Aktuella Nyheter i Veckan
Eksjö
Detaljerad prognos
  • Ettan
  • Nyheter
  • Kultur & Nöje
  • Näringsliv
  • Hälsa & träning
  • Tipsa
  • Annons

Så skyddar du din båt mot stöldligor

5/13/2022

0 Kommentarer

 
Rino Carlsson som är sjöpolisens nationella samordnare berättar att risken att utsättas för stöld av sin båtmotor är stor för Sveriges alla båtägare och generellt sett är våren och hösten de mest kritiska tidsperioderna för båtägarna. Enligt polisen kan alla råka ut för stöldligorna men värst drabbade är personer som bor i storstäderna. Även orter som Jönköping, Växjö och Örebro är hårt drabbade. Blir båtmotorn stulen kan det ta lång tid innan man får tag på en ny.  
 
Rino berättar vidare att de senaste tre åren har det i snitt stulits strax över 1700 båtmotorer per år från svenska vatten. Under pandemin har stölderna enligt polisen gått ner till följd av de stängda gränserna. Eftersom gränserna öppnats upp igen räknar polisen med att de internationella stöldligorna kommer drabba svenska båtägare extra hårt i år. Stölder av båtmotorer är en mångmiljonindustri. Årligen stjäls båtmotorer från svenska båtägare till ett värde av 300 miljoner kronor. Eftersom ligorna har varit svältfödda under pandemin kommer stölderna troligtvis att öka i år. Slår vi samman den prognosen med att det just nu finns ovanligt många nya och ovana båtägare, är risken stor att många svenskar troligtvis kommer få sina båtmotorer stulna.
 
Pandemin har gjort att stölderna minskat
Carlsson förklarar att stölder av båtmotorer blossar upp lokalt på olika platser runt om i Sverige och varför vissa orter är mer utsatta än andra beror på ligornas behov och logistik.
- De prioriterar helt enkelt platser där de vet att det finns mycket båtar och där det finns en upparbetade kriminell verksamhet. Rent generellt har stölderna minskat sedan 2017 där vi tror att båtsamverkan är en bidragande orsak eftersom den blev till en nationell verksamhet samma år. Pandemin hade även en inbromsande effekt vilket gjort att stölderna minskat ytterligare. Med det sagt är stölder av motorer fortfarande ett stort problem, säger Rino Carlsson.
 
Båtkort, båtsamverkan och försäkring
Rino anser att det är svårt att ge någon exakt siffra på hur många stulna båtmotorer som polisen hittat.
- Det beror på att vi kan hitta motorer på olika platser fler år efter att de har blivit stulna. Uppklarningsprocenten ligger dock mellan en till tre procent, vilket såklart inte är bra. Det finns mycket saker som allmänheten kan göra för att hjälpa till. Först och främst är det viktigt att ägaren har ett fullständigt båtkort och att alla uppgifter stämmer hos försäkringsbolaget. Det tillsammans med båtsamverkan är ett framgångsrecept, utan rätt uppgifter finns det ingen chans att vi kan koppla ihop rätt båtägare med rätt motor, berättar Carlsson.
 
Internationell samverkan med polisen och myndigheter
Rino förklarar att cirka 85 procent av gärningsmännen kommer från de baltiska länderna samt Rumänien och Georgien.
- Jag tycker vi har en bra internationell samverkan med polisen och andra myndigheter från tidigare nämnda länder. Det behöver vi ha eftersom båtmotorerna oftast hamnar i andra länder. Exempelvis meddelar de den svenska polisen så fort de hittar gods med en svensk ägare. Tyvärr hittar de ofta motorer med just svenska ägare. Det har att göra med att de svenska skärgårdarna är extra gynnsamma för ligorna. Miljön är helt enkelt fördelaktig för ligorna att arbeta ostört i, säger Rino.
 
Det är båtmotorn som ligorna ute efter
Carlsson fortsätter att förklara att i huvudsak är det alltid båtmotorn ligorna är ute efter, 80 procent av alla båtar som stjäls är för att få tag i motorn.
- Ibland är det nämligen enklare för tjuven att ta med sig hela båten för att sedan, på en lugnare och mer ostörd plats, lossa av motorn och lämna båten. Det är alltid bra att exempelvis ha ett bra lås men det är viktigt att tänka på att dessa produkter inte gör dig skyddad. Med det sagt gör dessa produkter att det blir jobbigare för tjuven att få loss motorn, vilket ökar möjligheterna för någon att upptäcka vad som är på väg att hända, berättar Rino.
 
Viktigt att prata om arbetet med gränskontrollerna
Rino anser att ur polisens perspektiv är det aldrig ett alternativ att stänga de svenska gränserna helt. Att stölderna minskade under pandemin stärker bara det polisen redan visste, att tjuvarna kommer från andra länder och tar med sig motorerna över Sveriges gränser.
- Dessutom sätter det ljus på att vi behöver prata mer om hur vi ska arbeta med gränskontrollerna nu när gränserna öppnat upp igen. Värt att ha i åtanke är att stölder av båtmotorer bara är en del av en jättestor kriminell verksamhet. Jag brukar se det som ett stort avancerat företag som kräver många olika metoder för att få omkull, och där behöver vi från polisens sida vara lite mer kreativ för att komma på nya lösningar, säger Rino.
 
