Jim Hofverberg som är kommunikationschef på Visit Sweden berättar att Visit Sweden har i samarbete med YouGov gjort en målgruppsanalys under april-juni 2024 som bland annat visar vilka delar av Sverige som turister från andra länder helst vill besöka, och sammantaget vill besökare från Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien, USA och Sverige främst besöka Stockholm, Göteborg, Bohuslän, Lappland (främst Norrbotten/Västerbotten) Skåne och Gotland.
Jim berättar vidare att Visit Sweden är ett statligt företag som marknadsför Sverige som turistland för att öka intresset bland globala resenärer att besöka Sverige. Syftet med målgruppsanalysen är att förstå drivkrafter, önskemål, beteende och behov hos målgruppen för turistlandet Sverige, så att Visit Sweden kan utforma vår marknadsföring till dem på bästa sätt.
Globala resenärer i Sverige
- Visit Sweden gör en målgruppsanalys bland globala resenärer vartannat år för att utveckla Visit Swedens marknadsföring på bästa sätt. Det görs över 1 000 intervjuer bland globala resenärer i Sverige. Visit Sweden frågar vad de gillar med Sverige, i vilka kanaler de inspireras till resande, hur de söker information om Sverige och vad de vill göra här och hur de helst bokar en semesterresa i Sverige, säger Jim Hofverberg.
Utländsk turism ökar i Sverige
Enligt uppgifter från Tillväxtverket står utländska turister för ungefär en fjärdedel av övernattningarna som görs på kommersiella boenden i Sverige, så kallade gästnätter.
- Antalet utländska gästnätter i Sverige växte med nästan 2 procent år 2024 jämfört med 2023. Det finns flera anledningar till att den utländsk turism ökar i Sverige, bland annat nådde vår marknadsföring av Sverige som attraktiv destination väldigt många människor år 2023 och 2024. Svenska kronan gjorde det prisvärt att resa till Sverige för många. Och det som Sverige och svenska besöksnäringsföretag erbjuder i form av utbud och upplevelser attraherade och lockade, liksom svenska måltidsupplevelser. Den prepandemiska längtan ut i naturen som många från olika länder upplever bidrog även till ökade internationella besök, liksom stora evenemang, idrottshändelser och konserter, säger Jim.
Förändringar sker relativt långsamt
Jim fortsätter att förklara att även om Visit Swedens målgruppsanalys gjordes inför sommaren förra året, är drivkrafter och önskemål mer eller mindre samma nu som då, eftersom förändringar sker relativt långsamt.
- Människors grundläggande drivkrafter till varför man reser dit man reser är inget som förändras snabbt över tid. Det handlar kort om en nyfikenhet på människor, kultur, livsstil, nya miljöer och nya intryck. Därför blir inte resultateten i målgruppsanalysen snabbt inaktuella, säger Jim.
Många uppfattar Sverige som ett prisvärt resmål
- Att utländska turister inte ser Sverige som ett dyrt semesterland att besöka, snarare som prisvärt. Sverige har länge uppfattats som ett relativt dyrt land att besöka. Samtidigt är den målgrupp som undersökningen är genomförd på, potentiella resenärer till Sverige är inte väldigt priskänsliga. Svenska kronan har en längre tid varit svag, vilket gjort det billigare för många att resa till och besöka Sverige. Samtidigt håller svenska boenden, upplevelser, service och måltider hög klass och standard, vilket gör att många uppfattar Sverige som ett prisvärt resmål, förklarar Jim.
Ett besök i Sverige ger ofta mersmak
Jim berättar att målgruppsanalysen visar att 85 procent av de tillfrågade anser att Sverige är ett intressant resmål och 55 procent har redan varit här och vill återvända.
- Det beror dels på att målgruppen som attraheras av Sverige har rest en hel del i världen och lockas av det exotiska i norr. Men även på att det utbud som svenska besöksnäringen erbjuder lockar och attraherar. De upplevelser och erfarenheter man tar med sig efter ett besök i Sverige ger ofta mersmak, säger Jim.
Naturen i kombination till storstadsupplevelser
- Målgruppsanalysen visar att Sveriges natur rankas etta bland anledningar att semestra i Sverige av danskar, fransmän, tyskar och amerikaner och av svenskarna själva. Det är framför allt att naturen i Sverige är tillgänglig och att det är förhållandevis enkelt att uppleva natur i kombination till storstadsupplevelser, vilket också är viktigt för många. Flera anger ekonomi, pengar, klimat och världsläge samt hälsa som de faktorer som mest kommer att påverka om, var och hur man reser på semester de kommande fem åren. Det är några av de grundläggande faktorerna för att resa. Sedan är vilja, kännedom, förmåga och möjlighet faktorer som kommer att påverka resenärernas val av att resa det vill säga resetillfälle, plats att besöka, vad man vill uppleva, hur länge man stannar, hur mycket man kan och vill spendera och så vidare, förklarar Jim.
Arbetar aktivt för att efterfrågan för Sverige ska hålla i sig
- Visit Sweden som marknadsföringsbolag för destinationen Sverige siar inte om framtiden, det lämnar vi till andra att göra, men vi hoppas och arbetar aktivt för att efterfrågan för Sverige ska hålla i sig och att fler från den målgrupp vi ser har störst potential för svensk besöksnäring kommer hit och upplever Sverige, säger Jim.
