2015 börjar ta fart och det gör även behovet av programmerare, som under den senaste tiden blivit större och lär vara så även i framtiden. För att locka ännu fler barn till teknikintresse inför framtida val, har ett projekt/camp genomförts i början av januari. Den 7 januari på Träcentrum i Nässjö redovisade barn sina färdigbyggda och programmerade robotar under ledning av Nergiz Is som har genomfört en camp ”Bygg och programmera din egen robot” via ett UF-företag som är franchiseföretagare för Programming4Kids Småland.
Leyla Is som är verksamhetsutvecklare på Nässjö Näringsliv AB berättar att”Camp Bygg och programmera din egen robot” är ett projekt och är en del av resultatet från en workshop från 2014, där Nässjö Näringsliv AB anordnade en träff för tillverkningsföretag som fick möjlighet att påverka pågående och kommande utbildningar. På Träcentrum har undervisningen av campen varit och samarbetspartners är Nässjö Näringsliv AB, Nässjöakademin, Nässjö Rotaryklubb, Sveriges Ingenjörer, Öhrskogsstiftelsen och Industrilås.
Fått arbeta intensivt med att skapa robotar
Under tiden den 2 till 7 januari 2015 med uppehåll 3 januari har barnen fått arbeta intensivt med att skapa robotar. Inga förkunskaper krävdes för campen. Undervisningen innehöll robotteknik, kreativitet, gruppsamverkan, programmering och problemlösning. Efter Robotuppvisningen den 7 januari tilldelades barnen diplom.
Behövs fler ingenjörer och programmerare
Martin Sievers som är biträdande rektor på Nässjöakademin berättar att han anser att det är viktigt att ungdomarna är intresserade av teknik.
– Det har varit och är svårt att locka ungdomar till att gå teknikutbildningar. I nuläget behövs det fler ingenjörer och programmerare. Därför måste man jobba med att locka ungdomarna på olika sätt och camp ”Bygg och programmera din egen robot” är en ett fantastiskt sätt att lära ut principerna för programmering, kanske det blir en inkörsport i framtiden för barnen när de ska välja utbildning och yrke. I dagsläget vet vi att det kommer att behövas två miljoner programmerare i Sverige, säger Martin Sievers.
Stor efterfrågan av utbildade personer
Leyla förklarar att det gäller att öka intresset bland ungdomar och barn i tidiga åldrar så att de söker sig till tekniska utbildningar.
– Fler sökande behövs har vi märkt till dessa utbildningar. Efterfrågan hos tillverkningsföretagen inom olika områden är stor och de behöver kunna anställa utbildade personer. Att väcka intresse hos barn och ungdomar i en tidig ålder kan ge goda förutsättningar för framtiden. Nergiz Is är den första i Småland som genomför en sådan här camp och tidigare har det genomförts i Stockholm och Göteborg. Under våren kommer det bli flera kurser som kommer testas. Nässjö Näringslivs målsättning framöver är att skapa en teknikverkstad där barnen får testa sig fram, berättar Leyla Is.
Nergiz Is roll har varit lärare under campen
Nergiz Is berättar att hon går sista året på ett ekonomiprogram på Brinellgymnasiet i Nässjö och att hon framöver vill bli ingenjör inom Industriell ekonomi och produktionsledning.
– För mig var det självklart att välja något med teknik eftersom jag har varit intresserad av teknik och robotar sedan jag var yngre. Min roll i detta har varit lärare och då har jag undervisat eleverna i hur de bygger och programmerar robotarna. Innan jag drog igång detta delade jag ut flyers på skolor. Totalt blev det sju elever som jag har undervisat varav två är från Husvarna, två från Eksjö och resterande elever är från skolor i Nässjö. Den yngsta eleven är åtta år och den äldsta tolv år, säger Nergiz Is.
Matematik och kunskap om sensorer
Det har varit sex pojkar och en flicka som har deltagit och alla har varit nybörjare och mycket duktiga. Undervisningen har omfattat både mycket matematik och kunskap om sensorer.
– I olika team har barnen fått bygga och programmera robotar. Resultaten blev som jag hade tänkt mig eftersom dessa elever har varit och blev otroligt duktiga i programmering. Exempelvis så har robotarna färgsensor som känner av färger samt även andra sensorer, berättar Nergiz.
Barnen har lärt sig mycket om programmering
Under redovisningen fick barnen i teamen visa samt berätta, vad robotarna kan utföra. Några av barnen som var nöjda och glada över sina robotar var Leopold Kall tolv år som var med i team Wall.E och Mohammed Zeada åtta år som var med i team Robotarna.
– Det har varit jättekul och lagom lätt. Vi kan båda tänka oss att i framtiden välja en utbildning som består av programmering. Det var roligt att redovisa våra robotar inför föräldrarna och vi har lärt oss mycket om programmering, säger Leopold Kall och Mohammed Zeada.
Förälder ger positiv respons
En av föräldrarna som gillade initiativet till kursen var Mats Kall som hade med sina barn Leopold Kall och Ellen Kall tio år. Ellen var med i teamet Robotarna.
– Via ett mail från fackförbundet för Sveriges ingenjörer som bestod av ett nyhetsbrev fick jag kännedom att denna camp skulle anordnas och jag kände att det kan vara något för mina barn och det har det verkligen varit, både Leopold och Ellen har uppskattat kursen. Tycker att alla barnen fick till en bra uppvisning av sina robotar. Roligt är att barnen har fått mer insikt i hur programmering fungerar. Själv är jag civilingenjör och vi får se vad Leopold och Ellen väljer för framtida yrke, berättar Mats Kall.