Långa leveranstider och det råder brist på motorer
Daniel Dellgar som är Product Manager på Yamaha Motor Scandinavia berättar att blir båtmotorn stulen precis innan sommaren är det många semestrar som kan bli förstörda.
- Effekter av pandemin har resulterat i långa leveranstider och det råder brist på motorer samt reservdelar över hela världen. Att arbeta förebyggande är därför extra betydelsefullt som att ha ordentliga lås och att ID-märka sin båtmotor, säger Daniel Dellgar.
 
Pressad logistik och hög efterfrågan
Daniel förklarar att en kombination av komponentbrist, pressad logistik och hög efterfrågan gör att återförsäljare för tillfället har fler beställningar än vad de har båtmotorer.
- Normalt finns det motorer i lager, både hos oss och återförsäljare, men de lagren har vi tyvärr inte idag. Det innebär att merparten av våra båtmotorer blir sålda innan vi har dem inne på lager. Beställer man en båtmotor idag får man därför räkna med att få leverans någon gång i höst, det gäller att vara ute i god tid helt enkelt, berättar Dellgar.
 
Flera åtgärder i förebyggande syfte
Dellgar anser att det finns mycket en båtägare kan göra i förebyggande syfte. Exempelvis som att se till att hamnar och bryggor är upplysta och upprätta en båtsamverkan mellan båtägare.
- Det sistnämnda är kanske viktigast eftersom det innebär att det alltid är folk i rörelse vilket gör det svårt för tjuvarna att arbeta ostört. Många har ofta bra lås och kedjor men det vissa missar är att säkerställa att kedjan sitter fast ordentligt i bryggan, säger Daniel.
 
ID-märkningen och separata låsögglor
Daniel förklarar att ID-märkningen förenklar och stärker identitet och identifiering av båtmotorn vilket minskar stöldrisken och underlättar vid försäljning då man enkelt kan visa en köpare att man är ägare av båt eller motor.
- Framför allt är det polisen som tycker att det här är ett bra verktyg eftersom märkningen främst kommer till användning när motorn blir stulen. När tullpolisen exempelvis stoppar transporter kan de snabbt se om motorn är stulen eller inte. Många nyare båtar har separata låsögglor så att båtägaren enkelt kan låsa från bryggan, saknar man det så går det ofta att eftermontera, men det är främst för att underlätta och göra det enkelt, berättar Daniel.
 
FAKTA
 
Så skyddar du båtmotorn
 
Just nu är det många som sjösätter sina båtar. För att hjälpa både nyblivna som erfarna båtägare ger sjöpolisen Rino sina bästa säkerhetstips.

  • Båtsamverkan bland båtägare är a och o. Ju fler som håller koll desto svårare blir det för tjuvarna.   
  • Synliga och osynliga stöldskyddsmärkning och spårsändare förenklar processen för polisen och tullen att hitta den stulna motorn om oturen slår till. 
  • Se till att båten sitter väl förankrad med ett godkänt lås. 
  • Stölder sker oftast när det är mörkt. Ha därför båten på väl upplysta platser. 
  • Se till att fylla i ett båtkort med information om både båt och motor. Var även noggrann med att skaffa en försäkring för din båt och båtmotor så du är ordentligt försäkrad om tjuvarna skulle lyckas slå till. 
  • Numera finns det mycket bra modern teknik, som exempelvis kameror, som är värt att investera sina pengar i. 
  • Till sist är det viktigt att ta bort onödig sly och liknande eftersom det är viktigt med fri sikt över hamnområdet. 
 
Källa: Sjöpolisen.

​Text: Anna Svensson
0 Kommentarer

Dubblerad solel från Stockholms skolor

5/9/2022

0 Kommentarer

 
Erica Eriksson som är driftsamordnare Energi på SISAB berättar att SISAB:s målsättning var att dubblera produktionen av solenergi fram till 2023. Med två år kvar till målet så kunde SISAB i slutet av 2021 konstatera att målet redan var nått. Då hade den installerade effekten ökat från 494 kW till 990 kW. Under 2022 får ytterligare två skolor solcellsanläggningar på sina tak i Stockholm. SISAB största solcellsanläggning hittills finns i de södra förorterna på Farsta grundskola, den är på 299 kW.
 
Erica berättar vidare att under 2022 planerar SISAB att installera nya solcellsanläggningar på Äppelviksskolan i Bromma och Eriksdalsskolan på Södermalm, med en total effekt på 220 kW. Stockholm Stad har ambitionen att öka mängden el som produceras lokalt och som kommer från solcellsanläggningar, därför sattes ett mål för organisationen att dubblera solelsproduktionen från 2019 till 2023. SISAB har nu dubblerat den installerade effekten jämfört mot 2019.
 
Viktigt att minska klimatpåverkan
Eriksson förklarar SISAB:s att målsättningen fortsättningsvis är att göra två installationer per år på totalt cirka 250 kW.
- Det är 19 av SISAB:s cirka 600 fastigheter som har installerade anläggningar på taken. Det är viktigt för SISAB att minska sin klimatpåverkan och utsläpp och just egenproducerad el från solceller är ett sätt att göra det på. Därför fortsätter vi utbyggnaden av solcellsanläggningar framöver. Förra året producerades nästan 600 MWh från SISAB:s anläggningar, varav 99 MWh levererades ut i elnätet, säger Erica Eriksson.
 
Förmodligen mer effektiva solpaneler
Erica berättar att Solel har stor betydelse för ökade hållbarhet och minskad klimatpåverkan.
- Framöver kommer vi nog se ännu mer effektiva solpaneler, så mer el produceras per yta. Att lagra överproduktion av solel lokalt i energilager för att sedan användas under kvällar eller nätter då det inte produceras el kommer troligen bli mer vanligt framöver, förklarar Erica.
 