Text: Anna Svensson
Jim berättar vidare att Visit Sweden är ett statligt företag som marknadsför Sverige som turistland för att öka intresset bland globala resenärer att besöka Sverige. Syftet med målgruppsanalysen är att förstå drivkrafter, önskemål, beteende och behov hos målgruppen för turistlandet Sverige, så att Visit Sweden kan utforma vår marknadsföring till dem på bästa sätt.
Globala resenärer i Sverige
- Visit Sweden gör en målgruppsanalys bland globala resenärer vartannat år för att utveckla Visit Swedens marknadsföring på bästa sätt. Det görs över 1 000 intervjuer bland globala resenärer i Sverige. Visit Sweden frågar vad de gillar med Sverige, i vilka kanaler de inspireras till resande, hur de söker information om Sverige och vad de vill göra här och hur de helst bokar en semesterresa i Sverige, säger Jim Hofverberg.
Utländsk turism ökar i Sverige
Enligt uppgifter från Tillväxtverket står utländska turister för ungefär en fjärdedel av övernattningarna som görs på kommersiella boenden i Sverige, så kallade gästnätter.
- Antalet utländska gästnätter i Sverige växte med nästan 2 procent år 2024 jämfört med 2023. Det finns flera anledningar till att den utländsk turism ökar i Sverige, bland annat nådde vår marknadsföring av Sverige som attraktiv destination väldigt många människor år 2023 och 2024. Svenska kronan gjorde det prisvärt att resa till Sverige för många. Och det som Sverige och svenska besöksnäringsföretag erbjuder i form av utbud och upplevelser attraherade och lockade, liksom svenska måltidsupplevelser. Den prepandemiska längtan ut i naturen som många från olika länder upplever bidrog även till ökade internationella besök, liksom stora evenemang, idrottshändelser och konserter, säger Jim.
Förändringar sker relativt långsamt
Jim fortsätter att förklara att även om Visit Swedens målgruppsanalys gjordes inför sommaren förra året, är drivkrafter och önskemål mer eller mindre samma nu som då, eftersom förändringar sker relativt långsamt.
- Människors grundläggande drivkrafter till varför man reser dit man reser är inget som förändras snabbt över tid. Det handlar kort om en nyfikenhet på människor, kultur, livsstil, nya miljöer och nya intryck. Därför blir inte resultateten i målgruppsanalysen snabbt inaktuella, säger Jim.
Många uppfattar Sverige som ett prisvärt resmål
- Att utländska turister inte ser Sverige som ett dyrt semesterland att besöka, snarare som prisvärt. Sverige har länge uppfattats som ett relativt dyrt land att besöka. Samtidigt är den målgrupp som undersökningen är genomförd på, potentiella resenärer till Sverige är inte väldigt priskänsliga. Svenska kronan har en längre tid varit svag, vilket gjort det billigare för många att resa till och besöka Sverige. Samtidigt håller svenska boenden, upplevelser, service och måltider hög klass och standard, vilket gör att många uppfattar Sverige som ett prisvärt resmål, förklarar Jim.
Ett besök i Sverige ger ofta mersmak
Jim berättar att målgruppsanalysen visar att 85 procent av de tillfrågade anser att Sverige är ett intressant resmål och 55 procent har redan varit här och vill återvända.
- Det beror dels på att målgruppen som attraheras av Sverige har rest en hel del i världen och lockas av det exotiska i norr. Men även på att det utbud som svenska besöksnäringen erbjuder lockar och attraherar. De upplevelser och erfarenheter man tar med sig efter ett besök i Sverige ger ofta mersmak, säger Jim.
Naturen i kombination till storstadsupplevelser
- Målgruppsanalysen visar att Sveriges natur rankas etta bland anledningar att semestra i Sverige av danskar, fransmän, tyskar och amerikaner och av svenskarna själva. Det är framför allt att naturen i Sverige är tillgänglig och att det är förhållandevis enkelt att uppleva natur i kombination till storstadsupplevelser, vilket också är viktigt för många. Flera anger ekonomi, pengar, klimat och världsläge samt hälsa som de faktorer som mest kommer att påverka om, var och hur man reser på semester de kommande fem åren. Det är några av de grundläggande faktorerna för att resa. Sedan är vilja, kännedom, förmåga och möjlighet faktorer som kommer att påverka resenärernas val av att resa det vill säga resetillfälle, plats att besöka, vad man vill uppleva, hur länge man stannar, hur mycket man kan och vill spendera och så vidare, förklarar Jim.
Arbetar aktivt för att efterfrågan för Sverige ska hålla i sig
- Visit Sweden som marknadsföringsbolag för destinationen Sverige siar inte om framtiden, det lämnar vi till andra att göra, men vi hoppas och arbetar aktivt för att efterfrågan för Sverige ska hålla i sig och att fler från den målgrupp vi ser har störst potential för svensk besöksnäring kommer hit och upplever Sverige, säger Jim.
Text: Anna Svensson