Inspektionen för vård och omsorg IVO tar varje år fram en rapport i samråd med patientnämnderna. Nuvarande rapport ”Patienter klagar över brist på tillgänglighet och samordning i primärvården” som IVO har gjort år 2024 fokuserar på tillgänglighet och vårdansvar. Syftet med rapporten är att synliggöra resultaten av IVO:s uppdrag som tillsynsmyndighet med ansvar för vården, i detta fall primärvården, säger Daniel Lilja som är avdelningschef på IVO.
Daniel berättar att statistik för rapporten ”Patienter klagar över brist på tillgänglighet och samordning i primärvården” avser år 2023 och omfattar hela Sverige. Inspektionen för vård och omsorg IVO har inte statistik gällande hur många klagomål per län som har inkommit till Patientnämnden PAN. De län som hade flest klagomål till IVO rörande primärvården år 2023 i absoluta tal är de större regionerna Stockholm med 206 klagomål, Skåne med 177 klagomål och Västra Götaland med 149 klagomål.
Klagomålen från patienter har ökat
Daniel berättar vidare att rapporten ”Patienter klagar över brist på tillgänglighet och samordning i primärvården” visar att tillgänglighet, kontinuitet och personcentrering är centrala delar i primärvården, men klagomålen från patienter har under de senaste åren ökat.
- Det är inte primärt IVO:s ansvar att bedöma vad de uppkomna bristerna beror på.
IVO:s ansvar som tillsynsmyndighet är i detta fall att uppmärksamma brister inom vården för att ge möjlighet att förbättra vården. Den ökning som har noterats av antalet klagomål från patienter berör klagomålen till patientnämnderna (PAN). IVO har inte tillgång till statistik över antalet klagomål till patientnämnderna från tidigare år, säger Daniel Lilja.
Avsaknad av tillgänglig vård kan förvärra sjukdomsläget
Lilja förklarar att de nästan 14 000 klagomål på primärvården som 2023 inkom till PAN och IVO rörde 2 214 det är 16 procent tillgänglighet och vårdansvar.
- Totalt inkom 1 463 klagomål till PAN och IVO gällande tillgänglighet under 2023. Klagomålen handlade om att det är svårt att få kontakt med sin vårdcentral. Tillgänglighet till vården är grundläggande. Avsaknad av tillgänglig vård kan förvärra sjukdomsläget eller att man missar allvarliga sjukdomstillstånd vilket är en patientsäkerhetsrisk. Bristande tillgänglighet till primärvården kan också innebära att patienten söker sig till fel vårdnivå och tvingas söka sig till en redan belastad akutmottagning. Klagomålen beskriver även att väntetiden till vårdbesök är lång och att patienter inte blir kontaktade för uppföljning av provsvar och behandlingsplaner. Patienter vittnar om långa väntetider på remiss. Bristande samverkan mellan olika vårdenheter och frånvaro av fast läkarkontakt samt vårdplan, berättar Daniel.
Patienter efterfrågar kontinuitet
- Det var totalt 752 klagomål som kom in till PAN och IVO rörande vårdansvar 2023. Majoriteten handlade om frånvaron av en fast läkarkontakt och vårdplan eller bristande samverkan mellan vårdenheter. Patienter beskriver att de skickas runt mellan olika verksamheter utan att få korrekt hjälp från primärvården och specialistvården eller mellan olika vårdcentraler samt den psykiatriska specialistsjukvården. Patienter efterfrågar kontinuitet, samverkan mellan vårdenheter och information om vilka som ansvarar för olika vårdinsatser. Primärvården är basen i vårt sjukvårdssystem och ska ta ansvar för patientens väg genom vården. Det är tydligt att det är en bra bit kvar för att åstadkomma en god och nära vård för patienterna. Primärvården är basen i vårt sjukvårdssystem och ska ta ansvar för patientens väg genom vården. Klagomålen visar att fördröjd vård och behandling samt bristen på samverkan i vården leder till att patienter känner sig otrygga och oroliga för att inte få en välfungerande och sammanhållen vård, säger Daniel.
Säkerställa att vård bedrivs på ett korrekt sätt
- Patientnämnden hanterar klagomål och synpunkter som rör i stort sett all offentligt finansierad hälso- och sjukvård, men gör inga egna medicinska bedömningar och tar inte heller ställning till om vårdgivaren har gjort rätt eller fel. Syftet är att beskriva, informera, reda ut och förklara, och på så sätt bidra till att patienter och vårdgivare förstår varandra bättre. Det uppdrag som IVO har från regeringen är att som tillsynsmyndighet säkerställa att vård bedrivs på ett korrekt sätt och att legitimerad vårdpersonal inte brister i sin yrkesutövning. IVO:s skyldighet mot patienter är i första hand att utreda och följa upp enskilda vårdärenden där det finns brister och har lett till allvarliga konsekvenser, förklarar Lilja.