Skillnad med hållbar energi
- Tekniken går fort framåt och med tanke på vårt stora fastighetsbestånd så ger det oss möjligheten att verkligen göra skillnad med hållbar energi, säger Claes Magnusson som är vd på SISAB.
 
FAKTA
 
Om SISAB
 
SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 600 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB cirka 1,8 miljoner kvadratmeter, där mer än 200 000 människor vistas dagligen.
 
TV-tittande i 850 år
 
  • SISAB producerade 596 MWh solel förra året. En TV drar cirka 80 kWh/timme.
  • Så den el som SISAB:s solanläggningar producerade 2021 motsvarar att tv-tittande i 7.450.000 timmar eller 850 år.
 
Källa: SISAB.  

​Text: Anna Svensson
0 Kommentarer

Beslut om allmän trafikplikt för flyg

5/3/2022

0 Kommentarer

 
Lennart Kalander som är avdelningschef för Nationell planering på Trafikverket berättar att Trafikverket har ett uppdrag att verka för en grundläggande tillgänglighet och vid behov avtala om kollektivtrafik där det inte är kommersiellt lönsamt. Efter en utredning om vilka tillgänglighetsbrister som finns och om dessa kan avhjälpas med flyg har ett beslut tagits om fortsatt allmän trafikplikt för samtliga tidigare befintliga linjer med ett tillägg av sträckan Mora-Arlanda. Trafikverket har beslutat att totalt 12 inrikeslinjer ska omfattas av allmän trafikplikt. 
 
Lennart berättar vidare att beslutet att utöka trafikplikten med sträckan Mora-Arlanda bedöms ge tillgänglighetseffekter för fler kommuner, främst Älvdalen och Malung-Sälen, samt konkurrerar inte med kommersiellt flyg. Flygresandet präglas i viss mån fortfarande av pandemin. Men i Trafikverkets uppdrag ingår inte att bidra till att flygmarknaden återhämtar sig snabbare från en pandemi utan varje flygsträcka behöver motiveras utifrån bristande tillgänglighet.
 
Försökt anpassa utredningen efter pandemins påverkan
- Vi har i den mån det är möjligt utifrån vårt uppdrag försökt anpassa utredningen efter pandemins påverkan på flygmarknaden. Bland annat har vi gjort jämförelsen med ett genomsnitt av resandet på respektive linje 2015-2019 istället för att som brukligt titta på föregående års resande. Upphandlingen för regelbunden flygtrafik på beslutade linjer beräknas att presenteras under hösten 2022, säger Lennart Kalander.
 
Fler som valde att resa med tåg i stället för flyg
Kalander förklarar att när det gäller kollektivtrafiken för flyg så har Trafikverket märkt av både före pandemin och under pandemin att det är färre resenärer som väljer flyg.
- Att det är färre som rest med flyg före pandemin beror bland annat på att klimatfrågan spelar roll. Förmodligen kommer fler resenärer välja flyg när det i framtiden finns elflygplan. Under pandemin var det fler som valde att resa med tåg i stället för flyg på grund av att folk ville undvika smittspridningen, berättar Lennart.
 
FAKTA
 
Linjer med allmän trafikplikt för flygtrafik från och med 2023
 
Arvidsjaur – Arlanda
Gällivare – Arlanda
Hagfors - Arlanda
Hemavan – Arlanda
Lycksele – Arlanda
Pajala – Luleå
Sveg – Arlanda
Torsby - Arlanda
Vilhelmina – Arlanda
Östersund – Umeå
Kramfors – Arlanda
Mora – Arlanda
 
Källa: Trafikverket.

​Text: Anna Svensson
0 Kommentarer

Över 1 000 anmälda i Jönköpings län till Nordiska kusträddardagen

5/2/2022

0 Kommentarer

 
Pontus Tengby som är kommunikationschef på Håll Sverige Rent berättar att den 7 maj arrangeras Nordiska kusträddardagen för sjätte året i rad. Det är många i Jönköpings län som vill hindra skräp från att hamna i hav, sjöar och vattendrag. Alla som går med i kusträddarna har möjlighet att beställa hem ett gratis skräpplockarpaket med handskar, påsar och säckar. Sista dagen att beställa paket är 28 april, men anmälan är öppen ända fram till 7 maj.
 
Pontus berättar vidare att Nordiska kusträddardagen 2022 arrangerar Håll Sverige Rent tillsammans med sju systerorganisationer i Norden som är Hold Norge Rent, Hold Danmark Rent, CSR Greenland, Arctic Marine Conservation Crew (Island), Pidä Saaristo Siistinä ry (Finland), Ringras (Färöarna) och Städa Åland. Målsättningen med Nordiska kusträddardagen är att få så många som möjligt att ställa upp ideellt, för att plocka skräp på stränder.
 
Det finns många eldsjälar i Sverige
Tengby förklarar att tre-i-topp kommuner i Jönköpings län med hittills störst andel anmälda till Nordiska Kusträddardagen är Värnamo, Habo och Vaggeryd.
- Fem-i-topp kommuner i Sverige med hittills störst andel anmälda till Nordiska Kusträddardagen är Öckerö, Jokkmokk, Tjörn, Haninge och Oxelösund. Håll Sverige Rent bjuder in allmänheten för att delta i Nordiska kusträddardagen. Det finns många eldsjälar i Sverige som vill bidra till att fler hjälper till på Nordiska kusträddardagen, berättar Pontus Tengby.
 
