Region Jönköpings län lanserar nu sitt första samlade bokslut över kommunernas cykelarbete. Bokslutet visar att potentialen för ökad cykling i Jönköpings län är stor och pekar ut möjliga områden för kommunerna att satsa lite extra på. Cykelbokslutet visar bland annat att potentialen är väldigt god för just cykel då många invånare bor nära sina arbeten. 41 procent av de svarande i Kollektivtrafikbarometern har fem kilometer eller kortare till sitt arbete från hemmet. Hållbart resande står för en tredjedel av de privata pendlingsresorna i Jönköpings län, säger Mattias Bodin som är projektledare på Energikontor Norra Småland.
Mattias berättar att Cykelbokslutet har sin utgångspunkt i den regionala cykelstrategin som antogs av regionfullmäktige i juni 2022 och siktar mot år 2035 vilket också är målår för Jönköpings läns regionala utvecklingsstrategi. Den regionala cykelstrategin inbegriper såväl vardagscykling som cykling kopplad till rekreation eller besöksnäring. Utifrån visionen om att cykeln ska vara ett attraktivt transportmedel i Jönköpings län så har tre målområden pekats ut som är att fler korta vardagsresor ska göras med cykel, sammanhängande cykelbarhet mellan målpunkter i länet och stärkt samverkan kring cykling på länsnivå. Uppföljning av cykelstrategins mål är att Region Jönköpings län ansvarar för att årligen göra en uppföljning av den regionala cykelstrategin. Bokslutet är en uppföljning av strategin och fungerar som en uppdatering och utvärdering av strategins mål och åtgärder. Genom att analysera utvecklingen av cykling är det möjligt att identifiera trender, lyfta fram viktiga insatsområden och uppmuntra länets aktörer till att förbättra sina cykelinsatser.
Statistik från källor och svar på enkät
Mattias berättar vidare att det regionala cykelbokslutet har sammanställts med hjälp av olika källor.
- I flera fall har vi hämtat statistik från officiella källor, öppna för alla i de fall som det har gått att redovisa resultat på regional nivå. I vissa fall har vi dock fått nöja oss med nationell statistik där regional och kommunal statistik saknas. Länets tretton kommuner har fått svara på en enkät för att kartlägga hur de arbetar med drift och underhåll av gång och cykelvägar. Andra källor som ger svar på våra indikatorer har varit STRADA, Brå, Trafikverket, Trafikanalys, regionala planeringsunderlag för cykling, SCB, NVDB, regional RVU samt samtal med länets kommuner, säger Mattias Bodin.
Projektet ”Hållbar och trafiksäker trafikmiljö utanför skolor”
Mattias förklarar att enligt Cykelbokslutet är prioriteringar för följande områden utpekat i den regionala cykelstrategin som fokusområden för fortsatt arbete kommande år.
- Punkt 1 Beteendepåverkan. Arbete med fysiskt aktiva skoltransporter NTF i Jönköpings län har med stöd av Region Jönköping påbörjat ett tvåårigt projekt i Jönköpings län som heter ”Hållbar och trafiksäker trafikmiljö utanför skolor”. Punkt 2 Trafiksäkerhetskampanjer. Kampanj kopplat till skolor Utifrån den kunskap som genereras i NTF:s projekt undersöka möjligheten att göra en gemensam kampanj hos länets kommuner, säger Mattias.
Visionen att Jönköpings län ska bli ett av norra Europas främsta cykelområden
- Punkt 3 Utveckla cykelleder i länet. Ta fram strategi kring hur arbetet med cykelleder i länet bör bedrivas (organisation, syfte och mål). I Jönköpings läns Besöksnäringsstrategi presenteras visionen om att Jönköpings län ska bli ett av norra Europas främsta cykelområden. För att nå dit behöver en tydlig länsövergripande målbild och utvecklingsplan tas fram. Den regionala organisationen ska vara drivande i arbetet att ta fram en strategisk plan för utveckling av mountainbike- och rekreationscykling i Jönköpings län samt bidra till att stärka näringslivet med koppling till cykling, ett område som pekas ut i den regionala cykelstrategin, berättar Mattias.
