Wallenius Marine har genomfört avancerade vindtunneltester den 6:e och 9:e december 2024 med syfte att realisera världens första vindframdrivna PCTC-fartyg. Deltog under testerna gjorde RISE Research Institutes of Sweden som har byggt modellen och genomfört testerna, Oceanbird som utvecklar och bygger vingarna samt KTH Kungliga Tekniska Högskolan. Testerna gjordes i Göteborg, i en av Europas mest avancerade vindtunnlar, i vindhastigheter på upp till 140 km/h, säger Carl Fagergren som är Senior Project Manager på Wallenius Marine.
Carl berättar att Wallenius Marine har sedan 2017 arbetat med att utveckla designen av ett i huvudsak vindframdrivet PCTC-fartyg. Arbetet har skett i samarbete med RISE, Volvo, Oceanbird och KTH. Vindtunneltesterna var en del av det arbetet. Nästa fas är att testa två vingar i fullskala, en på land i Landskrona och på ett PCTC-fartyg.
- Dessa tester kommer att genomföras under 2025 och är slutfasen i designarbetet. Förutsatt att resultatet är lyckat, är vi sedan klara att gå med vår design till ett varv och beställa själva fartygen, något som beräknas kunna göras i början av 2026, säger Carl Fagergren.
Visionen att leda vägen mot sant hållbar sjöfart
Carl berättar vidare att vindframdrivna fartyg kommer att kunna sättas in i operation tillsammans med den ordinarie fartygsflottan och transportera bilar och annat rullande gods som vilket annat fartyg som helst, fast på ett mycket mer hållbart sätt.
- Wallenius Marine har sedan länge visionen att vi ska leda vägen mot sant hållbar sjöfart. Vindframdrivna fartyg är en betydande del i arbetet med att uppnå detta. Målet är att leverera en fartygsdesign som gör det möjligt att kunna segla helt emissionsfritt, säger Carl Fagergren.
Unik innovation i världen
Carl förklarar att ett vindframdrivet PCTC-fartyg är en unik innovation i världen, för att PCTC-fartyg är stort och har vinden som huvudsaklig framdrivning.
- Ett PCTC-fartyg är en Pure Car and Truck Carrier. Den kan bäst beskrivas som ett flytande parkeringsgarage. På en PCTC kan man lasta bilar, lastbilar, bussar och allt annat som kan rullas ombord och iland, antingen för egen maskin, eller ståendes på en trailer. Det vindframdrivna fartyget kan ta upp till drygt 7 000 bilar och väger då knappt 40 000 ton. PCTC-fartygets längd är 217 meter och är 39,4 meter bredd, säger Carl Fagergren.
Europas mest avancerade vindtunnlar
Carl fortsätter förklara att den 6:e och 9:e december 2024 i Göteborg i en av Europas mest avancerade vindtunnlar, testades en modell av PCTC-fartyget i vindhastigheter på upp till 140 km/h.
- Den höga vindhastigheten behövs för att simulera verkliga förhållanden i full skala och beror på skalfaktorer. Testerna genomfördes av RISE:s maritima avdelning (före detta SSPA) som också har byggt en 5 x 2 meter stor modell med avancerad teknik. Testområdena inkluderade följande. Interaktion mellan fartygets skrov och sex högteknologiska vingsegel. Test av optimalt avstånd mellan skrov och vinge för högsta prestanda. Test av tre olika slags kommandobryggor och deras inverkan på fartygets prestanda. Hur ”off design conditions” påverkar fartygets drift, exempelvis om ett vingsegel hamnar i fel vinkel eller position och data för utveckling av vingkontrollsystem, säger Carl.
Validera tidigare beräkningar och simuleringar
- Målen med testerna den 6:e och 9:e december 2024 i Göteborg var dels att validera tidigare beräkningar och simuleringar som vi gjort för att ta reda på fartygets prestanda, dels att få fram underlag till att vidareutveckla dessa verktyg, samt att samla in data som behövs för att veta hur vi ska ställa in vingarna optimalt för bästa seglingsprestanda. En utmaning med testerna har varit att ingen har gjort liknande tester förut, med en modell av ett fartyg med flera vingsegel, säger Carl.