Nedskräpningen av plast har ökat i Sverige på ständer
Pontus fortsätter förklara att i takt med att det förbrukas mer plast så har även nedskräpningen av plast ökat i Sverige på ständer.
- Mest drabbad av nedskräpningen är Bohusläns ständer men även många andra läns stränder är också drabbade av nedskräpningen som skadar djur, natur och klimatet. Fiskar och fåglar dör av att ha ätit plastprodukter som har hamnat i hav och sjöar. Dessutom är det många plastprodukter som sjunker ner på havsbotten och på sjöbotten, säger Pontus.
 
Folk behöver bli mer medvetna om att ta hand om sitt skräp
Tengby berättar att många plastprodukter har förbjudits i Sverige som är bestick, tallrikar, sugrör, ballongpinnar, matlådor, tops och omrörare för drycker.
- Dessa produkter tillverkas i stället av trä eller papper. Det som behöver bli bättre är att folk behöver bli mer medvetna om att ta hand om sitt skräp när de lämnar stranden. Butikspersonal behöver informera sina kunder om att slänga skräp. Papperskorgar på ständer behöver tömmas oftare. Kommunerna behöver prioritera arbetskraft som plockar skräp på ständer och som informera folk om att slänga sitt skräp, förklarar Pontus.
 
Ser ut att bli många kusträddare i år
- Tillsammans hindrar vi skräp från att hamna i hav, sjöar och vattendrag, en påse i taget. Förra året var vi totalt 60 000 kusträddare i Sverige som tillsammans plockade 172 ton skräp. Och intresset håller i sig, det ser ut som att vi kommer att få lika bra uppslutning i år, säger Johanna Ragnartz som är vd på Håll Sverige Rent.
 
FAKTA
 
Om Håll Sverige Rent
 
  • Skräpet finns överallt i staden, i naturen och i havet. Håll Sverige Rent arbetar för att förebygga och motverka nedskräpningen. Håll Sverige Rent samlar kunskap, driver opinion och tar fram konkreta verktyg och lösningar för att stoppa skräpet.
  • Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse.
 
Källa: Håll Sverige Rent.

Text: Anna Svensson
0 Kommentarer

PostNord utökar verksamheten på Jönköping Airport

4/27/2022

0 Kommentarer

 
Henrik Älverdal som är kommersiell chef på Jönköping Airport berättar att den 2 maj 2022 börjar PostNord flyga post från Jönköping till Stockholm-Arlanda. Flygplanen kommer lyfta fyra kvällar i veckan, måndag till torsdag och det är det Schweiziska flygbolaget Zimex Aviation som har förtroendet att transportera post i Sverige åt PostNord.
 
Henrik berättar vidare att det var den 31 januari 2022 som PostNord åter började trafikera Jönköping med postflyg, när man startade upp med flyg från Stockholm-Arlanda till Jönköping. Detta efter ett nästan tre år långt uppehåll. Nu kommer det alltså att flygas gods i båda riktningarna.
 
Ökning för den totala fraktvolymen
Älverdal förklarar att den totala fraktvolymen som hanterades på flygplatsen hade en ökning med 61 ton, som är plus 9 procent under årets första tre månader, jämfört med motsvarande period föregående år. Jönköping Airport välkomnar PostNords satsning och fortsätter samtidigt sitt arbete med att utveckla flygplatsens fraktverksamhet.
 
Godkännande av Tullverket
- Självklart är detta en positiv nyhet för oss som går helt i linje med vår målsättning att utvecklas på fraktsidan. Utöver PostNord har vi sedan årsskiftet sett en markant ökning av ad hoc-flyg, inte minst från England. Något som tillkommit tack vare att vi nu har ett godkännande av Tullverket om Tillfälligt tullager, som möjliggör mottagande av gods från tredjeland, säger Henrik Älverdal.
 
Behöver ta hjälp av flyget
- Sverige är ett land med långa avstånd, och för att leva upp till kravet på att brev ska komma fram inom två dagar behöver vi ta hjälp av flyget. Jönköping ligger rätt för försändelser till och från brevterminalen i Nässjö, säger Tomas Granmar som är chef för flyg och tåg på PostNord Sverige.
 
FAKTA
 
Om Jönköping Airport Cargo
 
  • Idag flyger FedEx, Time:Matters och DANX gods på Jönköping Airport där man gemensamt binder samman Bryssel, Karlsruhe, Oslo, Billund och Helsingfors med den svenska marknaden.
  • Fraktverksamheten drivs av flygplatsen i egen regi och Jönköping Airport Cargo är en av Transportstyrelsen säkerhetsgodkänd flygfraktterminal, samt en av två terminaler i Sverige som är neutralt oberoende av speditörer.
 
Källa: Jönköping Airport.

Text: Anna Svensson
0 Kommentarer

Okunskap hos föräldrar gör att barn löper risk att skadas i bilen

4/22/2022

0 Kommentarer

 
Svenska föräldrar är säkerhetsmedvetna och tycker att det är viktigt att barnen sitter säkert i bilen. Men det finns kunskapsluckor bland de vuxna. Särskilt stor är okunskapen bland föräldrar till de lite äldre barnen och bland män, och konsekvensen är att barn löper ökad risk att skadas vid en krock eller olycka. Det visar Volvias stora undersökning Barnsäkerhet i bil, berättar Sofia Bergfors som är barnsäkerhetsansvarig på Volvia.
 