Bytespunkter och dess funktion inom hållbart resande
- Punkt 4 Strategisk planering för kombinationsresor. Inventering av befintliga bytespunkter. Inventering har påbörjats i hela länet och en tydlig definition av vad som menas med bytespunkt är framtagen där samtliga kommuner har varit med i processen. Fortsatt behov finns att arbeta strategiskt med frågan om bytespunkter och dess funktion inom hållbart resande. Vid tidpunkten för detta bokslut finns dock inget inriktningsbeslut kring vem som ska driva frågan. Punkt 5 Handel och service. Föra dialog med det lokala näringslivet kring hur cyklister ökar omsättning för centrumhandel och hur näringsidkare kan planera för detta. Undersöka vilka medel som finns till hands för att underlätta för cyklister att besöka centrumhandel. Näringsidkare och kommun har stor möjlighet att samverka för att dels skapa bättre cykelinfrastruktur, dels belysa hur cyklister kan öka omsättningen för centrumhandel, förklarar Mattias.
Främst persontransporter är den största utsläppsposten av koldioxid
- I nuläget är det många som cyklar till sina arbetsplatser och till skolor, men fler behöver välja att cykla och då behövs fler cykelbanor i Jönköpings län. Mellan Nässjö och Eksjö är ett exempel där det håller på att byggas cykelbanor som beräknas vara klart 2025, och det behöver byggas ännu fler cykelbanor i Jönköpings län både för de som cyklar till arbetsplatser och till skolor. Cykeln har en sådan otrolig potential att lösa de utmaningar vi står inför vad gäller klimatförändringarna. Vi vet att transporter, och då främst persontransporter är den största utsläppsposten av koldioxid. Så lösningen finns redan framför ögonen på oss. Enligt bokslutet är förmånscyklar populärt och ett relativt enkelt sätt för arbetsgivare att underlätta för mer cykling bland sina anställda. Nästan hälften av länets kommunala arbetsgivare erbjuder förmånscyklar, säger Mattias.
Viktigt att arbetet försätter för att skapa bra förutsättningar
- Inför framtiden är det viktigt att arbetet försätter för att skapa bra förutsättningar för de som väljer att cykla i Jönköpings län. Viktigt är även att regeringen och riksdagen fattar beslut som underlättar möjligheterna för det försatta arbetet. För att Region Jönköpings län ska kunna växla upp arbete kring cykling har projektet ”Regional cykelsatsning för Jönköpings län” beviljats 3,25 miljoner kronor till och med år 2024. Den regionala cykelsatsningen genomförs som en rad olika insatser vilka är samlade under tre olika delprojekt, säger Mattias.
Text: Anna Svensson
Mattias berättar att Cykelbokslutet har sin utgångspunkt i den regionala cykelstrategin som antogs av regionfullmäktige i juni 2022 och siktar mot år 2035 vilket också är målår för Jönköpings läns regionala utvecklingsstrategi. Den regionala cykelstrategin inbegriper såväl vardagscykling som cykling kopplad till rekreation eller besöksnäring. Utifrån visionen om att cykeln ska vara ett attraktivt transportmedel i Jönköpings län så har tre målområden pekats ut som är att fler korta vardagsresor ska göras med cykel, sammanhängande cykelbarhet mellan målpunkter i länet och stärkt samverkan kring cykling på länsnivå. Uppföljning av cykelstrategins mål är att Region Jönköpings län ansvarar för att årligen göra en uppföljning av den regionala cykelstrategin. Bokslutet är en uppföljning av strategin och fungerar som en uppdatering och utvärdering av strategins mål och åtgärder. Genom att analysera utvecklingen av cykling är det möjligt att identifiera trender, lyfta fram viktiga insatsområden och uppmuntra länets aktörer till att förbättra sina cykelinsatser.
Statistik från källor och svar på enkät
Mattias berättar vidare att det regionala cykelbokslutet har sammanställts med hjälp av olika källor.
- I flera fall har vi hämtat statistik från officiella källor, öppna för alla i de fall som det har gått att redovisa resultat på regional nivå. I vissa fall har vi dock fått nöja oss med nationell statistik där regional och kommunal statistik saknas. Länets tretton kommuner har fått svara på en enkät för att kartlägga hur de arbetar med drift och underhåll av gång och cykelvägar. Andra källor som ger svar på våra indikatorer har varit STRADA, Brå, Trafikverket, Trafikanalys, regionala planeringsunderlag för cykling, SCB, NVDB, regional RVU samt samtal med länets kommuner, säger Mattias Bodin.