Text: Anna Svensson
Carl berättar att Wallenius Marine har sedan 2017 arbetat med att utveckla designen av ett i huvudsak vindframdrivet PCTC-fartyg. Arbetet har skett i samarbete med RISE, Volvo, Oceanbird och KTH. Vindtunneltesterna var en del av det arbetet. Nästa fas är att testa två vingar i fullskala, en på land i Landskrona och på ett PCTC-fartyg.
- Dessa tester kommer att genomföras under 2025 och är slutfasen i designarbetet. Förutsatt att resultatet är lyckat, är vi sedan klara att gå med vår design till ett varv och beställa själva fartygen, något som beräknas kunna göras i början av 2026, säger Carl Fagergren.
Visionen att leda vägen mot sant hållbar sjöfart
Carl berättar vidare att vindframdrivna fartyg kommer att kunna sättas in i operation tillsammans med den ordinarie fartygsflottan och transportera bilar och annat rullande gods som vilket annat fartyg som helst, fast på ett mycket mer hållbart sätt.
- Wallenius Marine har sedan länge visionen att vi ska leda vägen mot sant hållbar sjöfart. Vindframdrivna fartyg är en betydande del i arbetet med att uppnå detta. Målet är att leverera en fartygsdesign som gör det möjligt att kunna segla helt emissionsfritt, säger Carl Fagergren.
Unik innovation i världen
Carl förklarar att ett vindframdrivet PCTC-fartyg är en unik innovation i världen, för att PCTC-fartyg är stort och har vinden som huvudsaklig framdrivning.
- Ett PCTC-fartyg är en Pure Car and Truck Carrier. Den kan bäst beskrivas som ett flytande parkeringsgarage. På en PCTC kan man lasta bilar, lastbilar, bussar och allt annat som kan rullas ombord och iland, antingen för egen maskin, eller ståendes på en trailer. Det vindframdrivna fartyget kan ta upp till drygt 7 000 bilar och väger då knappt 40 000 ton. PCTC-fartygets längd är 217 meter och är 39,4 meter bredd, säger Carl Fagergren.
Europas mest avancerade vindtunnlar
Carl fortsätter förklara att den 6:e och 9:e december 2024 i Göteborg i en av Europas mest avancerade vindtunnlar, testades en modell av PCTC-fartyget i vindhastigheter på upp till 140 km/h.
- Den höga vindhastigheten behövs för att simulera verkliga förhållanden i full skala och beror på skalfaktorer. Testerna genomfördes av RISE:s maritima avdelning (före detta SSPA) som också har byggt en 5 x 2 meter stor modell med avancerad teknik. Testområdena inkluderade följande. Interaktion mellan fartygets skrov och sex högteknologiska vingsegel. Test av optimalt avstånd mellan skrov och vinge för högsta prestanda. Test av tre olika slags kommandobryggor och deras inverkan på fartygets prestanda. Hur ”off design conditions” påverkar fartygets drift, exempelvis om ett vingsegel hamnar i fel vinkel eller position och data för utveckling av vingkontrollsystem, säger Carl.
Validera tidigare beräkningar och simuleringar
- Målen med testerna den 6:e och 9:e december 2024 i Göteborg var dels att validera tidigare beräkningar och simuleringar som vi gjort för att ta reda på fartygets prestanda, dels att få fram underlag till att vidareutveckla dessa verktyg, samt att samla in data som behövs för att veta hur vi ska ställa in vingarna optimalt för bästa seglingsprestanda. En utmaning med testerna har varit att ingen har gjort liknande tester förut, med en modell av ett fartyg med flera vingsegel, säger Carl.
Text: Anna Svensson