Sofia berättar vidare totalt genomfördes 1 007 intervjuer med ett slumpmässigt urval ur Norstats representativa webbpanel. Dessa svarade för totalt 1 676 barn. Respondenterna är män och kvinnor i åldrarna 20–65 år, med barn i åldern 0–11 år och med tillgång till bil som de regelbundet kör. Intervjuerna genomfördes online under vecka 6–8 2022. Rapporten Barnsäkerhet i bil publiceras på både svenska och engelska och citeras i olika forskningssammanhang över hela världen, senast på Protection of Children in Cars i München 2021.
 
Målet är att bidra till Sveriges Nollvision
Bergfors förklarar att Volvia bedriver aktivt arbetet med barnsäkerhet i bil där fokus är att informera och utbilda föräldrar.
- Målet är att bidra till Sveriges Nollvision, att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Ett exempel på informationsaktivitet är Barnsäkerhetens dag som Volvia genomför sedan 2009. Då går tiotusentals barn baklänges för att manifestera sin rätt att åka säkert i bilen. I år genomförs Barnsäkerhetens dag den 5 maj, säger Sofia Bergfors.
 
Många barn åker på ett säkert sätt samtidigt finns oroar
Sofia fortsätter att förklara att enligt lagen så ska alla barn som är kortare än 135 cm ska använda en särskild skyddsanordning (babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde).
- Barn i bakåtvända skyddssystem får endast sitta på en plats utrustad med passagerakrockkudde om krockkudden har satts ur funktion. Svenska rekommendationer är att barn ska sitta bakåtvänt till minst 4 års ålder, gärna längre. Denna rekommendation är från 2017. Volvia, många andra försäkringsbolag och forskare rekommenderar bakåtvänt till minst 5 års ålder. Många barn åker på ett säkert sätt i bilen. De sitter i bilbarnstolar eller på kudde, och många yngre sitter bakåtvända, visar Volvias undersökning som görs årligen sedan 2009. Utvecklingen sett över en tioårsperiod är positiv – att yngre barn sitter utan barnskydd eller helt utan bilens säkerhetsbälte är idag mycket ovanligt. Samtidigt finns resultat i undersökningen som oroar, säger Bergfors.
 
Stort antal slutar med barnskydd för tidigt  
Bergfors berättar vidare att okunskapen bland föräldrarna är i vissa fall stor. Så mycket som 6 av 10 föräldrar vet inte, eller svarar fel på frågan, om vid vilken ålder som barn kan sluta använda barnskydd i bilen.
- I undersökningen bekräftas detta också av att mer än en fjärdedel av barnen i gruppen 8–11 år har slutat med barnskydd och bara använder bilens bälte. Det är i många fall för tidigt. I den åldern är få kroppar mogna för att skyddas endast av bilbältet då bältet lätt glider upp mot magen. Här finns en stor risk för skador på inre organ om bilen är inblandad i en olycka. Bilkuddens syfte är att lyfta upp barnet så att säkerhetsbältet hamnar rätt vid höften, och forskare rekommenderar att använda bältesstol eller bilkudde tills man är 10–12 år gammal, förklarar Sofia.
 
Alla barn har rätt att sitta lika säkert i bilen som en vuxen
Resultat från undersökningen visar att närmare en tredjedel av föräldrarna vet inte heller vilken ålder ett barn bör ha för att kunna sitta framåtvänd i bilen.
- Vi ser en utmaning i att nå fram med information till föräldrar till barn som slutat på BVC. Det gör att barnen utsätts för en onödig risk. Alla barn har rätt att sitta lika säkert i bilen som en vuxen. Resultatet visar också på en seglivad myt om säkerhetsbältet. En överväldigande majoritet, hela 85 procent, av svenska föräldrar tror att det är farligt för barnet om bilens säkerhetsbälte ligger mot halsen vid en krock eller kraftig inbromsning. Så är inte fallet, även om det kan vara obekvämt.
Undersökningen visar också att det finns skillnader mellan könen. Män kan generellt sett mindre än kvinnor om barnsäkerhet i bilen. Exempelvis är andelen män som inte vet vilken ålder ett barn bör har för att sitta framåtvänt mer än dubbelt så hög som bland kvinnor, 30 procent jämfört med 14 procent, säger Bergfors
 
Behöver bli bättre på att nå männen med viktig information
Männen i undersökningen tenderar även att oroa sig mindre över barnens säkerhet när de rör sig i trafiken.
- Att man inte oroar sig allt för mycket är till viss del positivt, eftersom det är viktigt att tillräckligt gamla barn får vara ute på egen hand i trafikmiljön och lära sig hur trafiken fungerar. Men vi behöver bli bättre på att nå männen med viktig information, som till exempel kunskapen om när ett barn är gammalt nog att åka utan barnskydd. Redan i åldern 2–4 år sitter en knapp femtedel framåtvända, vilket motsvarar mer än 45 000 barn. Detta innebär en ökad risk för framför allt huvud- och nackskador vid en krock. Barns kroppar är inte som vuxnas. Yngre barn har relativt sett tyngre huvuden och en outvecklad nackmuskulatur. För barnets säkerhet så är det viktigt att det åker bakåtvänt till åtminstone fyra till helst fem år, det är upp till fem gånger säkrare än att sitta framåtvänt, berättar Sofia.
 
