Aktuella Nyheter i Veckan
  • Ettan
  • Nyheter
  • Kultur & Nöje
  • Näringsliv
  • Hälsa & träning
  • Tipsa
  • Annons

Värmlands län har gått om Jönköpings län när det gäller företagsklimat

5/23/2025

 
Anna Gillek som är regionchef på Svenskt Näringsliv i Jönköpings län berättar att enligt Svenskt Näringslivs enkätundersökning för företagsklimatet i Sverige visar resultaten att företagsklimatet i Jönköpings län ligger kvar på en hög nivå, jämfört med landets övriga län, så har företagens betyg blivit lägre i år. På länssnittet har Jönköpings län blivit omsprungna av Värmland.
 
Anna berättar vidare att Svenskt Näringsliv har genomfört undersökningen om företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner i 25 år. Företagen får svara på frågorna mellan 2 januari och 31 mars. Underökningen går inte endast till Svenskt Näringslivs medlemmar, men på helheten så är cirka 60 procent av de som får enkäten medlemsföretag, men det varierar också från kommun till kommun. Det är företag från alla branscher som deltar i undersökningen.
 
Viktigt att företagen ska må bra
- Syftet är att lyfta vikten av företagen i alla våra kommuner och att kommunernas arbete gentemot alla dessa företag är viktigt för att företagen ska må bra och få de bästa förutsättningarna för att driva sina verksamheter. Syftet är också att visa att det arbetet kan variera mellan kommunerna och att företagen märker det. Vi vill helt enkelt lyfta frågan om företagsklimatet högre på kommunernas dagordning, säger Anna Gillek. 
 
Kommunerna i Värmland har arbetat bra med frågor
- Vad beror det på att Jönköpings län inte längre är bäst på företagsklimat enligt företagen har att göra med att de 13 kommunerna i Jönköpings län är alla, jämfört med övriga kommuner i landet, relativt bra på företagsklimatsarbete och har varit så väldigt länge. Kanske är det så att man på kommunsidan känner att det funkar bra och så blir man lite nöjd med läget. Som företagare vet man att det inte funkar så. För om man inte hela tiden är på för att bli bättre så blir man helt enkelt omsprungen av de som vill lite mer. Kommunerna i Värmland har arbetat väldigt bra med dessa frågor under ett antal år, och det har gett utdelning, säger Anna. 
 
Att jobba hårt med frågorna kräver tid
Anna förklarar att även om företagsklimatet i Jönköpings län ligger kvar på en hög nivå, jämfört med landets övriga län, så har företagens betyg blivit lägre i år. 
- På länssnittet har Jönköpings län blivit omsprungna av Värmlands län. Att ständigt ligga i topp och jobba hårt med frågorna kräver tid, engagemang och energi. Ibland kan man av olika anledningar inte ligga i lika hårt, och det märker företagen ganska fort och sätter då lägre betyg, men sett över länet har inte betygen gått ned så mycket, men det skiljer mellan kommunerna, utan det är att det blivit bättre i de värmländska kommunerna, säger Gillek.
 
Lyfta eventuella problemområden
Anna fortsätter förklara att det är glädjande att Jönköpings län som helhet fortfarande placerar sig över rikssnittet, men det finns anledning till eftertanke. 
- Om man inte fångar upp nedgången och arbetar för att förbättra företagsklimatet så har vi sett i andra kommuner att det kan gå fort utför. Så det gäller för kommunerna att träffa och prata med företagen i sina kommuner och lyfta eventuella problemområden och hur man kan arbeta för att göra det bättre igen. Det gäller att lära känna sina företagare och förstå varför de tycker det har blivit sämre för att kunna göra det bättre, säger Anna.
 
Vaggeryd och Habo
Gillek berättar att Vaggeryd och Habo är de kommuner som toppar årets undersökning i Jönköpings län när det gäller företagens samlade omdöme om företagsklimatet, med betyget 4,0. 
- Båda dessa kommuner arbetar hårt med de företagsnära frågorna och har så gjort under en längre period. De har hittat saker som fungerar i deras kommuner när det gäller att arbeta fokuserat och strukturerat med frågor som företagen tycker är viktiga. Och har också lyckats hålla i vad gäller det arbetet, säger Anna.
 
Tre områden som utmärker sig
Anna berättar vidare att när företagen i Jönköpings län får lyfta vilka frågor de vill att kommunpolitikerna ska fokusera på, är det tre områden som utmärker sig: bättre förståelse för företagande hos kommunens beslutsfattare, fler yrkesutbildade samt en bättre dialog mellan kommun och näringsliv. 
- Om man som företagare kontaktar sin kommun med något problem eller en ansökan av något slag så är det viktigt för dem att den kommunala organisationen kan sätta sig in i deras verksamhet och deras utmaningar för att kunna leverera bästa möjliga svar till företagen. Har man inte den förståelsen så kanske svaren inte passar till frågan och frågan hanteras på ett sätt som kanske motverkar företaget i stället för hjälper det framåt, säger Gillek.
 
Svårare att hitta yrkesutbildade medarbetare
- Vad gäller yrkesutbildningar så är kompetensförsörjningen är en av, om inte den, viktigaste frågan för företagens möjligheter till tillväxt och utveckling. Och det är många företag som säger till Svenskt Näringsliv idag är att de får det allt svårare att hitta just yrkesutbildade medarbetare, utan vilka de inte kan leverera produkter och tjänster till sina kunder. Vad gäller dialogen så är det ett sätt för företagen att få berätta för kommunens tjänstepersoner och politiker vad som funkar och inte funkar i deras vardag, och om vilka problem och möjligheter de ser framför sig. Med det i åtanke kan sedan kommunen sedan planera för hur man kan och bör arbeta framåt för att vara till stöd till företagen på bästa sätt, förklarar Anna.
 
Text: Anna Svensson

Comments are closed.
    Väderprognos
    Detaljerad prognos

                         Annons

                         Annons

                         Annons

KONTAKT

Ansvarig utgivare: Arnold Svensson
[email protected]
​

Redaktionschef: Anna Svensson
[email protected]

OM WEBBTIDNINGEN

​Startades
År 2013


Fokus på
Hållbarhet, Innovation, Utveckling, Dåtid, Nutid och Framtid inom Nyheter, Näringsliv, Kultur & Nöje, Hälsa & Träning.

TIPSA  &  ANNONSERA

Maila för att tipsa
[email protected]


Maila för att annonsera
[email protected]

​Telefon 
​070 314 67 49
SOCIAL MEDIA