Projektet ”Hållbar och trafiksäker trafikmiljö utanför skolor”
Mattias förklarar att enligt Cykelbokslutet är prioriteringar för följande områden utpekat i den regionala cykelstrategin som fokusområden för fortsatt arbete kommande år.
- Punkt 1 Beteendepåverkan. Arbete med fysiskt aktiva skoltransporter NTF i Jönköpings län har med stöd av Region Jönköping påbörjat ett tvåårigt projekt i Jönköpings län som heter ”Hållbar och trafiksäker trafikmiljö utanför skolor”. Punkt 2 Trafiksäkerhetskampanjer. Kampanj kopplat till skolor Utifrån den kunskap som genereras i NTF:s projekt undersöka möjligheten att göra en gemensam kampanj hos länets kommuner, säger Mattias.
Visionen att Jönköpings län ska bli ett av norra Europas främsta cykelområden
- Punkt 3 Utveckla cykelleder i länet. Ta fram strategi kring hur arbetet med cykelleder i länet bör bedrivas (organisation, syfte och mål). I Jönköpings läns Besöksnäringsstrategi presenteras visionen om att Jönköpings län ska bli ett av norra Europas främsta cykelområden. För att nå dit behöver en tydlig länsövergripande målbild och utvecklingsplan tas fram. Den regionala organisationen ska vara drivande i arbetet att ta fram en strategisk plan för utveckling av mountainbike- och rekreationscykling i Jönköpings län samt bidra till att stärka näringslivet med koppling till cykling, ett område som pekas ut i den regionala cykelstrategin, berättar Mattias.
Bytespunkter och dess funktion inom hållbart resande
- Punkt 4 Strategisk planering för kombinationsresor. Inventering av befintliga bytespunkter. Inventering har påbörjats i hela länet och en tydlig definition av vad som menas med bytespunkt är framtagen där samtliga kommuner har varit med i processen. Fortsatt behov finns att arbeta strategiskt med frågan om bytespunkter och dess funktion inom hållbart resande. Vid tidpunkten för detta bokslut finns dock inget inriktningsbeslut kring vem som ska driva frågan. Punkt 5 Handel och service. Föra dialog med det lokala näringslivet kring hur cyklister ökar omsättning för centrumhandel och hur näringsidkare kan planera för detta. Undersöka vilka medel som finns till hands för att underlätta för cyklister att besöka centrumhandel. Näringsidkare och kommun har stor möjlighet att samverka för att dels skapa bättre cykelinfrastruktur, dels belysa hur cyklister kan öka omsättningen för centrumhandel, förklarar Mattias.
Främst persontransporter är den största utsläppsposten av koldioxid
- I nuläget är det många som cyklar till sina arbetsplatser och till skolor, men fler behöver välja att cykla och då behövs fler cykelbanor i Jönköpings län. Mellan Nässjö och Eksjö är ett exempel där det håller på att byggas cykelbanor som beräknas vara klart 2025, och det behöver byggas ännu fler cykelbanor i Jönköpings län både för de som cyklar till arbetsplatser och till skolor. Cykeln har en sådan otrolig potential att lösa de utmaningar vi står inför vad gäller klimatförändringarna. Vi vet att transporter, och då främst persontransporter är den största utsläppsposten av koldioxid. Så lösningen finns redan framför ögonen på oss. Enligt bokslutet är förmånscyklar populärt och ett relativt enkelt sätt för arbetsgivare att underlätta för mer cykling bland sina anställda. Nästan hälften av länets kommunala arbetsgivare erbjuder förmånscyklar, säger Mattias.
Viktigt att arbetet försätter för att skapa bra förutsättningar
- Inför framtiden är det viktigt att arbetet försätter för att skapa bra förutsättningar för de som väljer att cykla i Jönköpings län. Viktigt är även att regeringen och riksdagen fattar beslut som underlättar möjligheterna för det försatta arbetet. För att Region Jönköpings län ska kunna växla upp arbete kring cykling har projektet ”Regional cykelsatsning för Jönköpings län” beviljats 3,25 miljoner kronor till och med år 2024. Den regionala cykelsatsningen genomförs som en rad olika insatser vilka är samlade under tre olika delprojekt, säger Mattias.
Text: Anna Svensson