FAKTA
 
Rapporten i korthet
 
  • 6 av 10 vet inte vilken ålder ett barn bör ha för att åka utan barnskydd.
  • Endast 50 procent av barnen 8–11 år använder barnskydd.
  • 85 procent av föräldrarna tror felaktigt att det är farligt om bältet ligger mot barnets hals.
  • Andelen män som inte vet vilken ålder ett barn bör har för att sitta framåtvänt är mer än dubbelt så hög som bland kvinnor, 30 procent jämfört med 14 procent.
  • Andelen som inte alls kan svara på hur länge barn bör åka med barnskydd är betydligt högre bland män än kvinnor, 40 procent jämfört med 28 procent.
  • 97 procent av föräldrarna med barn upp till 8 år använder alltid någon form av barnskydd till sina barn.
  • 1 av 5 sitter framåtvända innan de fyllt 4 år.
  • Vid 4 års ålder sitter hela 77 procent av barnen framåtvända.
 
Källa: Volvia.

Text: Anna Svensson
0 Kommentarer

4 av 5 i Jönköpings län tar helt avstånd från att dricka alkohol och köra bil

4/14/2022

0 Kommentarer

 
Karin Hagman som är VD på IQ berättar att påsken är här och med den en av de intensivaste helgerna i trafiken. I Jönköpings län anser endast 80 procent att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas öl eller vin. Det är dock fler än riksgenomsnittet på 74 procent och Jönköpings län är ett av de mest restriktiva länen i landet. Det visar IQs undersökning Alkoholindex som sedan 2010 årligen tas fram med hjälp av Novus.
 
Karin berättar vidare att undersökningen genomförs av Novus på uppdrag av IQ. 2021-års resultat är baserat på 4 020 intervjuer i Sverige, varav 135 i Jönköpings län. IQ känner till att både grupptryck påverkar personer att köra alkoholpåverkade och egna individuella beslut bidra också till rattfylleri. IQ har märkt att i Sverige är Stockholm där det förekommer mest rattfylleri. Enligt Trafikverkets statistik omkom 57 personer i en alkohol- eller narkotikarelaterad vägtrafikolycka år 2020, vilket är 28 procent av alla omkomna i trafiken. Vid singelolyckor är det nästan hälften av förarna som är berusade.
 
Polisens blåskontroller har minskat
Karin förklarar att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en farlig kombination. Närmare var tredje som omkommer i trafiken är alkohol eller narkotikapåverkad.
- Därför behöver vi nolltolerans mot alkohol i trafiken. Det sker minst 15 000 resor dagligen i Sverige med rattfulla förare, men rattfylleri är svårt att upptäcka. Samtidigt har polisens blåskontroller minskat kraftigt de senaste åren. Men efter en begäran från Trafikverket och Polisen har nu en statlig utredning landat i förslaget att så kallade trafiksäkerhetskontrollanter införs för att avlasta polisen med nykterhetskontroller. Utredningen, Kontroller på väg (SOU 2021:31), presenterade sitt förslag i april 2021, men ännu har ingen proposition presenterats av regeringen, berättar Karin Hagman.
 
Undersökt svenskarnas attityder till alkohol
Hagman anser att så många rattfyllerister finns ute på våra vägar är oacceptabelt och de utgör inte bara en fara för sig själva. Det finns ingen säker gräns för alkohol och bilkörning.
- Det är viktigt att regeringen går vidare med förslagen om trafiksäkerhetskontrollanter. IQ har sedan 2010 undersökt svenskarnas attityder till alkohol. På nationell nivå har andelen som svarar att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas vin eller öl minskat från 88 procent. 2010 till 74 procent 2021. Andelen som anser att det är rätt att köra efter ett glas har dock stått sig över tid och ligger stadigt runt fyra procent, säger Karin.
 
Dricka alkohol och sätta sig bakom ratten är livsfarligt
Karin berättar att under påskhelgen är många av oss ute på vägarna, på väg till släkt och vänner. Att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en livsfarlig kombination.
- Låt därför bilen stå om du dricker alkohol under påskfirandet, även om det så bara blev ett glas. Och låt oss hoppas att vi snart ser fler nykterhetskontroller längs våra vägar. Dessutom behöver det informeras mer till allmänheten om hur farligt det är att köra fordon alkoholpåverkade i trafiken. Många som dricker alkohol och som väljer att köra fordon måste förstå att deras reaktionsförmåga blir sämre av alkohol. Lika farligt är det att köra elsparkcyklar med alkohol i kroppen som det är att köra övriga fordon alkoholpåverkad. Därför borde det vara alkolås på elsparkcyklar, avslutar Karin.
 
FAKTA

Om IQ
 
IQ arbetar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Genom att skapa medvetenhet, eftertanke och engagemang kring det egna och andras drickande, bidrar vi till att minska alkoholens skador i samhället. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget.
 
Källa: IQ.
 
Text: Anna Svensson
0 Kommentarer

Baltic Sea Science Center har lanserat läroplattformen Vårt varmare hav för forskning tillsammans med Sveriges lantbruksuniversitet

4/8/2022

0 Kommentarer

 
​Anna Björn som är enhetschef på Baltic Sea Science Center berättar att Stiftelsen Skansen och Baltic Sea Science Center (BSSC) lanserade i mars 2022 ett treårigt projekt där gymnasieelever och lärare får möjlighet att delta i forskning, lära sig kommunicera vetenskap och engagera sig om Östersjön i ett förändrat klimat. På den digitala läroplattformen kan forskare från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) förmedla sin kunskap vidare till Sveriges skolelever. 
 
