Hedin US Motor har under hösten 2024 gjort en analys på data/statistik som är från åren 1990 till 2023 från Transportstyrelsen i syfte att se den pågående förändringen gällande att i Sverige tar fler kvinnor plats i kategorin tungt släp, där männen tidigare varit i klar majoritet, säger Maria Ågerup som är marknads- och kommunikationschef för Ford F-150 på Hedin US Motor.
Maria berättar att Hedin US Motor officiell distributör i Europa av Ford F-150. F-150 är en bil med hög dragkapacitet som ofta används av förare med BE-behörighet, vilket gör den relevant i denna utveckling. Enligt analysen är det under två decennier som antalet kvinnliga BE-förare har ökat med hela 84 procent, medan männens andel faktiskt har minskat. Även om männen fortfarande står för majoriteten av BE-körkorten är det kvinnorna som står för nästan hela ökningen.
Jämställdhetsrörelsen och balansförflyttningen
Maria förklarar att statistiken från Transportstyrelsen är enbart data på antalet utfärdade BE-behörigheter, fördelat per kön.
- Den redogör inte för några frågeställningar till körkortsinnehavare om incitament till att ha BE-behörighet eller liknande forskning. Vi har ingen forskning på vad som ligger bakom att fler kvinnor väljer att utöka sitt körkort med BE-behörighet, men att kvinnor de senaste decennierna börjar ta sig in mer i många mansdominerade områden finns det många exempel på. Det är en del av den allmänna jämställdhetsrörelsen och balansförflyttningen i samhället. Även bland F-150-förare ser vi att andelen kvinnor ökar men precis som med BE-behörigheterna är det långt kvar tills vi kan prata om balans mellan könen, säger Maria Ågerup.
Andelen män som har BE-körkort minskar
Maria fortsätter förklara att enligt analysen är det allt fler svenskar som har körkort för att dra tunga släp, BE-behörighet, drygt 10 procent fler sedan året 2004.
- Kanske är männens historiska dominans på området så sakteliga på väg att om inte brytas så åtminstone utmanas. När vi bryter ner statistiken och jämför könen visar det sig att andelen män som har BE-körkort minskar stadigt. I stället är det de kvinnliga BE-körkortsinnehavarna som ligger bakom nästan hela ökningen av antalet BE-körkort de senaste 20 åren, säger Maria.
Historiskt sett har väldigt få kvinnor haft BE-behörighet
Hedin US Motor har de senaste åren sett en liten men ändå tydlig förändring av vem det är som kör runt i en Ford F-150.
- Jag tror att det är en del i samma förflyttning som pågår i hela samhället kring vad som är killigt och tjejigt. Det blir alltmer accepterat för tjejer och kvinnor att vara starka, kompetenta och våga synas, men även om det är kvinnorna som står för ökningen i antal BE-körkort, och ökningen av antalet kvinnliga BE-förare är stor i procent, så är det från låga nivåer. Historiskt sett har väldigt få kvinnor haft BE-behörighet, så när fler kvinnor skaffar det så behövs det inte lika många individer för att utgöra en stor förändring i procent, säger Maria.
Branscher mår bra av en jämnare könsbalans
- Det är fortfarande långt kvar tills vi kan tala om en jämnare könsbalans på totalen. För att 87 procent av alla som har BE-behörighet är män. För att kunna tala om en någorlunda jämn könsbalans skulle andelen män respektive kvinnor behöva vara mer lika. Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan vi förvänta oss att kvinnorna tar en allt större roll även inom tunga transporter. Tunga transporter är en bransch som i dag är väldigt mansdominerad. Alla branscher mår bra av en jämnare könsbalans, oavsett åt vilket håll obalansen är i dag. Det vore väldigt positivt om utvecklingen fortsätter och att kvinnor tar mer plats i mansdominerade branscher som tunga transporter, säger Maria.
Text: Anna Svensson
Maria berättar att Hedin US Motor officiell distributör i Europa av Ford F-150. F-150 är en bil med hög dragkapacitet som ofta används av förare med BE-behörighet, vilket gör den relevant i denna utveckling. Enligt analysen är det under två decennier som antalet kvinnliga BE-förare har ökat med hela 84 procent, medan männens andel faktiskt har minskat. Även om männen fortfarande står för majoriteten av BE-körkorten är det kvinnorna som står för nästan hela ökningen.
Jämställdhetsrörelsen och balansförflyttningen
Maria förklarar att statistiken från Transportstyrelsen är enbart data på antalet utfärdade BE-behörigheter, fördelat per kön.
- Den redogör inte för några frågeställningar till körkortsinnehavare om incitament till att ha BE-behörighet eller liknande forskning. Vi har ingen forskning på vad som ligger bakom att fler kvinnor väljer att utöka sitt körkort med BE-behörighet, men att kvinnor de senaste decennierna börjar ta sig in mer i många mansdominerade områden finns det många exempel på. Det är en del av den allmänna jämställdhetsrörelsen och balansförflyttningen i samhället. Även bland F-150-förare ser vi att andelen kvinnor ökar men precis som med BE-behörigheterna är det långt kvar tills vi kan prata om balans mellan könen, säger Maria Ågerup.
Andelen män som har BE-körkort minskar
Maria fortsätter förklara att enligt analysen är det allt fler svenskar som har körkort för att dra tunga släp, BE-behörighet, drygt 10 procent fler sedan året 2004.
- Kanske är männens historiska dominans på området så sakteliga på väg att om inte brytas så åtminstone utmanas. När vi bryter ner statistiken och jämför könen visar det sig att andelen män som har BE-körkort minskar stadigt. I stället är det de kvinnliga BE-körkortsinnehavarna som ligger bakom nästan hela ökningen av antalet BE-körkort de senaste 20 åren, säger Maria.
Historiskt sett har väldigt få kvinnor haft BE-behörighet
Hedin US Motor har de senaste åren sett en liten men ändå tydlig förändring av vem det är som kör runt i en Ford F-150.
- Jag tror att det är en del i samma förflyttning som pågår i hela samhället kring vad som är killigt och tjejigt. Det blir alltmer accepterat för tjejer och kvinnor att vara starka, kompetenta och våga synas, men även om det är kvinnorna som står för ökningen i antal BE-körkort, och ökningen av antalet kvinnliga BE-förare är stor i procent, så är det från låga nivåer. Historiskt sett har väldigt få kvinnor haft BE-behörighet, så när fler kvinnor skaffar det så behövs det inte lika många individer för att utgöra en stor förändring i procent, säger Maria.
Branscher mår bra av en jämnare könsbalans
- Det är fortfarande långt kvar tills vi kan tala om en jämnare könsbalans på totalen. För att 87 procent av alla som har BE-behörighet är män. För att kunna tala om en någorlunda jämn könsbalans skulle andelen män respektive kvinnor behöva vara mer lika. Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan vi förvänta oss att kvinnorna tar en allt större roll även inom tunga transporter. Tunga transporter är en bransch som i dag är väldigt mansdominerad. Alla branscher mår bra av en jämnare könsbalans, oavsett åt vilket håll obalansen är i dag. Det vore väldigt positivt om utvecklingen fortsätter och att kvinnor tar mer plats i mansdominerade branscher som tunga transporter, säger Maria.
Text: Anna Svensson