Text och foto: Anna Svensson
Leyla Is som är verksamhetsutvecklare på Nässjö Näringsliv AB berättar att”Camp Bygg och programmera din egen robot” är ett projekt och är en del av resultatet från en workshop från 2014, där Nässjö Näringsliv AB anordnade en träff för tillverkningsföretag som fick möjlighet att påverka pågående och kommande utbildningar. På Träcentrum har undervisningen av campen varit och samarbetspartners är Nässjö Näringsliv AB, Nässjöakademin, Nässjö Rotaryklubb, Sveriges Ingenjörer, Öhrskogsstiftelsen och Industrilås.
Fått arbeta intensivt med att skapa robotar
Under tiden den 2 till 7 januari 2015 med uppehåll 3 januari har barnen fått arbeta intensivt med att skapa robotar. Inga förkunskaper krävdes för campen. Undervisningen innehöll robotteknik, kreativitet, gruppsamverkan, programmering och problemlösning. Efter Robotuppvisningen den 7 januari tilldelades barnen diplom.
Behövs fler ingenjörer och programmerare
Martin Sievers som är biträdande rektor på Nässjöakademin berättar att han anser att det är viktigt att ungdomarna är intresserade av teknik.
– Det har varit och är svårt att locka ungdomar till att gå teknikutbildningar. I nuläget behövs det fler ingenjörer och programmerare. Därför måste man jobba med att locka ungdomarna på olika sätt och camp ”Bygg och programmera din egen robot” är en ett fantastiskt sätt att lära ut principerna för programmering, kanske det blir en inkörsport i framtiden för barnen när de ska välja utbildning och yrke. I dagsläget vet vi att det kommer att behövas två miljoner programmerare i Sverige, säger Martin Sievers.
Stor efterfrågan av utbildade personer
Leyla förklarar att det gäller att öka intresset bland ungdomar och barn i tidiga åldrar så att de söker sig till tekniska utbildningar.
– Fler sökande behövs har vi märkt till dessa utbildningar. Efterfrågan hos tillverkningsföretagen inom olika områden är stor och de behöver kunna anställa utbildade personer. Att väcka intresse hos barn och ungdomar i en tidig ålder kan ge goda förutsättningar för framtiden. Nergiz Is är den första i Småland som genomför en sådan här camp och tidigare har det genomförts i Stockholm och Göteborg. Under våren kommer det bli flera kurser som kommer testas. Nässjö Näringslivs målsättning framöver är att skapa en teknikverkstad där barnen får testa sig fram, berättar Leyla Is.
Nergiz Is roll har varit lärare under campen
Nergiz Is berättar att hon går sista året på ett ekonomiprogram på Brinellgymnasiet i Nässjö och att hon framöver vill bli ingenjör inom Industriell ekonomi och produktionsledning.
– För mig var det självklart att välja något med teknik eftersom jag har varit intresserad av teknik och robotar sedan jag var yngre. Min roll i detta har varit lärare och då har jag undervisat eleverna i hur de bygger och programmerar robotarna. Innan jag drog igång detta delade jag ut flyers på skolor. Totalt blev det sju elever som jag har undervisat varav två är från Husvarna, två från Eksjö och resterande elever är från skolor i Nässjö. Den yngsta eleven är åtta år och den äldsta tolv år, säger Nergiz Is.
Matematik och kunskap om sensorer
Det har varit sex pojkar och en flicka som har deltagit och alla har varit nybörjare och mycket duktiga. Undervisningen har omfattat både mycket matematik och kunskap om sensorer.
– I olika team har barnen fått bygga och programmera robotar. Resultaten blev som jag hade tänkt mig eftersom dessa elever har varit och blev otroligt duktiga i programmering. Exempelvis så har robotarna färgsensor som känner av färger samt även andra sensorer, berättar Nergiz.
Barnen har lärt sig mycket om programmering
Under redovisningen fick barnen i teamen visa samt berätta, vad robotarna kan utföra. Några av barnen som var nöjda och glada över sina robotar var Leopold Kall tolv år som var med i team Wall.E och Mohammed Zeada åtta år som var med i team Robotarna.
– Det har varit jättekul och lagom lätt. Vi kan båda tänka oss att i framtiden välja en utbildning som består av programmering. Det var roligt att redovisa våra robotar inför föräldrarna och vi har lärt oss mycket om programmering, säger Leopold Kall och Mohammed Zeada.
Förälder ger positiv respons
En av föräldrarna som gillade initiativet till kursen var Mats Kall som hade med sina barn Leopold Kall och Ellen Kall tio år. Ellen var med i teamet Robotarna.
– Via ett mail från fackförbundet för Sveriges ingenjörer som bestod av ett nyhetsbrev fick jag kännedom att denna camp skulle anordnas och jag kände att det kan vara något för mina barn och det har det verkligen varit, både Leopold och Ellen har uppskattat kursen. Tycker att alla barnen fick till en bra uppvisning av sina robotar. Roligt är att barnen har fått mer insikt i hur programmering fungerar. Själv är jag civilingenjör och vi får se vad Leopold och Ellen väljer för framtida yrke, berättar Mats Kall.
Text och foto: Anna Svensson