Anna berättar vidare att läroplattformen Vårt varmare hav är utvecklad tillsammans med forskarna Jonas Hentati Sundberg, Magnus Huss och Anna Gårdmark vid SLU. Här kommuniceras forskning om Östersjön, klimatet och hur livet under ytan kommer att påverkas när havet blir varmare. Som gymnasieklass kan man helt kostnadsfritt anmäla sin klass för att delta i forskningen, få tillgång till information och praktiska övningar kring klimatfrågor kopplat till Östersjön. Men det är inte bara skolelever som har tillgång till informationen, plattformen nås via BSSC:s hemsida och finns tillgänglig för alla intresserade.
 
Östersjön viktig för hållbar utveckling
Anna förklarar att i samband med lanseringen av plattformen gick också den första lärarfortbildningen i ämnet av stapeln på Baltic Sea Science Center. Många lärare visade sig vara intresserade av att delta.
- Det är jättekul att se att lärare redan har visat intresse för att ta del av informationen och forskningen.  Östersjön är fantastisk och en förståelse för, och kunskap om, vårt närmaste hav är avgörande för en hållbar utveckling. Vi har ett otroligt hus enbart om Östersjön mitt på Skansen som är öppet för alla. Med den här plattformen ökar vi våra möjligheter att nå ut i hela landet och får möjlighet att vara en nod mellan gymnasieelever och forskare, säger Anna Björn.
 
Att många klasser ska delta är förhoppningen
Anna fortsätter att förklara att den digitala plattformen har fått finansiellt stöd från forskningsrådet FORMAS, ett statligt forskningsråd för hållbar utveckling.
- Projektet kommer att pågå till 2024. Lärare med sina klasser deltar digitalt. Första året är förhoppningen att minst 15 klasser skall delta. Andra året och tredje året är målet att 40 klasser från hela Sverige skall deltaga varje år. Det är gymnasielärarna som avgör om deras klass ska delta i projektet. Under våren kommer undervisning enligt projektet pågå och under hösten kommer det att vara utvärdering, berättar Anna.
 
Östersjön i ett förändrat klimat
- Det är viktigt att bygga kunskap hos eleverna när det gäller Östersjön i ett förändrat klimat. Digitalt finns all information för olika moment lärarna kan genomföra tillsammans med sina elever. Bland annat kommer det att vara labbövningar och quizfrågor som lärare och elever ska utföra. Syftet och målsättningen med projektet är att stötta gymnasielärare och lära elever kommunicera vetenskap, säger Anna.
 
FAKTA
 
Om Baltic Sea Science Center
  • Baltic Sea Science Center öppnade 2019 och är Stiftelsen Skansens kunskapshus om Östersjön. I huset finns akvarier, utställningar, filmsal, och laboratorium genom vilka Skansens gäster kan lära sig om livet i havet, människans påverkan och framtida lösningar.
  • Verksamheten i Baltic Sea Science Center utformas av Skansen i samråd med ett kunskapsråd som består av representanter från Sveriges lantbruksuniversitet, Stockholms universitet och Stockholm Vatten och Avfall.
 
Källa: Baltic Sea Science Center.
 
Om Skansen
  • Skansen är världens äldsta friluftsmuseum. Det grundades 1891 av Artur Hazelius för att visa hur människor bott och verkat i Sverige under äldre tid.
  • Cirka 150 byggnader har flyttats hit från hela Sverige. I djurparksdelen visas skandinaviska vilda djur och på en del av gårdarna tamboskap.
  • Varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till Skansen.
 
Källa: Skansen.
 
Text: Anna Svensson
0 Kommentarer

Odla både snabbt och hållbart med Seroponics odlingssystem SeroOne

4/1/2022

0 Kommentarer

 
Anton Sterner som är VD och grundare av Seroponics berättar att globala hållbarhetsmål ligger i huvudfokus för nystartade Karlskronaföretaget Seroponics. En hållbar och hållfast hydroponiska odlingsenhet som är producerad i Sverige. Fokuset måste riktas bort från plast och kompositbaserade material och i stället låta klimatneutrala alternativ hamna i rampljuset. Vår vision är att skapa de förutsättningar som krävs för att varje hushåll inom en snar framtid ska kunna bli självförsörjande. Den 25 mars 2022 kom Odlingssystemet SeroOne ut på marknaden i Sverige.
 
Anton berättar vidare att företaget Seroponics består av mig samt min kollega Carl Sixtensson. Vi utvecklar inte bara egna odlingspluggar utan även ett komplett hydroponiskt odlingssystem. Allt detta kommer paketerat och inslaget i en helhetslösning med hållbara, återvunna materialval och tekniska lösningar. Vi har utvecklat och optimerat vårt system i lite mer än två år så det känns fantastiskt att äntligen kunna erbjuda våra kunder ett av marknadens effektivaste och framför allt vackraste odlingssystemet som finns för inomhusodling.
 
Effektiva Kratky metoden
Sterner förklarar att odlingssystemet SeroOne bygger i grund och botten på den populära och effektiva Kratky metoden. Ett passivt och självbevattnande system inom hydroponisk odling.
- Till skillnad mot traditionell odling i jord, har rötterna ständig kontakt med näring och vatten. Något som snabbar på odlingsprocessen upp till 50 procent. Här kan främst sallad och kryddor odlas men även tomat, chili och andra fruktbärande växter. Det enda som begränsar är den tillgängliga ytan, bortsett från det är allt möjligt, berättar Anton Sterner.
 
