Lördagen den 13 juni öppnar mor och dotter Anh To Ta och Jenny Huynh, den nya asiatiska livsmedelsbutiken Chili & Basilika på Östra storgatan i Jönköping. I butiken kommer det finnas matvaror och kryddor från Vietnam, Thailand, Kina och Japan som inte finns att hitta i vanliga mataffärer. Deras butik skapar möjligheter för kunderna att tillaga maträtter som serveras på asiatiska restauranger. Som till exempel biff med thaibasilika och kyckling med cashewnötter.
Syftet med denna livsmedelsbutik är att kunderna ska kunna komma till butiken och köpa med sig ingredienser till en komplett asiatiskrätt. Kunderna ska inte behöva komplettera med ingredienser från några andra butiker. De vet redan att asiatiska kunder kommer att handla deras varor, men de vill även att andra också kommer göra det. Dessutom har kunderna möjlighet att få tips från Anh och Jenny om vilka varor som passar till vilken asiatisk maträtt. Och de kommer att finnas till torrvaror och frysta varor till försäljning.
Många förberedelser inför öppningen
Under cirka tre månader har de förberett i butiken med, att de bland annat har placerat ut hyllor och fyllt hyllorna med varor.
– Det som kvarstår att göra är bland annat att skanna in varor och prismärka varor och placera ut frysar. Dessutom vill vi köpa in porslin och redskap till försäljning fram över. Roligt är att många redan har hört talas om att denna Livsmedelsbutik ska öppna, och de har varit nyfikna och positiva och det känns bra, säger Anh To Ta och Jenny Huynh.
”Chili & Basilika” behövs i Jönköping
Jenny berättar att hennes mamma alltid har varit intresserad av att driva egen verksamhet.
– Tidigare har min mamma haft en svensk livsmedelsbutik och en restaurang. Både jag och min mor är från Vietnam, och har bott i Hudiksvall tidigare men vi har nyligen flyttat till Jönköping för att vi har släktingar där. Anledningen till att vi öppnar denna livsmedelsbutik i Jönköping är för att det saknas en sådan livsmedelsbutik med asiatiska varor. Samt att vi båda tror på att en sådan här livsmedelsbutik kommer att gå bra, berättar Jenny.
Färska asiatiska grönsaker och frukter
Olika asiatiska matvaror kommer att säljas, exempelvis, ris, nudlar, kryddor. Anh och Jenny visar bland annat asiatsikt kaffe och nudlar i olika sorter i hyllorna.
– Framför allt är det färska asiatiska grönsaker och frukter som vi kommer att ha som inte andra livsmedelsbutiker har. Bland annat Mango från Vietnam och Thailand kommer vi ha. Dessa asiatiska grönsaker och frukter är viktiga för att göra en asiatisk maträtt på rätt sätt och för att få ett bra resultat, därför går det inte ersätta de asiatiska grönsakerna och frukterna med andra. Och varje vecka kommer vi få varor, förklarar Anh och Jenny.
Vill utveckla livsmedelsbutiken på sikt
Fram över vill de göra matpakt med varor och recept för en eller flera måltider.
– Vi har även tanke på att anordna matlagningskurser för åtta till nio personer, där vi kan lära deltagarna att tillaga asiatisk mat. Vi har också planer på att sälja asiatiska bakelser och varma små rätter vid kassan, som exempelvis en Vietnamesisk baguette med kött och grönsaker. Sådan som kunderna kan äta direkt. Vi vill utveckla livsmedelsbutiken på sikt, eftersom vi vill ha en bra grund att bygga vidare på. Och vi uppskattar feedback och önskemål från kunderna, säger Anh och Jenny.
Text och foto: Anna Svensson
Syftet med denna livsmedelsbutik är att kunderna ska kunna komma till butiken och köpa med sig ingredienser till en komplett asiatiskrätt. Kunderna ska inte behöva komplettera med ingredienser från några andra butiker. De vet redan att asiatiska kunder kommer att handla deras varor, men de vill även att andra också kommer göra det. Dessutom har kunderna möjlighet att få tips från Anh och Jenny om vilka varor som passar till vilken asiatisk maträtt. Och de kommer att finnas till torrvaror och frysta varor till försäljning.
Många förberedelser inför öppningen
Under cirka tre månader har de förberett i butiken med, att de bland annat har placerat ut hyllor och fyllt hyllorna med varor.
– Det som kvarstår att göra är bland annat att skanna in varor och prismärka varor och placera ut frysar. Dessutom vill vi köpa in porslin och redskap till försäljning fram över. Roligt är att många redan har hört talas om att denna Livsmedelsbutik ska öppna, och de har varit nyfikna och positiva och det känns bra, säger Anh To Ta och Jenny Huynh.
”Chili & Basilika” behövs i Jönköping
Jenny berättar att hennes mamma alltid har varit intresserad av att driva egen verksamhet.
– Tidigare har min mamma haft en svensk livsmedelsbutik och en restaurang. Både jag och min mor är från Vietnam, och har bott i Hudiksvall tidigare men vi har nyligen flyttat till Jönköping för att vi har släktingar där. Anledningen till att vi öppnar denna livsmedelsbutik i Jönköping är för att det saknas en sådan livsmedelsbutik med asiatiska varor. Samt att vi båda tror på att en sådan här livsmedelsbutik kommer att gå bra, berättar Jenny.
Färska asiatiska grönsaker och frukter
Olika asiatiska matvaror kommer att säljas, exempelvis, ris, nudlar, kryddor. Anh och Jenny visar bland annat asiatsikt kaffe och nudlar i olika sorter i hyllorna.
– Framför allt är det färska asiatiska grönsaker och frukter som vi kommer att ha som inte andra livsmedelsbutiker har. Bland annat Mango från Vietnam och Thailand kommer vi ha. Dessa asiatiska grönsaker och frukter är viktiga för att göra en asiatisk maträtt på rätt sätt och för att få ett bra resultat, därför går det inte ersätta de asiatiska grönsakerna och frukterna med andra. Och varje vecka kommer vi få varor, förklarar Anh och Jenny.
Vill utveckla livsmedelsbutiken på sikt
Fram över vill de göra matpakt med varor och recept för en eller flera måltider.
– Vi har även tanke på att anordna matlagningskurser för åtta till nio personer, där vi kan lära deltagarna att tillaga asiatisk mat. Vi har också planer på att sälja asiatiska bakelser och varma små rätter vid kassan, som exempelvis en Vietnamesisk baguette med kött och grönsaker. Sådan som kunderna kan äta direkt. Vi vill utveckla livsmedelsbutiken på sikt, eftersom vi vill ha en bra grund att bygga vidare på. Och vi uppskattar feedback och önskemål från kunderna, säger Anh och Jenny.
Text och foto: Anna Svensson