Handläggningstiden för ett ärende som utreds varierar
- IVO utreder mer allvarliga klagomål efter att ett ärende har hanterats av vårdgivarna. Det kan till exempel handla om händelser som inneburit att patienten har fått en bestående skada, ett väsentligt ökat behov av vård eller avlidit. IVO utreder normalt inte klagomål som faller utanför myndighetens utredningsskyldighet enligt patientsäkerhetslagen. Handläggningstiden för ett ärende som utreds varierar beroende på omfattning och vilken typ av händelse det rör sig om. Varje år inkommer runt 6 000 klagomål till IVO enligt patientsäkerhetslagen. När ett klagomål kommer in gör IVO en bedömning av om det ska utredas eller inte. Patientsäkerhetslagen styr vad som ska utredas. Under år 2023 fattade IVO beslut i drygt 1 500 klagomål enligt patientsäkerhetslagen som hade föregåtts av en utredning. I ungefär hälften av fallen som utreddes valde IVO att rikta kritik i sitt beslut, berättar Daniel.
IVO följer inte upp enskilda patientärenden
- IVO har inte möjlighet att fatta beslut om hur vård ska bedrivas i enskilda patientärenden. IVO är en tillsynsmyndighet som kan fatta beslut om att utfärda förelägganden mot vårdgivare och i särskilda fall dra in tillståndet att bedriva vårdverksamhet. IVO följer inte upp enskilda patientärenden. Det är svårt att svara på om det även 2024 kommer att komma in likande klagomål gällande att tillgänglighet, kontinuitet och personcentrering är centrala delar i primärvården men min förhoppning är att primärvården, som är basen i vårt sjukvårdssystem ska ha kommit längre för att uppnå en god och nära vård för patienten, säger Lilja.
Tillgängligheten är viktig
- En sak som IVO har lyft i rapporten är att andra alternativ till digitala kontaktvägar har stor betydelse för äldre patienter. Det finns en vilja där ute att förändra vilket är positivt men det är tydligt att det behöver ske i snabbare takt. Tillgängligheten är viktig för att inte felaktigt belasta andra delar av sjukvårdssystemet, exempelvis akutmottagningarna. IVO:s uppdrag är att uppmärksamma brister för att vårdgivare ska genomföra förbättringar, men IVO har inga möjligheter att detaljstyra enskilda vårdcentraler och det ingår inte heller i vårt uppdrag, säger Daniel.
Text: Anna Svensson
Daniel berättar att statistik för rapporten ”Patienter klagar över brist på tillgänglighet och samordning i primärvården” avser år 2023 och omfattar hela Sverige. Inspektionen för vård och omsorg IVO har inte statistik gällande hur många klagomål per län som har inkommit till Patientnämnden PAN. De län som hade flest klagomål till IVO rörande primärvården år 2023 i absoluta tal är de större regionerna Stockholm med 206 klagomål, Skåne med 177 klagomål och Västra Götaland med 149 klagomål.
Klagomålen från patienter har ökat
Daniel berättar vidare att rapporten ”Patienter klagar över brist på tillgänglighet och samordning i primärvården” visar att tillgänglighet, kontinuitet och personcentrering är centrala delar i primärvården, men klagomålen från patienter har under de senaste åren ökat.
- Det är inte primärt IVO:s ansvar att bedöma vad de uppkomna bristerna beror på.
IVO:s ansvar som tillsynsmyndighet är i detta fall att uppmärksamma brister inom vården för att ge möjlighet att förbättra vården. Den ökning som har noterats av antalet klagomål från patienter berör klagomålen till patientnämnderna (PAN). IVO har inte tillgång till statistik över antalet klagomål till patientnämnderna från tidigare år, säger Daniel Lilja.
Avsaknad av tillgänglig vård kan förvärra sjukdomsläget
Lilja förklarar att de nästan 14 000 klagomål på primärvården som 2023 inkom till PAN och IVO rörde 2 214 det är 16 procent tillgänglighet och vårdansvar.
- Totalt inkom 1 463 klagomål till PAN och IVO gällande tillgänglighet under 2023. Klagomålen handlade om att det är svårt att få kontakt med sin vårdcentral. Tillgänglighet till vården är grundläggande. Avsaknad av tillgänglig vård kan förvärra sjukdomsläget eller att man missar allvarliga sjukdomstillstånd vilket är en patientsäkerhetsrisk. Bristande tillgänglighet till primärvården kan också innebära att patienten söker sig till fel vårdnivå och tvingas söka sig till en redan belastad akutmottagning. Klagomålen beskriver även att väntetiden till vårdbesök är lång och att patienter inte blir kontaktade för uppföljning av provsvar och behandlingsplaner. Patienter vittnar om långa väntetider på remiss. Bristande samverkan mellan olika vårdenheter och frånvaro av fast läkarkontakt samt vårdplan, berättar Daniel.
