  • Annons

Taxibranschen behöver reformeras enligt aktuell rapport ”Licensavgift för taxi”

1/19/2021

0 Comments

 
Många taxiföretag stängs ute från den svenska taximarknaden, präglad av svarta pengar och ständigt ökande osund konkurrens, enligt nationalekonomen Stefan Fölster, aktuell med rapporten ”Licensavgift för taxi”. Men lösningen är inte att införa fler lagar och regler, anser Fölster. Istället behöver branschen reformeras.
 
Kenan Harbas som är PR- och kommunikationsansvarig på Svenska Taxiförbundet berättar att taximarknaden i Sverige kännetecknas av brist på sund konkurrens på lika villkor. Myndigheternas oförmåga och svaga intresse för att utöva tillsyn inom taxi har lämnat fältet fritt för aktörer att obehindrat bryta mot befintligt regelverk utan konsekvenser. Den osunda konkurrensen mellan taxiföretagen riskerar därmed att förstärka ojämlika villkor och den svarta ekonomin.
 
Viktigt med samhällstransporterna för taxiföretagen
Utmärkande för den svenska taxibranschen sedan avregleringen på 90-talet är att den har byggts på med flera lag- och regelskärpningar, det vill säga mer kostsam administration för företagen och lagar för de laglydiga.
- Seriösa taxiföretag och en sund konkurrens på lika villkor är en av hörnstenarna för en fungerande taxitrafik och de viktiga samhällstransporterna taxiföretagen utför på uppdrag av samhället såsom sjukresor, färdtjänst och skolskjuts, säger Kenan Harbas.
 
Växande svarttaxi och svart verksamhet
Men i dag spretar taxibranschen runt om i landet. I vissa kommuner fungerar den i linje med branschens, samhällets och politikens avsikt, i andra kommuner handlar det snarare om växande svarttaxi och svart verksamhet.
- Och i vissa kommuner existerar inte längre någon sund konkurrens. Seriösa taxiföretag stängt ute från marknaden för att följa regelverket. Trots en lång rad lag- och regelskärpningar och ökade kontroller finns inga indikationer på att problemet har blivit mindre, förklarar Kenan.
 
Mer förebyggande kontroller för att minska svart taxi
Kenan anser att polisen behöver göra mer förebyggande kontroller för att minska förekomsten av svart taxi.
- På sociala medier förekommer det att svart taxi syns mer och mer för att locka kunder. I nuläget finns det begränsade metoder att kontrollera svart taxi. Detta behöver ses över, berättar Kenan.
 
Kan taxameter ersättas med licensavgift för taxifordon
I en färsk rapport föreslår Stefan Fölster att dagens taxilagstiftning med krav på taxameter ersätts med en licensavgift för taxifordon.
- Med denna nödvändiga reform kan vi lägga grunden för ett effektivare skatteuttag, enklare företagande och minskad osund konkurrens. Det vore fel att bygga på med mer lag- och regelskärpningar som bara skapar mer kostsam administration för de seriösa företagen, säger Stefan Fölster.
 
Fusk kan administrativt leda till straffavgift
Kenan förklarar att i sin enklaste form betalas licensavgiften för varje bil månadsvis. Licensavgiften ersätter moms och bolagsskatt som schablonintäkten normalt genererar, samt inkomstskatt och soci­ala avgifter för förarna. Ingen mer bokföring av kostnader och intäkter behövs. En månadsavgift ger minsta möjliga utrymme för fusk. Frågan för kontrollerande myndighet blir om fordonet är anmält för taxitrafik/ alternativt används i taxitrafik, vilket kan kontrolleras genom kontroll­köp och scanning av registreringsskylt. Fusk kan administrativt enkelt leda till att en licensavgift och en straffavgift påförs.
 
Problem är taxibolag som inte redovisar alla intäkter
Under flera decennier har taxinäringen utsatts för en ständigt växande skev konkurrens där svarttaxi utan tillstånd eller taxi med tillstånd men vars skatteinbetalningar är svårkontrollerade konkurrerar med i internationell jämförelse en högt beskattad laglig verksamhet.
- Ett av branschens främsta problem idag, och historiskt, är just företag som arbetar med tillstånd, men som inte redovisar alla intäkter. System som kräver extern kontroll som taxameter, är komplicerade samtidigt som höga skattesatser skapar stora incitament till fusk, berättar Kenan.
 
Reformering av lagstiftningen behövs
Claudio Skubla som är förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet berättar följande.
- Vi har kommit till vägs ände när det gäller att ständigt bygga ut taxi- och skattelagstiftningen med allt krångligare och dyrare administration. Lagar för laglydiga är knappast det bästa sättet för samhället att vara rädd om sina seriösa företagare. Taxibranschen behöver en genomgripande reformering av lagstiftningen med syfte att göra det enkelt att göra rätt och svårt att göra fel, säger Claudio Skubla.
 
Konsekvensanalys tyder på en licensavgift
Kenan berättar att rapportens konsekvensanalys tyder på att en licensavgift för med sig betydande samhällsvinster. Svarttaxi kan bli obetydlig och illojal konkurrens genom obeskattade intäkter i lagliga taxin kan minska. Tillsammans kan det stärka offentliga finanser med någon miljard kronor eller mer. Branschen kan också spara mycket på förenklingen. Även om licensavgiften sätts något lägre än en genomsnittlig skatteintäkt per bil från de större centralerna idag, leder reformen med stor sannolikhet till en statsfinansiell vinst.
 
Kan licensavgift vara vägen framåt
Förutom de ovan nämnda effekterna, så kan en lägre skatt på taxi, och därmed lägre taxipriser, få fler människor att byta obeskattade resor i privatbil mot fler beskattade taxiresor.
- Stefan Fölsters rapport har gjorts på uppdrag av Svenska Taxiförbundet. Syftet är att pröva frågan om licensavgift kan vara vägen framåt för en sund och moderniserad taxibransch där konkurrensen sker på lika villkor, berättar Kenan.
 
Varuleveranser med taxibolag kan utökas
På grund av Corona-pandemin har många taxibolag tufft och vissa taxibolag har behövt gå i konkurs.
- Flera taxichaufförer har fått byta yrke. I dagsläget minskar antalet taxichaufförer i Sverige. Vad som behöver förbättras är att stöden behöver förlängas för taxibolagen. Flera taxibolag kör leveranser av bland annat matkassar, och leveranser med taxibolag kan utökas ännu mer. Dessutom behöver ett ställningstagande tas för att taxiföretag ska kunna köra personer i syfte för sjukhusresor till och från vaccinationer för Corona, avslutar Kenan.

​Text: Anna Svensson
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Eksjö
    Detaljerad prognos
    Annons

    Annons

    Annons

    Annons
    Picture

    RSS-flöde

Powered by Create your own unique website with customizable templates.