Återvunnet aluminium rätt i tiden
Anton fortsätter förklara att Seroponics har valt att dra nytta av ett utav världens mest förekommande material som nämligen är aluminium.   
- Inte bara på grund av aluminiumets hållfasthetsmässiga och utseendemässiga egenskaper utan även dess hållbarhetsmässiga egenskaper. Aluminium kan smältas om oändligt antal gånger. Endast en bråkdel 5 procent av energin som krävdes vid framställningen går åt vid en omsmältning. Därav är återvunnet aluminium rätt i tiden, i kombination med att det är ett material som ger oss både en önskvärd design samt ytfinish av vår produkt, säger Anton.
 
Teknik som kallas för Hydro Dipping
- Vi använder oss av en teknik som kallas för Hydro Dipping. Vilket innebär att ett tunt skikt appliceras på produktens yttre delar i ett vattenbad. Detta tunna skikt kan i stort sett bestå av vilket motiv som helst. Kamouflage, träfibrer, stenimitation eller andra komplexa och verklighetstrogna mönster. Således kan man anpassa och personifiera sin odlingsenhet precis som man själv vill ha den. Något som vi tror att våra kunder kommer älska, säger Carl Sixtensson.
 
Efterliknar storskaliga hydroponiska odlingar
Sterner berättar att Seroponics målgrupp är alla som odlar och alla som tycker om design. Dessutom är det som kan odlas i odlingssystemet SeroOne bra för hälsan.
- SeroOne efterliknar hur kommersiella storskaliga hydroponiska gårdar odlar sina grödor. Alla parametrar är noga genomtänkta för att man ska kunna få den bästa möjliga odlingsupplevelsen. Odlingssystemet SeroOne består av inbyggt växtljus som är kopplat till eluttag som bidrar till snabbare odling. Generellt sätt behöver man endast fylla på vatten var tredje vecka, berättar Anton.
 
Text: Anna Svensson
0 Kommentarer

Oskyddade trafikanter sämst på att stanna vid rött

3/30/2022

0 Kommentarer

 
Tony Gunnarsson som är sakkunnig trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige berättar att Riksförbundet M Sverige under 2021 har undersökt regelefterlevnaden vid trafikljus. Totalt observerades nästan 20 000 trafikanter runtom i landet. Undersökningen visar att framför allt många oskyddade trafikanter väljer att inte stanna vid rött.
 
Tony berättar vidare att undersökningen, som utförts av 16 av Riksförbundet M Sveriges lokalklubbar, visar att förarna av elsparkcyklar är de som i högst grad försummar att stanna vid rödljus. 29 procent av dessa trafikanter stannade inte vid rödljus. För gående och cyklister var andelen 18 respektive 14 procent.
 
Oskyddade trafikanter ouppmärksamma
Gunnarsson förklarar att oskyddade trafikanter är utsatta i trafiken. Mobiltelefoner och annan ny teknik riskerar dessutom att göra allt fler oskyddade trafikanter ouppmärksamma i trafiken, då de inte har tillgång till inbyggd telefonifunktion såsom exempelvis många bilister.
- På detta område kan det komma att behövas tydligare informationsinsatser, inte minst i skolorna, säger Tony Gunnarsson.
 
Viktigt att respektera ljussignalerna
Tony fortsätter att förklara att även bland personbilister och yrkestrafik återfinns förare som ignorerar rödljusen. 4 procent av bilarna och 8 procent av lastbilarna framfördes mot rött ljus.
- Säkerheten för oskyddade trafikanter måste höjas. Det är viktigt att kunna känna sig trygg i korsningar och på övergångsställen, därför är det avgörande att alla respekterar ljussignalerna oavsett om man kör bil, cyklar eller går, berättar Gunnarsson.
 
Politiker behöver prioritera förebyggande åtgärder
Tony berättar att politiker känner till riskerna med att det finns oskyddade trafikanter som inte stannar vid rött.
- Riksförbundet M Sverige hoppas att politiker kommer prioritera förebyggande åtgärder så att fler oskyddade trafikanter stannar vid rött. Den som kör motordrivet fordon mot rött ljus riskerar 3 000 kronor i böter. Oskyddade trafikanter kan själva skadas i trafiken och även skada andra trafikanter när de inte stannar vid rött. Förutom att det finns de som kör elsparkcyklar samtidigt som de använder mobiltelefoner är det även många som är alkoholpåverkade som kör elsparkcyklar vilket i båda fallen ökar risken för olyckor i trafiken, säger Tony.
 
Fakta
 
Andel som inte stannade vid rött ljus i Sverige enligt undersökningen av Riksförbundet M Sverige som gjordes 2021.
 
Gående: 18 procent
Cykel: 14 procent
Elsparkcykel: 29 procent
Motorcykel: 4 procent
Personbil: 4 procent
Taxi: 7 procent
Lastbil: 8 procent
 
Källa: Riksförbundet M Sverige.

​Text: Anna Svensson
0 Kommentarer
<<Föregående
    Eksjö
    Detaljerad prognos
    Annons

    Annons

    Annons

    Annons
    Picture

    RSS-flöde

KONTAKT

Ansvarig utgivare: Arnold Svensson
arnold@aktuellanyheteriveckan.se
​

Redaktionschef: Anna Svensson
anna@aktuellanyheteriveckan.se

OM NYHETSSAJTEN

​Startades
År 2013


Fokus på
Hållbarhet, Innovation, Utveckling, Dåtid, Nutid och Framtid inom Nyheter, Näringsliv, Kultur & Nöje, Hälsa & Träning.

TIPSA  &  ANNONSERA

Maila för att tipsa
tips@aktuellaheteriveckan.se


Maila för att annonsera
annons@aktuellanyheteriveckan.se

​Telefon 
​070 314 67 49
SOCIALA MEDIER