Patienter efterfrågar kontinuitet
- Det var totalt 752 klagomål som kom in till PAN och IVO rörande vårdansvar 2023. Majoriteten handlade om frånvaron av en fast läkarkontakt och vårdplan eller bristande samverkan mellan vårdenheter. Patienter beskriver att de skickas runt mellan olika verksamheter utan att få korrekt hjälp från primärvården och specialistvården eller mellan olika vårdcentraler samt den psykiatriska specialistsjukvården. Patienter efterfrågar kontinuitet, samverkan mellan vårdenheter och information om vilka som ansvarar för olika vårdinsatser. Primärvården är basen i vårt sjukvårdssystem och ska ta ansvar för patientens väg genom vården. Det är tydligt att det är en bra bit kvar för att åstadkomma en god och nära vård för patienterna. Primärvården är basen i vårt sjukvårdssystem och ska ta ansvar för patientens väg genom vården. Klagomålen visar att fördröjd vård och behandling samt bristen på samverkan i vården leder till att patienter känner sig otrygga och oroliga för att inte få en välfungerande och sammanhållen vård, säger Daniel.
Säkerställa att vård bedrivs på ett korrekt sätt
- Patientnämnden hanterar klagomål och synpunkter som rör i stort sett all offentligt finansierad hälso- och sjukvård, men gör inga egna medicinska bedömningar och tar inte heller ställning till om vårdgivaren har gjort rätt eller fel. Syftet är att beskriva, informera, reda ut och förklara, och på så sätt bidra till att patienter och vårdgivare förstår varandra bättre. Det uppdrag som IVO har från regeringen är att som tillsynsmyndighet säkerställa att vård bedrivs på ett korrekt sätt och att legitimerad vårdpersonal inte brister i sin yrkesutövning. IVO:s skyldighet mot patienter är i första hand att utreda och följa upp enskilda vårdärenden där det finns brister och har lett till allvarliga konsekvenser, förklarar Lilja.
Handläggningstiden för ett ärende som utreds varierar
- IVO utreder mer allvarliga klagomål efter att ett ärende har hanterats av vårdgivarna. Det kan till exempel handla om händelser som inneburit att patienten har fått en bestående skada, ett väsentligt ökat behov av vård eller avlidit. IVO utreder normalt inte klagomål som faller utanför myndighetens utredningsskyldighet enligt patientsäkerhetslagen. Handläggningstiden för ett ärende som utreds varierar beroende på omfattning och vilken typ av händelse det rör sig om. Varje år inkommer runt 6 000 klagomål till IVO enligt patientsäkerhetslagen. När ett klagomål kommer in gör IVO en bedömning av om det ska utredas eller inte. Patientsäkerhetslagen styr vad som ska utredas. Under år 2023 fattade IVO beslut i drygt 1 500 klagomål enligt patientsäkerhetslagen som hade föregåtts av en utredning. I ungefär hälften av fallen som utreddes valde IVO att rikta kritik i sitt beslut, berättar Daniel.
IVO följer inte upp enskilda patientärenden
- IVO har inte möjlighet att fatta beslut om hur vård ska bedrivas i enskilda patientärenden. IVO är en tillsynsmyndighet som kan fatta beslut om att utfärda förelägganden mot vårdgivare och i särskilda fall dra in tillståndet att bedriva vårdverksamhet. IVO följer inte upp enskilda patientärenden. Det är svårt att svara på om det även 2024 kommer att komma in likande klagomål gällande att tillgänglighet, kontinuitet och personcentrering är centrala delar i primärvården men min förhoppning är att primärvården, som är basen i vårt sjukvårdssystem ska ha kommit längre för att uppnå en god och nära vård för patienten, säger Lilja.
Tillgängligheten är viktig
- En sak som IVO har lyft i rapporten är att andra alternativ till digitala kontaktvägar har stor betydelse för äldre patienter. Det finns en vilja där ute att förändra vilket är positivt men det är tydligt att det behöver ske i snabbare takt. Tillgängligheten är viktig för att inte felaktigt belasta andra delar av sjukvårdssystemet, exempelvis akutmottagningarna. IVO:s uppdrag är att uppmärksamma brister för att vårdgivare ska genomföra förbättringar, men IVO har inga möjligheter att detaljstyra enskilda vårdcentraler och det ingår inte heller i vårt uppdrag, säger Daniel.
Text: Anna Svensson