Under 2013 har det badats mycket i landets simhallar. Friskvårdsföretaget Medley har kunnat se ökade besökssiffror i sina anläggningar runt om i landet, inte minst i Vetlanda badhus och Myresjö simhall. Aktiviteter för barnfamiljer under helger och lov samt ett ökat intresse för simning som motionsform är två av de bakomliggande faktorerna.
Både Vetlanda badhus och Myresjö simhall har haft en positiv besöksutveckling även för helåret 2013. Det gäller såväl för de totala besökssiffrorna, inklusive gym och gruppträning, som för badet specifikt. Denna ökade badtrenden går igen på
majoriteten av Medleys anläggningar runt om i landet.
Simningen som motions- och träningsform
Peo Tjäder som är platschef på Medley Vetlanda badhus och Myresjö simhall berättar att, det är många som vill ha en bra hälsa nu för tiden och att motionera på simhallar är omtyckt.
– Fler badar och simningen som motions- och träningsform har fått ett lyft de senaste åren. Dessutom märker vi att besökarna uppskattar när vi arrangerar aktiviteter i anläggningarna. Det som vi har märkt av är att på Vetlanda badhus, har fler personer varit och tränat på träningspassen. Medans på Myresjö simhall är det fler som varit och motionssimmat, säger Peo Tjäder.
Många badgäster på vintern
Under vintern är det en bred målgrupp som väljer att besöka simhallar menar Peo.
– Flest badgäster är det vid högsäsongen som pågår från september till april. På vår och sommaren är det inte lika många som badar som på vintern. Hittills under 2014 har det varit en hel del badgäster på Vetlanda badhus och Myresjö Simhall
och det ser ut att fortsätta även framöver, berättar Peo.
Fakta
Besöksstatistik 2010-2013
År Vetlanda badhus Myresjö simhall
2013 48 211 stycken 41 754 stycken
2012 40 582 stycken 38 864 stycken
2011 40 489 stycken 36 550 stycken
2010 39 390 stycken 34 904 stycken
Källa: Friskvårdsföretaget Medley.
Text: Anna Svensson
Både Vetlanda badhus och Myresjö simhall har haft en positiv besöksutveckling även för helåret 2013. Det gäller såväl för de totala besökssiffrorna, inklusive gym och gruppträning, som för badet specifikt. Denna ökade badtrenden går igen på
majoriteten av Medleys anläggningar runt om i landet.
Simningen som motions- och träningsform
Peo Tjäder som är platschef på Medley Vetlanda badhus och Myresjö simhall berättar att, det är många som vill ha en bra hälsa nu för tiden och att motionera på simhallar är omtyckt.
– Fler badar och simningen som motions- och träningsform har fått ett lyft de senaste åren. Dessutom märker vi att besökarna uppskattar när vi arrangerar aktiviteter i anläggningarna. Det som vi har märkt av är att på Vetlanda badhus, har fler personer varit och tränat på träningspassen. Medans på Myresjö simhall är det fler som varit och motionssimmat, säger Peo Tjäder.
Många badgäster på vintern
Under vintern är det en bred målgrupp som väljer att besöka simhallar menar Peo.
– Flest badgäster är det vid högsäsongen som pågår från september till april. På vår och sommaren är det inte lika många som badar som på vintern. Hittills under 2014 har det varit en hel del badgäster på Vetlanda badhus och Myresjö Simhall
och det ser ut att fortsätta även framöver, berättar Peo.
Fakta
Besöksstatistik 2010-2013
År Vetlanda badhus Myresjö simhall
2013 48 211 stycken 41 754 stycken
2012 40 582 stycken 38 864 stycken
2011 40 489 stycken 36 550 stycken
2010 39 390 stycken 34 904 stycken
Källa: Friskvårdsföretaget Medley.
Text: Anna Svensson