Anna Gillek som är regionchef på Svenskt Näringsliv Jönköping berättar att Svenskt Näringsliv gör en konjunkturundersökning fyra gånger om året för att undersöka hur företagen ser på nuläget och förhoppningar för framtiden för det egna företaget. Konjunkturundersökningen som genomfördes den 19 november till den 6 december 2024 visar negativa resultat bland företagen i Jönköpings län. Många har svarat att man har minskat sin försäljning och antal anställda jämfört med för ett år sedan.
Anna berättar vidare att och det var 202 av medlemsföretagen hos Svensk Näringsliv inom Jönköpings län som besvarade enkäten den 19 november till den 6 december 2024. Undersökningen visar att för det sjunde kvartalet i rad är det fler företag som har minskat sin personalstyrka och försäljning än de som har anställt fler och ökat sin försäljning. Samtidigt har företagen hoppats på att bättre tider kommer.
Färre anställda och lägre försäljningsvolym
- När vi ber företagen i Jönköpings län jämföra hur det ser ut nu jämfört med för 12 månader sedan, så har fler företag svarat att de har färre anställda idag än de företag som svarat på att de har fler anställda än för 12 månader sedan. Så har företagen svarat sedan andra kvartalet 2023, och under de senaste sju kvartalen. När vi ställer samma fråga fast gällande företagets försäljningsvolym så får vi samma svar, att fler företag svarat att de har en lägre försäljningsvolym idag än det är företag som svarat att de har högre försäljningsvolym idag jämfört med för 12 månader sedan, och det har de gjort sedan första kvartalet 2023, så för åttonde kvartalet i rad ser vi att det backar, säger Anna Gillek.
Det är sämre för flera branscher
Anna förklarar att på länsnivå bryter Svenskt Näringsliv inte ner svaren på branschnivå, men när Svenskt Näringsliv tittar på det nationella planet så är det endast tjänsteföretagen som uppvisar en svagt positiv bild vad gäller nuläget jämfört med för 12 månader och det gäller både antalet anställda och försäljningsvolym.
- På branschnivå för Besöksnäringen, Byggsektorn, Handel, Industri och Transportsektorn svarar fler företag att det är sämre nu än för 12 månader sedan än antalet företag som säger att det är bättre. När det gäller investeringar, på nationell nivå, svarar Industrin och Transportsektorn att det investeras något mer nu än för 12 månader sedan, säger Anna.
Ett starkt exportberoende
- När det gäller inför framtiden har Jönköpings län ett starkt exportberoende och Svenskt Näringsliv ser stor oro på flera ställen i världen just nu. Det är fortfarande krig i Ukraina och det fortsätter att skapa viss oro. Tyskland som är en av våra absolut största exportmarknader, genomgår just nu en stor politisk kris och industrin där har stora problem. Dessutom har de stora problem med energiförsörjningen, vilket direkt påverkar förutsättningarna för våra företag. Sedan vet vi inte hur långt USA:s tillträdande president kommer att gå vad gäller protektionismen av deras inhemska marknad. Vilket också skapar osäkerhet för våra svenska företag. Vår konjunkturprognos visar också att lågkonjunkturen biter sig fast ytterligare en tid och att arbetslösheten fortsätter öka, vilket gör att privatkonsumtionen inte heller tar fart, trots lägre räntor, men vi ser att hushållen ser ljusare på framtiden, vilket är positivt för framtiden. Så i det stora är det är faktorer som är svåra för oss att påverka som behöver förbättras, säger Anna.
Text: Anna Svensson
Anna berättar vidare att och det var 202 av medlemsföretagen hos Svensk Näringsliv inom Jönköpings län som besvarade enkäten den 19 november till den 6 december 2024. Undersökningen visar att för det sjunde kvartalet i rad är det fler företag som har minskat sin personalstyrka och försäljning än de som har anställt fler och ökat sin försäljning. Samtidigt har företagen hoppats på att bättre tider kommer.
Färre anställda och lägre försäljningsvolym
- När vi ber företagen i Jönköpings län jämföra hur det ser ut nu jämfört med för 12 månader sedan, så har fler företag svarat att de har färre anställda idag än de företag som svarat på att de har fler anställda än för 12 månader sedan. Så har företagen svarat sedan andra kvartalet 2023, och under de senaste sju kvartalen. När vi ställer samma fråga fast gällande företagets försäljningsvolym så får vi samma svar, att fler företag svarat att de har en lägre försäljningsvolym idag än det är företag som svarat att de har högre försäljningsvolym idag jämfört med för 12 månader sedan, och det har de gjort sedan första kvartalet 2023, så för åttonde kvartalet i rad ser vi att det backar, säger Anna Gillek.
Det är sämre för flera branscher
Anna förklarar att på länsnivå bryter Svenskt Näringsliv inte ner svaren på branschnivå, men när Svenskt Näringsliv tittar på det nationella planet så är det endast tjänsteföretagen som uppvisar en svagt positiv bild vad gäller nuläget jämfört med för 12 månader och det gäller både antalet anställda och försäljningsvolym.
- På branschnivå för Besöksnäringen, Byggsektorn, Handel, Industri och Transportsektorn svarar fler företag att det är sämre nu än för 12 månader sedan än antalet företag som säger att det är bättre. När det gäller investeringar, på nationell nivå, svarar Industrin och Transportsektorn att det investeras något mer nu än för 12 månader sedan, säger Anna.
Ett starkt exportberoende
- När det gäller inför framtiden har Jönköpings län ett starkt exportberoende och Svenskt Näringsliv ser stor oro på flera ställen i världen just nu. Det är fortfarande krig i Ukraina och det fortsätter att skapa viss oro. Tyskland som är en av våra absolut största exportmarknader, genomgår just nu en stor politisk kris och industrin där har stora problem. Dessutom har de stora problem med energiförsörjningen, vilket direkt påverkar förutsättningarna för våra företag. Sedan vet vi inte hur långt USA:s tillträdande president kommer att gå vad gäller protektionismen av deras inhemska marknad. Vilket också skapar osäkerhet för våra svenska företag. Vår konjunkturprognos visar också att lågkonjunkturen biter sig fast ytterligare en tid och att arbetslösheten fortsätter öka, vilket gör att privatkonsumtionen inte heller tar fart, trots lägre räntor, men vi ser att hushållen ser ljusare på framtiden, vilket är positivt för framtiden. Så i det stora är det är faktorer som är svåra för oss att påverka som behöver förbättras, säger Anna.
Text: Anna Svensson