Aktuella Nyheter i Veckan
  • Ettan
  • Nyheter
  • Kultur & Nöje
  • Näringsliv
  • Hälsa & träning
  • Tipsa
  • Annons

Rapport från Ticket visar att svenskarnas resande styrs av pris och politik

10/3/2025

 
Den 30 september 2025 presenterade Tiyoneh Jah som är PR- och Kommunikationsansvarig på Ticket rapporten Ticket Collection som visar att höst och vinterbokningarna ökat med 14 procent jämfört med i fjol. Spanien och Thailand ligger i topp, medan USA tappar mark. Svenskarnas resande styrs av pris och politik, trots ett osäkert omvärldsläge, inflation och höga levnadskostnader fortsätter svenskarnas reslust att öka.
 
Tiyoneh berättar att rapporten Ticket Collection består av Tickets bokningsstatistik, Tickets Sifo-undersökning samt intervjuer med Tickets produktchefer, resesäljare samt med researrangörer. Dessutom görs löpande omvärldsanalyser. Sifo-undersökningen genomfördes under perioden 21–24 juli 2025. Totalt tillfrågades 1 002 personer från den svenska allmänheten i åldrarna 18–79 år om olika ämnen kopplade till resor och resvanor. Sifo-undersökningen är utförd på ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen. Syftet med Sifo-undersökningen är att förstå hur svenskar planerar sina resor och hur ekonomin påverkar beteendet. 
 
Många vill till sol och värme
- Att bokningsstatistik från resebyrån Ticket visar att resandet inför höst- och vintersäsongen 2025/2026 har ökat med 14 procent jämfört med i fjol det beror bland annat på att vi har haft en sommar med ostadigt väder, vilket gjort att många vill försäkra sig om sol och värme inför höst- och vintersäsongen. Resenärerna bokar dessutom tidigare än tidigare år, vilket ökar trycket på vinterns resor, säger Tiyoneh Jah.
 
Svenskarna slutar inte att resa
Tiyoneh förklarar att trots ett osäkert omvärldsläge, inflation och höga levnadskostnader fortsätter svenskarnas reslust att öka. 
- Vi ser att svenskarna inte slutar resa, men de planerar mer noggrant. Reslusten är stark både vädret och behovet av återhämtning gör att resandet prioriteras. Många väljer till exempel att resa till billigare destinationer, på kortare resor eller bokar tidigare för att säkra ett bra pris. Att resa utanför högsäsong är även någonting som fler och fler gör, säger Tiyoneh.
 
Kanada växer i stället som ett starkt alternativ till USA
Tiyoneh fortsätter förklara att enligt resultatet av Sifo-undersökningen är Spanien och Thailand i topp, medan USA tappar mark.
- Det beror på att Spanien fortsätter vara svenskarnas favorit tack vare korta flygtider, solsäkerhet och ett brett utbud av både stränder och storstäder. Thailand tar täten bland vinterresmålen, där kombinationen av värme, god mat och ett prisvärt vardagsliv gör att många väljer längre vistelser under vintern. USA tappar däremot mark, framför allt på grund av höga kostnader och den politiska situationen. Intresset för klassiker som New York och Miami finns kvar, men inte på lika höga nivåer då antalet bokningar minskar. Kanada växer i stället som ett starkt alternativ till USA, med ökade bokningar framför allt till Toronto, Montreal och Vancouver, destinationer som lockar med en mix av storstadspuls och närhet till naturen. Däremot är bokningarna dit inte alls på samma nivåer som till USA, säger Tiyoneh.
 
Japan sticker ut med en rekordökning
- Enligt rapporten växer intresset för Asien. Thailand behåller första platsen som svenskarnas mest bokade vinterdestination, men Japan sticker ut med en rekordökning. En viktig förklaring är att direktlinjen mellan Arlanda och Tokyo har gjort resandet enklare. Japan upplevs som en drömdestination som bland annat kombinerar kultur, god mat och modern storstadspuls. Vi ser både yngre resenärer, par och mer erfarna resenärer som lockas av Japan, många för att uppfylla en bucket list-dröm. Dessutom har Afrika enligt rapporten gått om Nordamerika i antalet bokningar. Den största ökningen ser vi till Marocko, men det är Egypten som ligger i topp och lockar mest för det är ett prisvärt och solsäkert alternativ som dessutom ligger relativt nära. Andra populära resmål är Kap Verde och Sydafrika, berättar Tiyoneh.
 
Stort intresse för skidresor och klassiska storstäder
- Enligt Sifo-undersökningen visar resultatet för vilken typ av höst/vinter resa de flesta vill göra. Att på vintern är det sol- och badresor som dominerar, men vi ser också ett stort intresse för både skidresor och klassiska storstäder. Hösten har en annan profil, då är weekend- och storstadsresor den typ av resa som flest vill åka på, med solresor som en stark tvåa. Många svenskar kompletterar gärna sin längre sommar- eller vinterresa med en kortare resa på hösten, ofta för att få en paus från vardagen och fylla på med energi, säger Tiyoneh.
 
Att komma bort från vardagen
- Enligt Sifo-undersökningen visar resultatet att främsta anledningen att resa utomlands i höst/vinter, är för att på hösten handlar det mycket om att komma bort från vardagen, upptäcka nya kulturer och ladda batterierna. På vintern är det tydligare då är sol och värme det absolut viktigaste motivet för att resa. Enligt Sifo-undersökningen visar resultat, vad som påverkar målgruppernas planering inför utlandsresandet inför höst/vinter. Att det är priset på resan som har stor betydelse, drygt hälften anger det som viktigaste faktor när man planerar sin utlandsresa i höst och vinter. Men resultatet av undersökningen visar också att om man har möjlighet till att ta ledigt spelar stor roll, förklarar Tiyoneh.
 
Spanien och Thailand favoriter
Tiyoneh berättar att inför framtiden ser Ticket att Spanien och Thailand kommer att fortsätta vara svenskarnas favoriter. 
- Spanien är det självklara valet för kortare resor tack vare närheten, klimatet och det breda utbudet, medan Thailand framför allt lockar på vintern med värme, god mat och möjligheten till längre vistelser. Det är framför allt de låga kostnaderna på plats som gör att många upplever Thailand som ett prisvärt alternativ, säger Tiyoneh.
 
Text: Anna Svensson

Comments are closed.
    Väderprognos
    Detaljerad prognos

                        Annons

                        Annons

                         Annons

KONTAKT

Ansvarig utgivare: Arnold Svensson
[email protected]
​

Redaktionschef: Anna Svensson
[email protected]

OM WEBBTIDNINGEN

​Startades
År 2013


Fokus på
Hållbarhet, Innovation, Utveckling, Dåtid, Nutid och Framtid inom Nyheter, Näringsliv, Kultur & Nöje, Hälsa & Träning.

TIPSA  &  ANNONSERA

Maila för att tipsa
[email protected]


Maila för att annonsera
[email protected]

​Telefon 
​070 314 67 49
SOCIAL MEDIA