Aktuella Nyheter i Veckan
  • Ettan
  • Nyheter
  • Kultur & Nöje
  • Näringsliv
  • Hälsa & träning
  • Tipsa
  • Annons

Viktiga säkerhetskontroller av tunga lastbilars däck på flera platser i Sverige

10/24/2025

 
Från den 21 till den 23 oktober 2025 gjorde Euromaster i samarbete med Circle K säkerhetskontroller med fokus på mönsterdjup, lufttryck och eventuella skador på tunga lastbilars däck i Jönköping, Malmö, Göteborg, Södertälje och Gävle. Med målsättningen att kontrollera tusententals lastbilsdäck. Den 22 oktober gjordes besiktningar i Jönköping vid Circle K:s anläggning i Hyltena, där chaufförerna samtidigt fick en paus. 
 
Enligt Euromaster visade förra årets kontroll att var fjärde lastbil hade så allvarliga brister att fordonet inte borde köras utan omedelbar service. Det handlade främst om för lågt lufttryck, skadade däck och otillräckligt mönsterdjup. På plats i Jönköping vid Circle K:s anläggning i Hyltena den 22 oktober 2025 fanns Ronny Karlsson som är platschef på Euromaster i Oskarshamn, Alexander Lindeborg som är platschef på Euromaster i Jönköping och i Värnamo, Joachim Krohn som är säljare på Euromaster i Jönköping och Anton Kraft som är innesäljare på Circle K i Stockholm. Både Euromaster och Circle K tycker det är ett viktigt och bra samarbete att genomföra kontrollerna.
 
Nytt lagkrav för tunga lastbilars däck
Joachim Krohn berättar att säkerhetskontrollerna görs för tredje året i rad. 
- Syftet med säkerhetskontroller är för att öka säkerhetsmedvetandet bland chaufförer och åkerier för det är viktigt att kraven på däcken följs. Samt för nytt lagkrav som innebär att tunga lastbilar måste ha vinterdäck från den 10 november med minst 5 mm mönsterdjup på däcken. Dessutom är det viktigt för miljön och att man kan spara pengar på att köra med däck som har rätt mönsterdjup och lufttryck. De flesta som kör tunga lastbilar kör vinterdäck utan dubb, säger Joachim Krohn.
 
Vid ett felaktigt lufttryck slits däcket fortare
I Jönköping vid Circle K:s anläggning i Hyltena kunde Ronny Karlsson och Alexander Lindeborg som gjorde kontrollerna se att de flesta tunga lastbilarna hade bra däck eftersom fler åkerier är medvetna om att det är viktigt att följa kraven på däck. 
- Beroende på var i Sverige de tunga lastbilarna körs och på vilken typ av vägar som fordonen framförs på så kan riskerna variera. Vid ett felaktigt lufttryck slits däcket fortare än normalt men däcket kan också bli mer känsligt för skär- och stickskador vilket i sin tur kan ge mer omfattande problem och i värsta fall en däckexplosion. Vi använder digitala verktyg för att mäta mönsterdjup och lufttryck. Den 22 oktober i Jönköping startade vi klockan 08:00 och höll på till ungefär klockan 15:00 med målsättningen i Jönköping att kontrollera ungefär 200 däck, säger Ronny Karlsson och Alexander Lindeborg.
 
Positiv respons från chaufförerna
- Kontrollerna är frivilliga och lastbilschaufförerna tillfrågas på plats. Det har varit en positiv respons från chaufförerna som tycker det är bra att kontrollerna görs. Cirka 15 till 20 minuter per lastbil tar kontrollerna, resultaten noteras i ett system, resultaten från varje inspektion återkopplas direkt till föraren, som även får svara på frågor om rutiner för egenkontroll och kännedom om gällande regler. Dessutom sammanställs resultaten i en rapport som presenteras i november, säger Joachim Krohn. 

Text: Anna Svensson

Comments are closed.

KONTAKT

Ansvarig utgivare: Arnold Svensson
[email protected]
​

Redaktionschef: Anna Svensson
[email protected]

OM WEBBTIDNINGEN

​Startades
År 2013


Fokus på
Hållbarhet, Innovation, Utveckling, Dåtid, Nutid och Framtid inom Nyheter, Näringsliv, Kultur & Nöje, Hälsa & Träning.

TIPSA  &  ANNONSERA

Maila för att tipsa
[email protected]


Maila för att annonsera
[email protected]

​Telefon 
​070 314 67 49
SOCIAL MEDIA